Valg av gjæringkar

Da ble det et speidel 30l kar på meg i dag. Kjøpte også et sett med mangrove jack golden lager. Gjorde alt etter boka så nå står det i karet. Kjøpte også med et hydrometer som kan måle OG og FG, men i følge bruksanvisningen så skal jeg måle SG. Må jeg kjøpe et annet hydrometer som kan måle dette eller kan jeg bare bruke en sånn kalkulator på nett?
Nei, alle målinger er SG (specific gravity), mens OG (original gravity) og FG (final gravity) er den SG-verdien du måler henholdvis på den ferdige vørteren før du har i gjæren og etter at gjæringen er helt ferdig. Tommelfingelregel er at FG er oppnådd når SG verdi er lik målt med 3 dagers mellomrom. Forskjellen mellom OG og FG kan så settes inn i en kalkulator for å beregne alkoholstyrken som ABV (alcohol by volume).

Tillegg: At et hydrometer sies å kunne måle både OG og FG betyr bare at skalaen strekker seg over det relevante området for begge - typisk 1.030-1.100 for OG og 1.000 - 1.030 for FG.

Da ble det et speidel 30l kar på meg i dag. Kjøpte også et sett med mangrove jack golden lager. Gjorde alt etter boka så nå står det i karet. Kjøpte også med et hydrometer som kan måle OG og FG, men i følge bruksanvisningen så skal jeg måle SG. Må jeg kjøpe et annet hydrometer som kan måle dette eller kan jeg bare bruke en sånn kalkulator på nett?

Fornuftig valg. Det der tåler mer enn ei vanlig plastbøtte.

SG betyr "specific gravity", som betyr "egenvekt". OG og FG er SG ved starten og slutten på gjæringsprosessen. OG = Original Gravity, altså den opprinnelige egenvekta til vørteren du setter til gjæring, og FG = Final Gravity, eller endelig egenvekt, dvs. den egenvekta ølet har når gjæringa har opphørt, og det altså ikke finnes mer sukker igjen som gjæren kan spise.

Du trenger altså bare ett hydrometer. Du kan sjekke at det er riktig ved å måle SG til vann ved 20 grader. Den skal være 1.000. (Sannsynligvis. Det finnes hydrometere som er kalibrert ved en annen temperatur. Tror det er 16,9 grader i så fall. Men jeg tror de du får tak i i bryggeforretninger nok er kalibrert ved 20 grader.)

Har du disse to verdiene, kan du beregne alkoholinnholdet i brygget ditt. Bruk f.eks. denne: Alcohol By Volume ABV Calculator - Brewer's Friend

Sist redigert:
For å utdype litt:

Sukker som oppløses i vann, gjør vannet tyngre, dvs. at egenvekta øker. Men når gjæren gjærer sukkeret, og omdanner det til CO2 og alkohol, synker egenvekta. Og når du veit den opprinnelige egenvekta (OG) og den endelige egenvekta (FG), kan du beregne hvor mye sukker som er omdannet til alkohol, og dermed også alkoholprosenten.

Hvordan veit du at gjæringa er over, og at du altså kan avgjøre hva FG er?

Når det ikke lenger er liv i gjærlåsen, er det høyst sannsynlig slutt på gjæringa. Men det er en liten mulighet for at det kan være en lekkasje, så du skal ikke stole 100% på den testen. (Muligheten er nok liten i Speidelkaret). Så du skal da helst måle to ganger med en dags mellomrom, altså f.eks. på mandag og onsdag. Får du da samme SG, veit du at den også er FG.

Om du har ei oppskrift som sier at du skal tappe etter et bestemt antall dager, skal du ikke ta hensyn til det. Det som avgjør, er om ølet er ferdig. Når FG er nådd, gjenstår en "modningsfase". Gjæren "rydder opp" etter seg, dvs. den eter en del avfallsstoffer som den har produsert under gjæringa. Det vil vi at den skal gjøre før vi tapper opp, for disse avfallsstoffene lager usmak i ølet. Gi den 4-5 dager etter at hovedgjæringa er over. (Om det kommer ett og annet plopp i gjærlåsen med lengre mellomrom, er ikke så farlig.)

Jeg må innrømme at dette er ett litt vanskelig tema i brygging, men kommer seg nok etterhvert får jeg håpe Er dette hydrometeret jeg kjøpte. https://beergear.no/produkt/hydrometer-ol-vin/

H
vordan går jeg frem? Fyller jeg bare opp testrøret fullt med gjæret øl etter 7 dager og ser etter tallene på hydrometeret? Det skal være 1,020 eller lavere målt SG når jeg kan tørrhumle

Da ble det et speidel 30l kar på meg i dag. ...

Jeg har ett sånt kar, og det har jeg brukt som blandekar (jeg tapper ølet over i det for å blande det med sukker før jeg flasker) i snart 6 år. Det vil si at jeg har vaska det mer enn 300 ganger. Så du kan ha det ei stund:p.

Forresten: Du hadde funnet svar på det med OG og FG om du hadde kikka gjennom den mini-håndboka jeg lenka til. Det er ikke så dumt å gjøre det.

Da skal jeg sjekke den håndboka. Jeg målte ikke OG på vørteren så da må jeg kanskje ha et SG hydrometer for å finne det ut? Etter det jeg har skjønt så er OG vekta på ferdig kokt vørter uten gjær mens FG er vekta på ferdig brygg etter gjæring?

Jeg har ett sånt kar, og det har jeg brukt som blandekar (jeg tapper ølet over i det for å blande det med sukker før jeg flasker) i snart 6 år. Det vil si at jeg har vaska det mer enn 300 ganger. Så du kan ha det ei stund:p.

Forresten: Du hadde funnet svar på det med OG og FG om du hadde kikka gjennom den mini-håndboka jeg lenka til. Det er ikke så dumt å gjøre det.
Høres lovende ut at karet har holdt såpass lenge. Skal behandle det veldig varsomt og ikke bruke noe form for greier for å røre rundt i vørteren så det kan bli riper på innsiden. Jeg mente vekta på sukkerinnholdet før og etter gjæring når jeg skrev det med OG og FG. Jeg skrev det litt feil her

Høres lovende ut at karet har holdt såpass lenge. Skal behandle det veldig varsomt og ikke bruke noe form for greier for å røre rundt i vørteren så det kan bli riper på innsiden. Jeg mente vekta på sukkerinnholdet før og etter gjæring når jeg skrev det med OG og FG. Jeg skrev det litt feil her
Ikke heng deg opp i bokstavene, alt du måler er SG :) Men den SG'n du måler på kokt vørter (før gjæring) kalles OG (original gravity), og den SG'n du måler på ferdig gjæret øl kalles FG (final gravity). Du måler alt sammen med akkurat det samme hydrometeret :)

Edit: Husk også å melde deg inn i Norbrygg om du fortsetter hobbyen. Og gi "likes" til innlegg du synes fortjener det :)

Ahh skjønner skjønner. Så jeg kan altså finne ut av alkohol prosenten selv om jeg ikke tok en måling på vørteren før jeg satt den til gjæring? Litt bytte av tema her, var noe jeg reagerte på ved kokingen av vørteren. Da jeg kokte sammen vørteren og 1kg brew enchancer med 3 liter vann som etter boka så merket jeg at vørteren var mer lik mørkt øl i utseende. Mulig den ble eller blir lysere etter etterfyllingen med vann til riktig totalt liter settet er beregnet for? Så synes jeg gjæringslåsen var litt spesiell. Fylte den med vann litt under halvveis til der den filler level pilen peker og la merke til at lokket ikke sitter helt fast. Er som om den flyter litt. I tillegg er det ingen o ring eller silikonring under lokket til gjæringslåsen. Skal det være sånn?

Ahh skjønner skjønner. Så jeg kan altså finne ut av alkohol prosenten selv om jeg ikke tok en måling på vørteren før jeg satt den til gjæring? Litt bytte av tema her, var noe jeg reagerte på ved kokingen av vørteren. Da jeg kokte sammen vørteren og 1kg brew enchancer med 3 liter vann som etter boka så merket jeg at vørteren var mer lik mørkt øl i utseende. Mulig den ble eller blir lysere etter etterfyllingen med vann til riktig totalt liter settet er beregnet for? Så synes jeg gjæringslåsen var litt spesiell. Fylte den med vann litt under halvveis til der den filler level pilen peker og la merke til at lokket ikke sitter helt fast. Er som om den flyter litt. I tillegg er det ingen o ring eller silikonring under lokket til gjæringslåsen. Skal det være sånn?
Njææ, blir jo vanskelig å regne ut utgjærede SG punkter og finne ut alkoholnivået om du ikke måler ved start.... Du kan vel måle nå? Selv om det er i gang får du en liten pekepinn... Uansett viktig med å føre en logg, da husker du på det du skal huske på :cool:

Da skal jeg sjekke den håndboka. Jeg målte ikke OG på vørteren så da må jeg kanskje ha et SG hydrometer for å finne det ut? Etter det jeg har skjønt så er OG vekta på ferdig kokt vørter uten gjær mens FG er vekta på ferdig brygg etter gjæring?

Nei, det finnes bare en type hydrometer. (Nja- det finnes mange typer, men du skal bare ha ett.) OG og FG er begge SG, men i hver sin ende av gjæringsprosessen. Enhver måling av egenvekt i væske med et hydrometer er en måling av SG:).

I farten kommer jeg ikke på noen måte du kan beregne OG på når du ikke målte den da du starta gjæringa. Du får bare gjette, eventuelt kan du måle promillen din eter inntak av en viss mengde øl, og på den måten beregne alkoholinnholdet i ølet. Da vil du kunne bergne OG. (Men det er jo litt upraktisk, da:D.)

Utfra posten over, om du bare satte ølet til gjæring for noen timer siden så har nok ikke gjæren rukket å redusere sukkerinnholdet noe særlig og du kunne da enda målt "OG" ganske nøyaktig. Men om det er et ekstrakt-sett, så lenge du har fulgt instruksjonene og tilsatt rett mengde dextrose/sukker og vann, så er nok OG som planlagt og forventet FG blir det som står på settet (dersom du gjærer på noenlunde rett temperatur, og ikke har byttet til en annen gjær).

Nei, det finnes bare en type hydrometer. (Nja- det finnes mange typer, men du skal bare ha ett.) OG og FG er begge SG, men i hver sin ende av gjæringsprosessen. Enhver måling av egenvekt i væske med et hydrometer er en måling av SG:).

I farten kommer jeg ikke på noen måte du kan beregne OG på når du ikke målte den da du starta gjæringa. Du får bare gjette, eventuelt kan du måle promillen din eter inntak av en viss mengde øl, og på den måten beregne alkoholinnholdet i ølet. Da vil du kunne bergne OG. (Men det er jo litt upraktisk, da:D.)
Ok. Er det for seint å tappe litt i test røret nå og måle av? Hydrometeret ser slikt ut. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg fylle test røret helt fullt og så sette hydrometeret nede i røret og skru på korken og spinne det rundt?

Bilder

Vedlegg

• 1D67A28D-5A86-43DF-96BC-D12B8A1ED2ED.jpeg
    1D67A28D-5A86-43DF-96BC-D12B8A1ED2ED.jpeg
    243,8 KB · Sett: 32
  • 081E05CE-8BD6-4CA6-8F0D-EC441381949C.jpeg
    081E05CE-8BD6-4CA6-8F0D-EC441381949C.jpeg
    226,8 KB · Sett: 32
Hvis gjæringa ikke har begynt, går det nok bra. Uansett; denne målinga er bedre enn ingen. Den forteller deg i det minste hva OG minst må ha vært.

Fyller du røret fullt, renner det over når du setter hydrometeret nedi. Du trenger ikke mer enn at hydrometeret så vidt flyter. Du leser av der hvor overflatehinna møter pinnen på hydrometeret. (Hvis ikke instruksjonen tilhydrometeret sier noe annet.)

Da jeg kokte sammen vørteren og 1kg brew enchancer med 3 liter vann som etter boka så merket jeg at vørteren var mer lik mørkt øl i utseende. Mulig den ble eller blir lysere etter etterfyllingen med vann til riktig totalt liter settet er beregnet for?
Mulig jeg ikke forstår dette helt, men hvor mange liter har du satt til gjæring?

Hvis gjæringa ikke har begynt, går det nok bra. Uansett; denne målinga er bedre enn ingen. Den forteller deg i det minste hva OG minst må ha vært.

Fyller du røret fullt, renner det over når du setter hydrometeret nedi. Du trenger ikke mer enn at hydrometeret så vidt flyter. Du leser av der hvor overflatehinna møter pinnen på hydrometeret. (Hvis ikke instruksjonen tilhydrometeret sier noe annet.)
Overflatehinna, tenker du der hvor ølet i røret stopper? Feks hvis røret er fylt halvveis så leser jeg av ved halvveis i røret? Ang å få målt OG så tror jeg at jeg lar det være denne gangen da jeg er nybegynner og burde spise litt mer erfaring så tenker at det er greit å la det vente til neste brygg og la ølet få gjære helt i fred. Kanskje jeg lar det gå 10 dager bare for å være helt sikker at SG er der den skal være før jeg humler. Jeg har noen spørsmål til her, når kan jeg begynne å tenke på karbonering. Hele prosessen tar 3 uker i følge bruksanvisningen, første uka er gjæring, deretter er det humle, jeg regner med at de to siste ukene er for at smaken skal godgjøre seg ordentlig. Skal jeg karbonere etter de 2 siste ukene? Kan jeg karbonere rett i gjæringskaret og sette det ut til kjøling den tiden det tar å karbonere og så kan det drikkes?

Overflatehinna, tenker du der hvor ølet i røret stopper?
Så lenge du leser av likt på OG og FG så får du samme differansen. Noen hydrometere skal leses av top of meniscus, andre ved laveste væskepunktet. Det er ofte notert i vedlegg du får med hydrometeret. Ellers kan du fylle målebegeret med 20C vann, og se om 1.000 er lest av ved overflaten av væsken, eller det som kryper opp etter hydrometeret.

HydrometerTopRead.jpg

Tilbake
Topp