Valg av gjæringkar

Hmmm ja det vil man jo unngå Hva er grunnen til at dette ikke skjer på flasker? Er det fordi flasker har mindre mengde?
Det er fordi flasker er lagd for å holde normalt karboneringsstrykk. Men med nok sukker så vil også det blir flaskebomber.

Uansett da så er det jo ikke noe lurt, som nevnt lengre opp, at med mindre det er snakk om en beholder som tåler trykk og hvor det du tapper ut erstattes av CO2 burde drikkes umiddelbart, det er jo tungvindt å drikke 8 liter øl på en kveld:D
 
Når du har noen brygg på nakken, og du syns flasking er en PITA, så kan du sjekke ut om kanskje fat er aktuelt :)
 
Hmmm ja det vil man jo unngå Hva er grunnen til at dette ikke skjer på flasker? Er det fordi flasker har mindre mengde?
Delvis ja, formelen for stress pga. trykk i en sylinder er sigma = P*r/t, så om det oppbevaringsglasset har 4 ganger så stor diameter måtte veggtykkelsen vært 4 ganger så tykk som en flaske for å holde samme trykk. Det er vel heller motsatt at det er tynnere enn en flaske, og i tillegg gir kranen en svekkelse og lokket er alt for tynt. Uten påfylling av CO2 er nok uansett 0.75l flasker det største som er særlig hensiktsmessig.
 
Gikk ikke mer enn 2-3 brygg før jeg sa føkkit til flasker :p og kasta lommeboks på fat og co2. men ekstraktbrygginga holder jeg forsatt på med. /latjævel

- og jeg har flaska 327 brygg, og tenker å fortsette med det. Faktisk 330, om jeg regner med tre ekstraktbrygg jeg satte før jeg begynte å brygge maltbrygg. Ekstraktbrygg slutta jeg fort med:eek:.

Folk er ulike - heldigvis.
 
Gikk ikke mer enn 2-3 brygg før jeg sa føkkit til flasker :p og kasta lommeboks på fat og co2. men ekstraktbrygginga holder jeg forsatt på med. /latjævel
Skjønner deg godt ass, jeg holdt på med flasker det første halvåret eller rundt der, kjøpte et 12 liter fat og 2kg CO2 tank.. Tok vel rundt 3-4 måneder før jeg hadde 4x19 og 2x12 liter fat, solgte 2kg'en og ordna meg 4kg.

Det tok vel bortimot nye 6 måneder før jeg flasket noe som helst, men nå foretrekker jeg faktisk å flaske de små 12 liters batchene med forskjellige mørke øl :)

Men, å eksklusivt skulle flaske, skjer aldri igjen ass:D Jeg bruker enda spraymalt, og brygger vel mest delmesk, har gjort noen AG brygg, men tviler jeg går over til å gjøre det fast, og ikke tror jeg at jeg vil tilbake til 100% ekstrakt brygging heller. Jeg har forelsket meg i Vienna malt og den erke grei å finne som ekstrakt nei, brygger også endel mørkt om dagen og da strekker ikke ekstrakt til.
 
Skjønner deg godt ass, jeg holdt på med flasker det første halvåret eller rundt der, kjøpte et 12 liter fat og 2kg CO2 tank.. Tok vel rundt 3-4 måneder før jeg hadde 4x19 og 2x12 liter fat, solgte 2kg'en og ordna meg 4kg.

Det tok vel bortimot nye 6 måneder før jeg flasket noe som helst, men nå foretrekker jeg faktisk å flaske de små 12 liters batchene med forskjellige mørke øl :)

Men, å eksklusivt skulle flaske, skjer aldri igjen ass:D Jeg bruker enda spraymalt, og brygger vel mest delmesk, har gjort noen AG brygg, men tviler jeg går over til å gjøre det fast, og ikke tror jeg at jeg vil tilbake til 100% ekstrakt brygging heller. Jeg har forelsket meg i Vienna malt og den erke grei å finne som ekstrakt nei, brygger også endel mørkt om dagen og da strekker ikke ekstrakt til.

Hvis tid er problemet, så kan du kutte kraftig:). Short'n Shoddy funker som bare det.
 
Hvis tid er problemet, så kan du kutte kraftig:). Short'n Shoddy funker som bare det.
Tid har jeg greit med, eller det vil si fram til kid nr.2 ankommer, det er plass og penger det handler om for min del. Men får se, jeg har muligheten til AG opp til 13 liter og kommer til å gjøre det innimellom for å se om jeg merker noe forskjell.

Med det sagt så bruker jeg sjeldent mer enn 30% spraymalt og i gjennomsnitt rundt 20%, grunnen er at jeg er begrenset til en 20 liters kjele. Men selv med 10 liter mesk og 10 liter skyllevann ligger jeg på rundt 78% effektivitet.

Men jeg har overrasket meg selv før i forhold til denne hobbyen så ingenting er utelukket :)
 
Flasking er ikke så ille, så lenge man tar jobben etterhvert og skyller flaskene godt etter bruk og setter de i en fast rack til tørk. Da er det jo bare starsan og så fylle opp igjen.
Gjør nøyaktig det samme, bare at jeg har flasketre og setter flaskene tilbake i eskene når de er tør. Og jeg koser meg med flasking av små batcher eller en sekser motrykksfylt fra fat :)

Lukket overføring syns jeg derimot er uvurderlig.
 
Tid har jeg greit med, eller det vil si fram til kid nr.2 ankommer, det er plass og penger det handler om for min del. Men får se, jeg har muligheten til AG opp til 13 liter og kommer til å gjøre det innimellom for å se om jeg merker noe forskjell.

Med det sagt så bruker jeg sjeldent mer enn 30% spraymalt og i gjennomsnitt rundt 20%, grunnen er at jeg er begrenset til en 20 liters kjele. Men selv med 10 liter mesk og 10 liter skyllevann ligger jeg på rundt 78% effektivitet.

Men jeg har overrasket meg selv før i forhold til denne hobbyen så ingenting er utelukket :)

Det blir vel billigere med basismalt i 25 kilos sekker enn med maltekstrakt, men det forutsetter jo kvern. En annen sak er at det ofte er humla som koster mest. NEIPA er en dyr uskikk:confused:.
 
Det blir vel billigere med basismalt i 25 kilos sekker enn med maltekstrakt, men det forutsetter jo kvern. En annen sak er at det ofte er humla som koster mest. NEIPA er en dyr uskikk:confused:.
Du har rett og du har.... Rett. Billigere med sekker, men da kommer større kjele, med større kjele må jeg ha større kokeplate, med større kokeplate kommer større kurs og uengåelig, større plass, og en mølle selvfølgelig, og dessuten at et så lite menneske(dattera mi) kan ta så mye plass er en fascinasjon i seg selv...

Også er det jo noe med at kona vil gjerne ha nytt bad i tillegg til at vi skal ha nytt tak til våren.. Er AG øl SÅ mye bedre? :p
 
Du har rett og du har.... Rett. Billigere med sekker, men da kommer større kjele, med større kjele må jeg ha større kokeplate, med større kokeplate kommer større kurs og uengåelig, større plass, og en mølle selvfølgelig, og dessuten at et så lite menneske(dattera mi) kan ta så mye plass er en fascinasjon i seg selv...

Også er det jo noe med at kona vil gjerne ha nytt bad i tillegg til at vi skal ha nytt tak til våren.. Er AG øl SÅ mye bedre? :p

Det lille jeg har smakt av ekstraktbrygg - eller blanda teknikk, rettere sagt - har vært brygga av @loebrygg, og det var det ikke noe å utsette på. Han har vel erfaring med begge deler nå, så han er nok bedre kvalifisert enn meg til å si noe.

Det det henger på, så vidt jeg forstår, er vel om du får tak i fersk nok maltekstrakt - i alle fall om du bruker flytende.
 
Det lille jeg har smakt av ekstraktbrygg - eller blanda teknikk, rettere sagt - har vært brygga av @loebrygg, og det var det ikke noe å utsette på. Han har vel erfaring med begge deler nå, så han er nok bedre kvalifisert enn meg til å si noe.

Det det henger på, så vidt jeg forstår, er vel om du får tak i fersk nok maltekstrakt - i alle fall om du bruker flytende.
Aldri brukt LME og kommer nok aldri til å bruke det, som nevnt tidligere bruker jeg kun Pilsen og Hvete DME og kjøper i i 22kg sekker, har aldri opplevd å få under 23kg faktisk.

Så pr kilo snakker vi 55,- men så skal man huske at potensiale til spraymalt er 1.046 og ikke 1.038 som basemalt, så jeg er ikke så sikker på at det er så mye å spare der.

Som sagt, jeg koser meg med brygginga, det være delmesk eller AG, og når kidsa blir litt større og jeg får litt mer tid, så blir jeg absolutt å vurdere å gå over til the grain side, men akkurat nå har jeg et oppsett jeg syns fungerer og gir meg et øl jeg er sånn passe fornøyd med.

Om det skulle vise seg at jeg blir helt sikker på mine rutiner og oppskrifter og allikevel ikke kommer helt opp dit jeg vil med ølene mine så kan jeg alltids brygge en 13 liters AG batch og se om det er det som skulle til :) Uansett da, så er jo min bryggedag lik de aller fleste sin, men jeg har 20% tilsetning med spraymalt.

En ting som ikke kan sammenlignes dog er lukta av mesken, jeg drikker ikke kaffe, men jeg kan se for meg at de som trenger 10 kopper før 09 kjenner igjen nytrekt kaffe som jeg gjør hver gang jeg rører rundt i mesken... Wunderbar:)
 
Du har rett og du har.... Rett. Billigere med sekker, men da kommer større kjele, med større kjele må jeg ha større kokeplate, med større kokeplate kommer større kurs og uengåelig, større plass, og en mølle selvfølgelig, og dessuten at et så lite menneske(dattera mi) kan ta så mye plass er en fascinasjon i seg selv...

Også er det jo noe med at kona vil gjerne ha nytt bad i tillegg til at vi skal ha nytt tak til våren.. Er AG øl SÅ mye bedre? :p
Skjønner ikke helt hvorfor sekker med basemalt skulle fordre større kjele, men ikke sekker med DME? Jeg har så langt brygget mest 11 liters batcher (til SS brew bucket mini) med 17 liters kjele. Kjøpte 1 sekk pale og 1 sekk pilsmalt i sommer til ~20kr/kg og oppbevarer i lufttette beholdere, men har bare tenkt å oppgradere til 20 liters kjele for å kunne kjøre no-sparge og få kjele med kran.

Så langt bare flasket, men har tatt et steg nærmere fat med Fermenter King Junior og sodastream+regulator for å kunne tappe fra den.
 
Skjønner ikke helt hvorfor sekker med basemalt skulle fordre større kjele, men ikke sekker med DME? Jeg har så langt brygget mest 11 liters batcher (til SS brew bucket mini) med 17 liters kjele. Kjøpte 1 sekk pale og 1 sekk pilsmalt i sommer til ~20kr/kg og oppbevarer i lufttette beholdere, men har bare tenkt å oppgradere til 20 liters kjele for å kunne kjøre no-sparge og få kjele med kran.

Så langt bare flasket, men har tatt et steg nærmere fat med Fermenter King Junior og sodastream+regulator for å kunne tappe fra den.
Jeg brygger 20, 13 og 12 liters batcher. Jeg tror at skylling har endel å si for effektiviteten og dermed må det mer malt til for å nå OG uten, i tillegg så er jeg med en 20 liters kjele begrenset til ca 4 kg malt om jeg skal få skylt med samme mengde vann som jeg mesker med, spraymalt tar ikke på langt nær så mye plass. Og til slutt, DME har et potensiale på 1.046 mens basemalt ligger på maks 1.038.
 
Jeg har kun brukt tørr maltekstrakt til gjærstartere. Men ser for meg at problemet med varierende utbytte ikke er ei plage for de med DME/LME.
 
Jeg vet ikke hva jeg kan bidra med i denne tråden, har båre så vidt skimmet den
men jeg syntes LME kan være veldig praktisk får å boste OG i store mørke øl, uavhenging av utstyr man har
Jeg brygger bare i 15 liters kjele og finner det meget praktisk til tider
Nå har jo også BS fått ut ferskere varianter hvis noen vil ta en short cut IPA etc.

Jeg har dog sluttet å bruke det i lyse øl fordi jeg har innsett at LME er såpass avhengig av produksjonsdato, og det ikke alltid er ferskvare her
Hvis du ikke vil kjøpe en 9 måneder gammel IPA, vil du heller ikke brygge IPA med 9 måneder gammel LME
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp