Utvide Bryggeriet

Jeg har i dag enkjele på 30 liter og kjører med BIB
har en varmeveksler med PID styring og pumper for å holde temperarut under mesking.

Jeg lurer nå på å utvide til 78 liters kjele for å få brygget mer om gangen.

Lurer da på om jeg kan fortsette å bruke den 30 liters kjelen til Mesketank.
la den meske ferdig med for lite vann f.eks 25 liter, tømme ut vørteren og tilsette mer skylle vann varmt - og deretter helle dette også over i kokekjelen.

Noen forslag til design og løsning ?

Eller om jeg bør fortsette å brygge med BIB selv med større kjele?
 
Tror kanskje jeg hadde brukt 78l til mesking. Sirkulert i denne og tappet i 30l når du begynner å skylle. Når den var passe full så hadde jeg satt den til koking. Da er vel dagens skyllekjele tom og den setter du til oppvarming og tapper i ett eller annet som du tømmer i denne kjelen. Da går det ikke så lang tid før du kan nå oppkok og du vil fortsatt ha mulighet til å få klar vørter.
- Kan godt hende at det ikke passer deg og ditt utstyr. Kun et tips.
Men så mye mindre enn 2l vann/kg malt ville ikke jeg brukt.
 
Det kommer an på hvor mye og hvor kraftig øl du skal lage. Til 50 liter normal styrke holder det med 30 l mesketank. Skal du lage mer og kraftigere øl blir det litt lite. Men kanskje du da kan spe på med biab i den store kjelen i tillegg.

Google "Can I mash it" og finn en kalkulator. Så ser du hva du har mulighet til.
 
Skal du ha et "balansert" oppsett hvor du bruker utstyret slik at du ikke makser det ene hver gang eller koker et lite volum ifht kjelestørrelsen vil jeg si at forholdstallene er litt ute..

hvis meskekjelen er ca 1.5 x batchstørrelsen så er det et utgangspunkt. Videre fra det hvis du vil lage de aller største ølene så må du opp i meskevolum, eller skylle og koke større volum som gjør at du trenger større kokekjele. Lager du øl med lav OG så trenger du også mer skyllevann enn "standard" øl, med mindre du manipulerer mesketykkelsen veldig.
 
Takk for flotte svar.
Tenkte å sitte igjen med 40 liter + med ferdig øl - 2 stk cornelius (evnt 60 liter men det er vel litt mye.)
(tenkte å kjøpe 78 liters kjelen for å kunne utvide senere, siden den har samme pris som 50 liters kjelen)

Forstår da at dersom jeg mesker i 36 liters kjelen så kan jeg få 50 liter ferdig øl.
dvs 12 kg korn 24 liter vann = 32 liter i følge http://www.rackers.org/calcs.shtml

* Jeg har en 10 liters gryte som jeg kan ha varmt vann i - det burde vel holde?
* Vil jeg da klare å pumpe vørteren igjennom, eller blir den for tykk?
* Hvordan ville dere gjort selve meskingen?
 
Tilbake
Topp