utregning av OG

Hei folkens har hatt et par brygg på speidelen min men sliter med utbytte, men så stoler jeg heller ikke helt på profilen min i beersmith så ønsker å regne ut selv, men finner ikke en fullstendig forklaring.

Ser at det tidligere har blitt postet forskjellige verdier på malt fra 296 og nedover men litt usikker på hvordan utregningene skal gjøres.

normalt sett når jeg brygger er oppskriftene ca slik:
varmer opp 50 liter vann til mesketemperatur.
tilsetter 11kg malt, f.eks 6kg pils, 4kg pale og 1 kg hvete
mesker i 60 minutter.
hever temp til 78 grader og sirkulerer i 10min.
løfter opp maltrøret og skyller med 11 liter vann på 78 grader.
ender da opp med ca 40 liter i gjæringskaret.
 
Eg er relativt fersk i faget sjølv og kjenner ikkje beersmith særlig godt. Om eg forstår spørsmålet riktig vil du beregne utbytte utifrå ein målt OG etter mesk? Formel for utbytte er: L x OG / (296 x M), der L=antal liter, OG=målt OG(eks. 54), M=maltmengde i kg. Liter og OG må være på samme tidspunkt, dvs begge målinger må være enten før eller etter koking. Parameteret 296 brukar eg på total maltmengde, forskjellige typar malt har forskjellig potensiell utnyttelsesgrad men det tar eg ikkje hensyn til. Det skal være STORE mengder spesialmalt for at dette skal gi utslag på utregningen.

Eg brukar eit enkelt regneark til beregning av oppskrifter, det finn du i nest siste innlegg her: https://forum.norbrygg.no/threads/tar-gjerne-imot-innspill-pa-mitt-neste-brygg.20081/#post-199794
Eg har modifisert regnearket siden den tid men får ikkje lasta opp nytt i denne tråden.

Dersom du har målt ein OG på eks 55 og har 50 liter i kjelen før kok har du: 50*55/(296*11)=84,445... -> 84% utbytte.

Om du kokar vekk 8% på ein time har du: 50*0,92=46 liter i kjelen. Beregna OG blir då: 50*55/46= 59,8

Her kan ein beregne utbytte på nytt: 46*59,8/(296*11)= 84,44... -> 84% utbytte.
 
fantastisk! tusen takk! akurat den utregningen jeg var ute etter. har lest den tidliger, men kunne ikke finne den igjen.

også veldig greit det du sier om at du hele tiden kan regne med 296 siden utslaget skjelden vil være merkbart :)
 
Hvis du vil være ekstra streber så sjekker du maltprodusenten sin stats på maltet og bruker det tallet, 296 er et fint snitt men i f.eks. en ren pils-basert oppskrift blir det som oftest for lavt. Ulempen er at du får lavere utbytte, så spørs det om ærlighet varer lengst ;)
 
Tilbake
Topp