Utkast til nye vedtekter i Norbrygg

tfheen skrev:
Jeg ser det ikke som Norbryggs oppgave å påpeke at Norges lover gjelder.

Vi hadde en liten diskusjon om vi burde kreve at medlemmene følger alkoholloven, eller norsk lov generelt, i forbindelse med krav til medlemsskap eller . Sannsynligvis vil det være mer skadelig for hjemmebryggernes omdømme om det er vanlig at hjemmebryggere selger hjemmebrygget øl eller driver med smugling, enn om en 17-åring brygger øl, som vi allerede har sett kan gi positive presseoppslag.

Konklusjonen ble, lite overraskende, at lovbrudd er noe som håndteres av politiet, ikke Norbrygg. Et generelt krav om at medlemmene skal følge norsk lov blir ganske meningsløst, for det er neppe noen som mener man skal kastes ut av Norbygg for å kjøre litt for fort i ei 80-sone, bruke narkotika eller gå på tyvjakt. Vi kunne si at man skal følge alkoholloven, men også det byr på problemer. For eksempel er det mange som bryter alkohollovens mange detaljbestemmelser i ulike sammenhenger, for eksempel en ansatt på en bar som skriver en meny uten vin eller som skjenker en person som er for full. Det vil sannsynligvis oppleves problematisk om man ikke skal kunne være medlem i Norbrygg, fordi man har hatt ansvaret for en bar som har mistet skjenkebevilling. I tillegg er mange av de mest alvorlige og alkoholrelaterte lovbruddene som ikke omfattes av alkoholloven, slik som fyllekjøring, smugling og vold i ruspåvirket tilstand.

Det vi da sitter igjen med i Norbrygg, er eksklusjonsparagrafen. Den kan brukes dersom det er medlemmer som gjennom sine lovbrudd, eller på annen måte, skader foreningen. Det blir den sikkerhetsventilen vi har, for å kunne distansere oss fra personer som vi ikke ønsker i foreningen.
 
tfheen skrev:
Det er ingen aldersgrense på konsum av alkohol. Det er en aldersgrense knyttet til salg, skjenking og utlevering av alkohol. Jeg ser det ikke som Norbryggs oppgave å påpeke at Norges lover gjelder. Dersom vi ikke også innfører sanksjonsbestemmelser så blir en slik bestemmelse meningsløs.

Litt avsporing ang vedtekter, men av ren nysgjerrighet, betyr dette at barn/ungdom på lovlig vis kan brygge eget øl, for så å drikke seg full. På den måten har ingen solgt, skjenket eller utlevert alkohol.... Jeg vet ikke. Uansett vedtekter så er det vel lite trolig at det blir problemer ang dette temaet.
 
Lima skrev:
Litt avsporing ang vedtekter, men av ren nysgjerrighet, betyr dette at barn/ungdom på lovlig vis kan brygge eget øl, for så å drikke seg full. På den måten har ingen solgt, skjenket eller utlevert alkohol.... Jeg vet ikke. Uansett vedtekter så er det vel lite trolig at det blir problemer ang dette temaet.

Ja, det stemmer. Riktignok er den noen begrensninger på salg av en del bryggeråvarer, men dersom du gjør om eksempelet til eplejus og bakegjær for å lage sider, så er det i hvert fall riktig.

Alkoholloven regulerer stort sett bare ulike salgssituasjoner og produksjon til kommersiell bruk (i tillegg til hjemmebrenning, drikking på offentlig sted og en del andre småting). Det er altså ikke noe forbud for mindreårige å drikke alkohol, og heller ikke noe forbud mot å gi alkohol til dem. Derimot er det forbudt å selge til mindreårige og å kjøpe på vegne av noen som er mindreårige. (For mer detaljer får du starte en egen tråd, eller kikke i Håndbok for alkoholloven, spesielt §8-8.)
 
gustavf skrev:
Beklager feil rekkefølge på denne:
§3 Medlemmer

Alle som støtter Norbryggs vedtekter og formål kan bli medlem i organisasjonen.

Kanskje si noe om at man faktisk må betale kontigent her?  Evt ta den inn i møte/talerett på årsmøte-paragrafen og si at

Alle organisasjonens medlemmer som har betalt medlemskontigent har møte-, tale- og stemmerett på årsmøtet.

eller en tilsvarende formulering.
 
Når det gjelder dette med aldersgrense er jeg sterkt imot å begynne å legge aldersbegrensninger for å være medlem av Norbrygg. Dersom noen driver kommersiell skjenking så er dette noe helt annet enn hjemmebrygging, og bør holdes utenfor Norbrygg. Aldersbegrensningene i alkoholloven gjelder skjenking i offentlig sammenheng. Ungdom under 18 har lov til å lage, få og drikke alkohol. Hva man ellers TROR er lov bør igrunnen ikke være veldig bestemmende for hvilke begrensninger man skal legge for vedtektene.
 
Håvard Midtkil skrev:
Når det gjelder dette med aldersgrense er jeg sterkt imot å begynne å legge aldersbegrensninger for å være medlem av Norbrygg. Dersom noen driver kommersiell skjenking så er dette noe helt annet enn hjemmebrygging, og bør holdes utenfor Norbrygg. Aldersbegrensningene i alkoholloven gjelder skjenking i offentlig sammenheng. Ungdom under 18 har lov til å lage, få og drikke alkohol. Hva man ellers TROR er lov bør igrunnen ikke være veldig bestemmende for hvilke begrensninger man skal legge for vedtektene.

Tror jeg er enig
 
Håvard Midtkil skrev:
Når det gjelder dette med aldersgrense er jeg sterkt imot å begynne å legge aldersbegrensninger for å være medlem av Norbrygg. Dersom noen driver kommersiell skjenking så er dette noe helt annet enn hjemmebrygging, og bør holdes utenfor Norbrygg. Aldersbegrensningene i alkoholloven gjelder skjenking i offentlig sammenheng. Ungdom under 18 har lov til å lage, få og drikke alkohol. Hva man ellers TROR er lov bør igrunnen ikke være veldig bestemmende for hvilke begrensninger man skal legge for vedtektene.

Poenget mitt har hele tiden vært at dette er vedtekter til en organisasjon. Alkoholloven regulerer salg av alkoholholdig drikke og jeg ser at flere trekker frem det at det ikke er forbudt å lage og konsumere alkohol om man er under 18 år, som et argument for at det ikke bør være aldersgrense i norbrygg.
Da mener jeg at Norbrygg tar på seg ansvaret for sine mindreårige medlemmer, og dermed sier at det er greit at mindreårige produserer alkohol. Og det er ikke en organisasjon sin oppgave. Den besluttningsretten mener jeg det er foreldre/ myndige personer som skal ha.

Jeg ser av svarene at de fleste ser annerledes på dette enn jeg gjør, og jeg er ikke ute etter å banke igjennom mine meninger.
Men tidligere erfaringer innen styre/ organisasjoner har lært meg å unngå slike fallgruver som potensielt kan bidra med mer negativt enn positivt, og da syns jeg jeg bør si fra. Beslutningen er opp til styret.
 
Nei, beslutningen er opp til generalforsamlingen, ikke styret.

En fjerning av en aldersgrense betyr ikke at Norbrygg på noen måte jobber for å senke den til enhver tid gjeldende alder for når det er lov å kjøpe alkohol, evt kjøpe hjemmebryggerutstyr og -ingredienser. Hovedpoenget er at Norbrygg ikke skal være mer katolsk enn paven og ha strengere regler enn det Norges lover faktisk legger opp til.
 
Bernts skrev:
Beslutningen er opp til styret.

Det er planlagt ei ekstraordinær generalforsamling tidlig på våren, for å vedta vedtektene. Da vil de nye vedtektene gjelde for årsmøte i mai, slik at et nytt styre velges etter nye regler og forholder seg til nye vedtekter. Nye vedtekter må vedtas med to tredjedels flertall, etter de eksisterende vedtektene.
 
Styret har hatt en siste gjennomgang og det endelige vedtektsforslaget fra styret kan leses på denne adressen:
https://docs.google.com/document/d/1wEJ7HXEa1L7o_5ryK10kBNMko32kPoTb7KmcXMvBu4g/pub
Det er gjort to endringer i forhold til forslaget som er diskutert over:
  • Det er presisert at det kun er betalende medlemmer som har stemmerett på årsmøtet.
  • Ved nedleggelse av Norbrygg kan siste årsmøte bestemme at noen andre enn Bryggeriforeningen skal overta eiendelene.
 
Det er fremdeles et mellomrom for lite i "Styret kan bestemme at årsmøtetskal avholdes over internett.".

§7 har "vedtast", dette skal vel være "vedtas".

Utover det ser det rimelig bra ut, synes jeg.
 
Tilbake
Topp