Utrolige Speidel.

Ja jeg er i tivil om at det er mulig. Brygget sist det som skulle bli en lett sommerpils - derfor lite malt i Speidelen (50L med kort maltrør). Imidlertid ble jeg "skuffet" da jeg endte opp med  Brewhouse eff% på 98! - og dermed et noe alkoholsterkere øl enn planlagt. Trodde jeg kanskje hadde gjort noe galt et sted.
Derfor brygget jeg nesten samme brygg i dag. Reduserte bare maltmengden med 0,5 kg. for å få til et lett sommerøl. Men hva skjer - jeg ender opp med samme 98% i effektivitet!bi dag. Trodde ikke det var mulig faktisk.
Begge disse bryggene mine # 17 og #18  ligger på haandbgyg.dk - og om noen kan fortelle meg hvor jeg eventuelt gjør feil i beregningen ville jeg sette pris på å få høre det.
Men jeg har sjekket OG (dennegang) med både Refractometer og Qeschlevekt. (ved 20C). Og jeg har kontrollert malt- Kjøkkenvekten min - 1 liter vann fra krana veier 1040 gr. - kan vel ikke være så helt galt. Mengden (22L) leser jeg av mellom innstøpte 20 og 25 liters merker på gjæringsdunk. Tar hensyn til 0,5 liter slurry og 0,5 liter grasp igjen i Speidelen.
Så jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er resultatet mittt. Kanskje andre har lyst til  prøve sin Speidel med adskillig  under maks kilo malt for å se om de får samme resultat? 22 liter øl  ca. 4,5% av 3,150 kg. malt blir jo rett så billig øl da.

Please enligthen me.....

FredT

Edit: Fred Thiesen heter jeg for de som måtte gidde å se på haandbryg.dk
 
Hva var oppskriften din, og hva ble OG?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg har kontrollmålt  vekten min med 1 liter vann som beskrevet i den første postingen min her. Tror derfor den stemmer.

Har ellers tidligere kjørt høye 70% eff - og noen på  80%+ tallet  - men ikke i nærheten av 98% !!
Samme Speidel - samme vekt - samme Reftactometer - samme Qeschlevekt - samme gjæringsdunk og samme brygger. Edru i dag også....
Men jeg har erfart tidligere at når jeg fyller mye malt i Speidelen  - for å oppnå høy OG - så synker eff%.
At den kunne stige helt til 98% med lite malt i var ukjent for meg - og jeg stoler ikke helt på det enda.....

FredT
 
på mindre brygg med lite malt har jeg hatt 92%.
jeg tror dette har med meskingen å gjøre.... 3 liter vann pr kilo malt gir høyere effektivitet enn 2,5 liter pr kilo...
Jeg ligger nå på nesten stabilt 82% ifølge beersmith, og brygget i dag 36 liter med red ale med OG 1053. brukte da 7,35 kilo malt/sirup....
 
Jeg har spørsmål angående malt og vannmengder.

Har planer om å brygge litt sterkere øl (OG 1070+) fremover, og da hadde det vært greit å vite litt mer om maks/min kapasitet i stort og lite maltrør. Jeg prøvde det lille maltrøret for første gang for en stund siden, og da mener jeg at det ble brukt ca. 6 kg malt. Det var tydeligvis så mye at jeg ikke klarte å få på den øverste silen. Det endte med at jeg tømte ut malten og satte inn stort maltrør istedet og brygget dobbel mengde, mye rot altså.

Så her kommer noen spørsmål:

- Hva er maksimal maltmengde i lite maltrør (forutsatt at man fortsatt har et akseptabelt utbytte)

- Hvor lite malt er det mulig å bruke i det store maltrøret? Ser det er nevnt ca. 8 kg malt og 40 liter vann i Speidel instruksjonene, men hadde vært greit å høre det fra noen som har prøvd

- Hvor lite vann kan man egentlig bruke når man har ca. fullt stort maltrør (~12 kg) uten at det går så altfor mye ut over utbyttet?

Har egentlig planer om å teste mesteparten av dette selv, men vil helst unngå slike kaostilstander som det ble da jeg benyttet lite maltrør forrige (og eneste) gang ;D
 
Tilbake
Topp