Valg av humle, hvordan?

Sånn jeg ser det ville jeg gjort 1 av 2 ting, har du mer humle og hvetemalt ville jeg laget en White IPA med T-58, hvis ikke ville jeg roa ned bitterheten til 28-30 og kjørt de andre humlene på 5 og 0 og brukt ESB London gjæra :)

Edit: Jeg ville kuttet Caramel pils malten ned til max 10% uavhengig av hva du skal brygge.
Har mer humle og jammen har jeg litt hvetemalt også [emoji2]
 
Sånn jeg ser det ville jeg gjort 1 av 2 ting, har du mer humle og hvetemalt ville jeg laget en White IPA med T-58, hvis ikke ville jeg roa ned bitterheten til 28-30 og kjørt de andre humlene på 5 og 0 og brukt ESB London gjæra :)

Edit: Jeg ville kuttet Caramel pils malten ned til max 10% uavhengig av hva du skal brygge.
White IPA høres spennede ut. Har du en Basic oppskrift med det maltet jeg har? Vienna og hvete.
 
Sist redigert:
Brewfather

"Innmesk" bruker jeg bare for å vite hvor varmt vannet skal være før jeg tilsetter malten. Men det skal meskes på 66°C.

Humle bytter du bare ut med det du har liggende. Til 60min bruker du bare en humle med høy alfa, til aroma og tørrhumle bruker du noe tropisk/sitrus :)

Husk å bruke ditt oppsett og skaler i Brewfather, min oppskrift er for BIAB og 13 liter.
 
Hei jeg skriver rent generelt om utgangspunktet i tråden - hvordan lære mer om hva som blir godt..
- I begynnelsen brygget jeg bare sett fra Bryggselv og Ølbrygging.no, som "alle" andre.
- Samtidig lastet jeg ned Beersmith (et annet program funker selvsagt også!)
- Alle oppskriftene fra bryggebutikkene ble så lagt nøyaktig inn i Beersmith.
- På denne måten fikk jeg ganske raskt en innsikt i hva som førte til hvilke endringer, ihvertfall på bitterhet, og i kombinasjon med å lese litt (først og fremst google, på jakt etter ølstiler og oppskrifter) ble det masse læring utav denne tilnærmingen..
- Når man føler at man har lært noe, og oppnår mestringsfølelse, så tar det ikke lang tid før man blir nysgjerrig på hva som skjer om man endrer litt her og tilsetter litt der..
- Og vipps - du har laget din egen oppskrift..! :)

Jeg er idag så fornøyd med denne tilnærmingen at jeg synes det er et godt råd til alle som brygger butikksett - ta deg tid til å sette oppskriften inn i et system som forklarer hva som skjer, i tillegg til hva du skal gjøre..
 
Hei jeg skriver rent generelt om utgangspunktet i tråden - hvordan lære mer om hva som blir godt..
- I begynnelsen brygget jeg bare sett fra Bryggselv og Ølbrygging.no, som "alle" andre.
- Samtidig lastet jeg ned Beersmith (et annet program funker selvsagt også!)
- Alle oppskriftene fra bryggebutikkene ble så lagt nøyaktig inn i Beersmith.
- På denne måten fikk jeg ganske raskt en innsikt i hva som førte til hvilke endringer, ihvertfall på bitterhet, og i kombinasjon med å !lese litt (først og fremst google, på jakt etter ølstiler og oppskrifter) ble det masse læring utav denne tilnærmingen..
- Når man føler at man har lært noe, og oppnår mestringsfølelse, så tar det ikke lang tid før man blir nysgjerrig på hva som skjer om man endrer litt her og tilsetter litt der..
- Og vipps - du har laget din egen oppskrift..! :)

Jeg er idag så fornøyd med denne tilnærmingen at jeg synes det er et godt råd til alle som brygger butikksett - ta deg tid til å sette oppskriften inn i et system som forklarer hva som skjer, i tillegg til hva du skal gjøre..
Og da blir en liten oppfordring logisk: Kjøp ikke sett der du ikke får oppskriften!
 
Hei

Har fram til nå stort sett bare brygget ferdige kitt, men har en del forskjellige humler liggende.

Hadde vært gøy å prøve å lage sin egen øl med noe av dette, og da dukker det jo opp en del spørsmål.

- hvordan velger jeg hvilken bitterhumle Jeg skal bruke og hvordan beregner jeg mengde og koketid på den?
- hva med aromahumlen, hvordan bestemmer jeg mengde og koketid på den?

Dette virker på meg som en vitenskap. Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til
En veldig grei måte å begynne på er:

Kjøp noen øl på polet, liker du humle preget på en Google clone oppskrift på den.
Da finner du humlen(e) i den, lag først en klone på ølet så kan du leke med den i etterkant.
Etter en stund før du en følelse av hva du liker i hvilke mengder, og da er du egentlig i mål.
 
Tilbake
Topp