Valg av tørrgjær til Kølsch

Har brygget kølsch to ganger (med wlp029) og smakt kun en "ekte" variant, kjøpt på polet. Mine egne er pr def mislykket, da de hadde stort innslag av fruktighet. Polvarianten smakte egentlig vanlig pils. Tror jeg liker best misslykket kølsch...
Antar svaret på forskjellen på fruktighet vi har opplevd på hjemmebrygget kontra profesjonell Kölsch kan ligge i temperatur ved tilsetning av gjæren, og gjæringstemperatur, fant dette sitatet fra en profesjonell Kölsch brygger i Cologne. Det nevnes ikke noe om tørrgjærvarianter av Kölsch, beklager å poste dette i tråden om "valg av tørrgjær til Kölsch", men dette har jo Finn så fint skrevet om i post #57

Bestmalz offers a Heidelberger malt and Heidelberger wheat malt with a very low color, between 2.5 and 3 EBC, I would like to try that. Both White Labs and Wyeast specify a recommended minimum temperature of 18 °C for the yeast. I wouldn’t ferment at a higher temperature than that. Fermentation temperature in Kölsch breweries is usually at 14 °C, at most 16 °C. According to an article by Dipl.Ing. Heinrich Becker, “Technologischer Werdegang des Kölsch seit 1900” on the website of the brewers organization of Cologne, pitching temperature is between 11 and 13 °C, and the racking temperature between 12 and 15 °C. The yeasts by Wyeast and White Labs are purported to be yeast from Cologne breweries, so they should be able to deal with these temperatures.

Ref http://dafteejit.com/2016/06/interview-with-franz-pozelt-about-kolsch/

Jeg laget en Oktoberfest fake lager klone med WLP029 og gjæret på 14 grader, og da fikk jeg ikke den samme fruktbomben som ved gjæring av Kölsch på 16 grader.
Det ble allikevel for mye frukt estere til at ølet kunne passere under radaren som et lagerøl, men det hevdes at øl brygget etter denne oppskrift vant pris i konkurranse som en ren lager variant. Sikkert unødvendig med så mange alternativer og gjærstammer når ale gjær lager like "rene" smaksprofiler som tradisjonell lager gjær. Brulosopher er jo kjent for å korte ned der han kan, og bruker mye WLP029 til sine "lager" oppskrifter
http://brulosophy.com/recipes/moktoberfest/
 
Sist redigert:
Min siste kølsch - på ren pilsnermalt - ble gjæret på stabilt 16-17 grader, hevet til 19 i siste fasen. Den har bare litt fruktighet, og smaker skikkelig godt allerede som nykarbonert. Jeg skal sette flaskene i kjøleskap et par måneder, og så får vi se. Men jeg skal prøve å la neste batch gjære nede på 15; det høres ut som en særdeles god ide.
 
Tilbake
Topp