Utgjæring

Jeg har brygget en Tysk Pils og har fått en veldig høy utgjæring. Skal det være mulig? Jeg fikk ikke ønsket OG. Skulle vært 1.045, men havnet på 1.039.
Oppskriften sier at utgjæringen skal være 82% og FG 1.008.

1685519644869.png
 
Jeg har brygget en Tysk Pils og har fått en veldig høy utgjæring. Skal det være mulig? Jeg fikk ikke ønsket OG. Skulle vært 1.045, men havnet på 1.039.
Oppskriften sier at utgjæringen skal være 82% og FG 1.008.

Vis vedlegget 62501
Oppskrift og hva gjæren skal utgjære ifølge produsent styrer ikke hva du gjør i din prosess. Å bomme så mye på OG er ..eh ja..mye. Mesketemperatur spiller en veldig stor rolle for hvilke sukkertyper vørteren får, og videre hvor gjærbar vørteren blir. Det der var lavt om det er riktig. Hvilken temperatur hadde du på mesk?
 
Vil bare legge til at real attenuation er 77% så det er fortsatt en del sukkerarter igjen og ikke usannsynlig, men enig i at det er lavt
 
Oppskrift og hva gjæren skal utgjære ifølge produsent styrer ikke hva du gjør i din prosess. Å bomme så mye på OG er ..eh ja..mye. Mesketemperatur spiller en veldig stor rolle for hvilke sukkertyper vørteren får, og videre hvor gjærbar vørteren blir. Det der var lavt om det er riktig. Hvilken temperatur hadde du på mesk?
65 grader. Brygger med Granfather G30. Sirkulerer for jevn temp.
 
65 grader. Brygger med Granfather G30. Sirkulerer for jevn temp.
Faren med sirkuleringa er at du kan få kanalisering, og dermed dårlig utbytte. Hvis du mesker på kun 65 grader, og ikke kjører utmesk, vil du få maks gjærbarhet. Kombinasjonen kan være litt på vei til å forklare det du har fått.

Om du i tillegg har klart å ha veldig lav pH, vil det også være med på å forklare både dårlig utbytte og høy gjærbarhet. (Høy gjærbarhet fordi enzymet limit dekstrinase, som kløver "greinkløftene" i amylopektinene, først jobber effektivt ved lavere pH enn vi normalt vil bruke. Disse greinkløftene vil ellers være dekstriner, altså ugjærbare sukkerarter.) Men du får ikke så lav pH i et så lyst øl uten å tilsette syre - og ganske raust med syre, også, sjøl om du skulle ha veldig bløtt vann (som de fleste har).

Utgjæringsprosenten må vel være i overkant. Over 90 vil jeg påstå i alle fall indikerer infeksjon. Har du brygga saison i det siste?
 
Sist redigert:
Sikker på at Tilt viser rett? Du starter med 6 poeng mindre og ender 6 prosent under. Mistenkelig. Tilt/iSpindel/Rapt viser feil nesten uansett.
Målte du med hydrometer da du starta/ nå etter gjæring?
Jeg er ikke sikker på at Tilt viser rett. Mener å ha testa i vann for ikke så lenge siden og da viste den 1.000
 
Vil bare legge til at real attenuation er 77% så det er fortsatt en del sukkerarter igjen og ikke usannsynlig, men enig i at det er lavt
Jo, men det er dekstriner. Og du kommer normalt ikke opp i 95% tilsynelatende utgjæring uten en gjær som er i stand til å produsere enzymer som kan spalte dekstriner, altså en som er STA-1-positiv ("diastaticus"-type gjær). Du kommer ikke i nærheten, en gang. Da skal du ha en ganske spesielt utgjærbar vørter.

w-34/70 kan vel klatre ganske høyt opp på 80-tallet i ekstreme tilfeller, men over 90 har jeg aldri hørt om.
 
Sist redigert:
Sikker på at Tilt viser rett? Du starter med 6 poeng mindre og ender 6 prosent under. Mistenkelig. Tilt/iSpindel/Rapt viser feil nesten uansett.
Målte du med hydrometer da du starta/ nå etter gjæring?
Dette virker som den klart mest rimelige forklaringa, ja.
 
Jeg er ikke sikker på at Tilt viser rett. Mener å ha testa i vann for ikke så lenge siden og da viste den 1.000
Jeg bruker iSpindel. Samme teknologi. Har brukt mye tid på å kalibrere. Best resultat har jeg fått om jeg putter tilt/ispindel i et brygg og måler SG før, flere ganger under og tilslutt etter gjæring. Hver gang jeg måler med hydrometer noterer jeg vinkelen på ispindelen. Dataene jeg får legges inn for å kalibrere.
Etter en slik kalibrering viser ispindel/tilt noenlunde rett om OG, temperatur og evt trykk er noenlunde lik kalibreringsbrygget. Unøyaktigheter kommer blant annet av hvor mye krausen det har festet seg på apparatet.
Jeg liker ispindelen min godt og bruker den alltid. Men jeg stoler ikke på den. Den er god til å vise at gjæring starter, at det gjærer og når stormgjæringen er over. Etterpå er den god til å vise når gjæren har går hjem. Endrer ikke vinkelen seg over dager er det minimalt med gjæring. Den viser vinkel med 2 desimaler, så der er den nøyaktig.
 
Jeg har brygget en Tysk Pils og har fått en veldig høy utgjæring. Skal det være mulig? Jeg fikk ikke ønsket OG. Skulle vært 1.045, men havnet på 1.039.
Min go-to prosedyre for måling av OG er å tappe av gjæringstanken etter overføring, da er det godt mikset og jeg får korrekt prøve i hydrometer målerøret. FG måles med det samme hydrometeret så jeg veit hva som skal legges til/fra alt etter hva det viser i reint vann og hvor på menisken man leser av.
 
Min go-to prosedyre for måling av OG er å tappe av gjæringstanken etter overføring, da er det godt mikset og jeg får korrekt prøve i hydrometer målerøret. FG måles med det samme hydrometeret så jeg veit hva som skal legges til/fra alt etter hva det viser i reint vann og hvor på menisken man leser av.

Etter å ha vært kokt en times tid bør den være godt rulert og spiller liten rolle hvor du du måler så lenge det ikke er mye trub
 
Tilbake
Topp