Utvanning av øl til ønsket styrke - OG

TorHJ

 
Jeg har nådd mitt tiende brygg og grubler på øl med forskjellige styrker.

Når bør man tilsette vann for å oppnå ønsket OG?
- jeg har kommet frem til at dette er før gjæret tillsettes i gjæringskaret.

Men hvor mange alernativer har man?
Før kok, etter kok, under gjæring, etter primærgjæring, ved tapping, eller i glasset.
Hvilke resultater gir disse?
Og hva gjøres i praksis på ulike bryggerier?

Sommeren står på døra. Da vil jeg drikke leskende øl.
 
Ta deg tid til å søke/lese litt på forumet så finner du flere artikler om dette.
Blir litt kjedelig for medlemene å svare på samme tema flere ganger
 
Får beklage om spørsmålet er kjedelig eller mye diskutert. Blir glad om det kan linkes til noen gode tråder om temaet.

Viktig for meg i spørsmålet er om det er et stadie som foretrekkes klart fremfor andre?
Og hva som er vanlig hos bryggerier i forhold til deres kapasitet?
 
Antall liter vørtet x OG delt på ønsket OG er lik sluttvolum. Differansen mellom antall liter vørter og sluttvolum er liter vann du tilfører vørter.
 
Er en fersking, men har opplevd dilemmaet du snakker om. Jeg hadde en bitter-klone som ble for sterk. Jeg kokte sukkerlaken til karbonering i 4,5 liter vann og tømte i ved omstikking til tappekar. Har bare høstet godord for resultatet (3 av 4 spurte foretrakk minklone fremfor originalen)
 
Hva man foretrekker kommer nok litt an på hvem/hva man er.

Det aller beste er nok å tilsette alt vann før kok. Da slipper du å kompensere for humleutbytte og du gir gjæren best mulig arbeidsvilkår.

Hvis du av en eller annen grunn ikke kan gjøre det, gjør du noe annet. Uansett hva, bør du kompensere for effekten.

Tror feks det er ganske vanlig i industrien å vanne ned etter avsluttet gjæring for best mulig utnyttelse av tilgjengelig kapasitet.


Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Nedvatning er standarden i industrien, og det smittar nok etterkvart over på dei sokalla mikrobryggeria også. Sjølv gjer eg det meir enn gjerne det eg bommar, men målar og tilset då alltid vatn like etter kok. Pass på å nytte kalkulator som justerar OG etter temperatur -- er å finne på google.
 
Låner tråden litt. Jeg er elendig på formler.
Jeg har 23 liter vørter meg FG på 1018. Jeg skal vanne denne ut slik at jeg har 28 liter vørter. Hva vil da FG bli? Anyone?
 
Tilbake
Topp