Valg av gjæringkar

Jeg vet ikke hva jeg kan bidra med i denne tråden, har båre så vidt skimmet den
men jeg syntes LME kan være veldig praktisk får å boste OG i store mørke øl, uavhenging av utstyr man har
Jeg brygger bare i 15 liters kjele og finner det meget praktisk til tider
Nå har jo også BS fått ut ferskere varianter hvis noen vil ta en short cut IPA etc.

Jeg har dog sluttet å bruke det i lye øl fordi jeg har innsett at LME er såpass avhengig av produksjonsdato, og det ikke alltid er ferskvare her
Bruker du stort sett LME? I så fall hvorfor ikke DME?
 
Bruker du stort sett LME? I så fall hvorfor ikke DME?

Redigerte innlegget litt etterhvert som jeg skrev
men jeg syntes LME er mer praktisk å håndtere og det skaper ikke no uønsket i effekt i mørke øl, heller tvert i mot syntes jeg
DME bruker jeg i nye og ne også i lyse øl hvis jeg har liggende
 
Sist redigert:
Redigerte innlegget litt etterhvert som jeg skrev
men jeg syntes LME er mer praktisk å håndtere og det skaper ikke no uønsket i effekt i mørke øl, heller tvert i mot syntes jeg
DME bruker i nye og ne også i lyse øl hvis jeg har liggende
Hvilke uønskede effekt har DME i mørke øl?
 
men sporer vi ikke av nå
trodde denne tråden handlet om gjæringbøtter, som jeg ikke helt har fått med meg ;)
 
men sporer vi ikke av nå
trodde denne tråden handlet om gjæringbøtter, som jeg ikke helt har fått med meg ;)
Hehe jo det gjør vi nok, så jeg kan tilføye at flat bottom er et flott gjæringskar, nei det kan ikke trykksettes, men utenom det så liker jeg det godt, så får jeg se åssen det blir å gjøre lukka overføring med det.
 
Jeg brygger 20, 13 og 12 liters batcher. Jeg tror at skylling har endel å si for effektiviteten og dermed må det mer malt til for å nå OG uten, i tillegg så er jeg med en 20 liters kjele begrenset til ca 4 kg malt om jeg skal få skylt med samme mengde vann som jeg mesker med, spraymalt tar ikke på langt nær så mye plass. Og til slutt, DME har et potensiale på 1.046 mens basemalt ligger på maks 1.038.
Jeg har på bakgrunn av Braukaiser "batch sparge simulator" konkludert at man får en bra boost i effektivitet uansett om man skyller med bare 1/3 av væsken i mesk. Jeg bruker å meske inn med 11-12 liter vann og skylle med bare 4-5 liter i en 10 liters bøtte, men har nok ikke vært over 4 kg malt enda. Med 20 liters kjele vil jeg regne med å kunne ha opptil 6 kg malt og skylle med opptil 10 liter om jeg bruker kjelen jeg har nå til skylling. Tenker jeg da kan få til 17-18 liter til gjæring i Fermenter King Junior gjæringskar, uten å vanne ut eller bruke DME. Men vil nok fortsette å bruke SS brew bucket min til de sterke oppskriftene.
 
Jeg har på bakgrunn av Braukaiser "batch sparge simulator" konkludert at man får en bra boost i effektivitet uansett om man skyller med bare 1/3 av væsken i mesk. Jeg bruker å meske inn med 11-12 liter vann og skylle med bare 4-5 liter i en 10 liters bøtte, men har nok ikke vært over 4 kg malt enda. Med 20 liters kjele vil jeg regne med å kunne ha opptil 6 kg malt og skylle med opptil 10 liter om jeg bruker kjelen jeg har nå til skylling. Tenker jeg da kan få til 17-18 liter til gjæring i Fermenter King Junior gjæringskar, uten å vanne ut eller bruke DME. Men vil nok fortsette å bruke SS brew bucket min til de sterke oppskriftene.
6x2,5=15+10=25 liter, joda noe blir jo igjen i malten, men 6 liter totalt? Men jeg hører hva du sier og jeg er villig til å prøve :) 18 liter til gjæring, da er det ikke mye du levner igjen i kjelen dog..
 
6x2,5=15+10=25 liter, joda noe blir jo igjen i malten, men 6 liter totalt? Men jeg hører hva du sier og jeg er villig til å prøve :) 18 liter til gjæring, da er det ikke mye du levner igjen i kjelen dog..
Brew kettle mini har vel egentlig 21 liter kapasitet, så tenkte 6*(2,7-0,7)=12+8,5=20,5 og koke ned til 18-19 liter. For meg vil det bare være aktuelt å skylle med 10 liter på svakere brygg, 5*(2,7-0,7)=10+10=20.
 
Brew kettle mini har vel egentlig 21 liter kapasitet, så tenkte 6*(2,7-0,7)=12+8,5=20,5 og koke ned til 18-19 liter. For meg vil det bare være aktuelt å skylle med 10 liter på svakere brygg, 5*(2,7-0,7)=10+10=20.
20 liter ja, da er du stødigere på hånda enn meg :p
 
Tilbake
Topp