Valg av tørrgjær til Kølsch

Jeg har sett gode men ubekreftede rykter om at S-23 faktisk er en kölsch-gjær, og at den ikke er det spor mer fruktig på 16-17 °C enn på vanlig lagertemperatur. Men jeg har aldri prøvd den selv.
 
No står det att å finna ut korleis min US-05 baserte Kølsch-klone endar opp. Eg ser no iallefall at det å ha den velhumla ikkje er feil jfr. konvensjonen.

Ein rask smaksprøve på nykarbonert (sukker/corneliusfat) og kjølt øl: noko av det beste eg har laga trur eg (ikkje at det nødvendigvis seier særleg mykje) - tørrhumla Køsch. Ein helles bier! Kan ikkje noko for det men Hallerthauer Mittelfrueh er ei nydeleg humle når ein er litt cascade-lei.

50 liters oppskrift. Har vel meska i hovedsak på 52 (5 min) og 62 grader (60 min). og sikkert ein stans på 72C 5-10 min og så 78 5 minutt... Må visst notera litt betre. Og ikkje kasta notatene fordi eg skal rydda bort rot.

kølschen.jpg
 
Jeg har brygget kölsch med S-23, og den ble veldig god! Smaker ikke hubba bubba i alle fall, gjæret på 16 grader i tre uker. Jeg skal prøve en av de såkalte spesial-kölschgjærene for å se om det blir noe forskjell.
 
Min erfaring er at US 05 blir en god og lettdrikkelig øl, men man får ikke smaken av Kølsch. WLP029 gir virkelig det Kølsch preget man er ute etter og man kjenner det godt igjen om man har drukket litt kølsch tidligere :)
 
Interessant diskusjon! Det jeg får ut av dette, er at det (for meg, i alle fall) antakelig ikke vil være veldig stor forskjell på "ekte" kølsch, og "kølsch" brygget med enten lagergjær eller veldig "rene" alegjær på lave temperaturer.

Hvor stor er egentlig forskjellen på kølsch og pils? Jeg leser i "Brewing Classic Styles" (s.98) at kølschgjær er en absolutt forutsetning for å brygge typeriktig kølsch. Men Zainasheff sier også at "kølsch is a subtle beer", dvs. at det er litt vanskelig å gripe (delikat/subtilt), og videre at det har en svakt kornaktig aroma og smak av pilsnermalt, og ellers ikke noen tydelig smak/aroma som definerer det. Utpreget fruktighet skal det definitivt ikke ha, i følge Zainasheff, i høyden et hint. "Make sure your fermentation procedures minimize the production of fruity esters", sier han. Det jeg egentlig sitter igjen med her, er dette med den svakt kornaktige aromaen og smaken, og det er vel det jeg jakter på opplevelsen av når jeg drikker en god pils, også.
BJCP er også ganske vag, om en leser nøye, og jeg synes "overall Impression" sier det meste: "A clean, crisp, delicately balanced beer usually with very subtle fruit flavors and aromas. Subdued maltiness throughout leads to a pleasantly refreshing tang in the finish. To the untrained taster easily mistaken for a light lager, a somewhat subtle Pilsner, or perhaps a blonde ale". (Min kursivering.)

Jeg har nå bare såvidt smakt kølsch, og må innrømme at jeg helt klart plasserte meg inn i kategorien "untrained taster": Jeg syntes det smakte som en veldig god pils:).

Jeg har ikke gode pilsbryggingsmuligheter, og det er en grunn til at jeg har satt kølsch (med WLP029) på bryggelista mi, for kjelleren min skulle passe perfekt til det. Å brygge kølsch virker slik som en grei måte å tilfredsstille pilsdrikkende venner og familie på. Ut fra tanken om at kølsch og pils er ganske nærstående øltyper, kan jeg så gå videre og brygge rauchbier med kølschgjæren etterpå.

Det kunne være veldig artig å teste forskjellen på kølsch med 029 og "kølsch" med en annen ren alegjær på lav tempertaur. Jeg synes forslaget om Nottingham hørtes fornuftig ut. Leser en Danstars produktbeskrivelse (http://www.danstaryeast.com/products/nottingham-ale-beer-yeast) virker den jo nærmest skreddersydd for kølsch. Og så hørtes ølet til Katla skikkelig godt ut. Jeg har også fått en forkjærlighet for Mittelfrüh, så jeg tror jeg lager en mittelfrühkrydret batch med nottinghamkølsch, og tørrhumler halvparten. (Og så er det sikkert en artig øvelse å typeplassere dette ølet:p.)
 
Sist redigert:
Strengt tatt så kan ingen av oss her på Norbrygg laga skikkeleg Kölsch - med lagar den i Köln ....

Når det gjeldt gjær: For samanlikninga si skuld så delte eg 50 liter i to delar før sommaren og brukte WLP029 i halvparten og US-05 i den andre halvparten og gjæra dei likt. Dei har no stått kaldt i omlag ein månad og neste veka skal eg smaka på dei. Så får vi sjå kva variant eg likar best. Eg bryr meg for min del mindre om det er 100% typerett - smaken er viktigast.
 
WLP029 satte et ganske markant preg på forrige Kölschen jeg satte i hvert fall, til tross for likheter med pils/cream ales så er det ingen tvil om at det var forskjell heller...
 
Det er ikke det at jeg tviler på at det er forskjeller, men jeg ble faktisk overrasket da jeg smakte kølsch. Jeg hadde ventet meg en klar opplevelse av noe egenartet. Ikke som weissbier, men likevel ... . Men det sier vel kanskje mer om smaksløkene mine enn om ølet:oops:. Kan dere forsøke å beskrive "kølschsmaken"?

Er dere sikre på at dere ville kunne avgjøre om et glass lyst øl dere ble servert, var kølsch eller pils? Altså at den distinkte smaken fra gjæren er så tydelig at det aldri vil være tvil? Jeg mener, det der er vanskeligere enn å plukke ut kølschen når du sammenligner øl direkte. (Jeg er helt sikker på at jeg ikke ville kunne sagt at den kølschen jeg drakk, ikke var pils. Men så drikker jeg også veldig lite pils:).)

Uten at det har noe særlig med saken å gjøre: Da jeg var i Tyskland nå i sommer, ble jeg fortalt at det regnes med at det brygges 5000 distinkte typer øl der:).
 
Er dårlig på å beskrive smaker i utgangspunktet, men det preget WLP029 satte på ølet mitt har jeg ikke den villeste idé hvordan jeg skal beskrive. Alt jeg vet er at jeg har forsøkt å finne dette igjen og hva som er "Kölsch-preget" i ettertid, og den eneste ølen jeg har fått som hadde akkurat denne smaken (dog noe svakere anslag enn mitt eget), var en norsk-produsert Kölsch jeg fant i butikken (husker ikke bryggeri).

Hvis du hadde blindtestet meg på det folk flest oppfatter som "vanlig pils", og min forrige Kölsch eller den jeg kjøpte i butikken, så kan jeg garantere at jeg hadde plukket riktig. Men om jeg hadde bestilt en Kölsch i Köln og en vanlig pils har jeg ikke filla peiling... det finner jeg forhåpentligvis snart ut - neste helg skal jeg til Tyskland, og da skal det bestilles Kölsch øst og vest (pun not intended)!
 
Etter å ha drukket mye Kölsch ifm mange jobbturer til Køln er dette et favorittøl.
Måtte jo da brygge det når bryggehobbyen startet. Leste i boken "Brewing classic styles" at US-05 var et alternativ som kunne brukes. Gjæret på 17 grader, ølet ble rent og fint i smaken, men det var en avslutning som pirret/skurret litt i halsen. Jeg trodde det kunne være noe med humlen, med en erfaren brygger (NM vinner) trodde ikke det pga mengde/type. Han ba meg prøve kölschgjæren Wlp029. Det ga helt klart et bedre øl!
Bruker ellers mye US-05, men ikke til Kölsch!
Laget flere batcher med Wlp029 på 16 grader og det blir godt hver gang :D
 
Sommarn e visst øve no @katla så du får komma me resultate :)

Har en bøtte med 029 i gjæringsskapet og går det greit kunne jeg tenkt å vaske den og prøve den til noe annet.
Noen som har tanker om denne brukt i et typisk undergjæret øl som f eks et bokkøl? Om ikke det blir en "ekte" bokk betyr ikke noe. Tenker å bruke maltbasen til "Jesus". Da kan jeg jo også sammenligne den med den som er gjæret med 833. Mye styr å lage slike nå med kjølevanntemperatur på 14C.
 
Sommarn e visst øve no @katla så du får komma me resultate :)

Både den som det er brukt US-05 i og den som det er brukt WLP029 i er like gode om du spør meg - eg kan ikkje framheva den eine eller den andre som favoritt. Eg fekk også ein kamerat til å sjekka og heller ikkje han kunne sei noko konkret om kven som var best av dei to (no likar ikkje han Kölsch spesielt godt).
 
Tilbake
Topp