Valg av bitterhumle

Kjære ølhunder,

Jeg tenker på å sette en øl inspirert av Gahr Smith-Gahrsens Andrimne summer ale. Nå som sommeren allerede er å spore utenfor vinduet trenger jeg et øl som passer til sesongen.

Ølet skal i følge oppskriften humles med saaz aromahumle og og ekg som bittehumle. Nå har det seg slik at selv om jeg er ganske ny i gamet, har det hopet seg opp noen pakker med restehumle i fryseren. Har litt saaz, og litt magnum, samt noen amerikanske humlesorter - cascade, chinook, mosaic, citra og amarillo.

Derfor lurer jeg på om det er mulig å bytte ut ekg i bitterhumle uten at det endrer humleprofilen på ølet helt. Tenker å kanskje bruke en av de amerikanske. Hvor mye aroma blir det egentlig igjen etter en times koking? eventuelt om man også kan bruke en blanding magnum og saaz som aroma, i stedet for bare saaz?
Har dere erfarne bryggere none tanker eller erfaringer her?

Lars
 
Jeg ville ikke brukt Magnum som aromahumle, for den er kjent for ikke å duge til det. Derimot ville jeg brukt den som bitterhumle, ettersom den ligger mye nærmere EKG i reell/subjektiv bitterhet per beregnet IBU enn f.eks. Cascade og Chinook.
 
Tilbake
Topp