Interessant diskusjon! Det jeg får ut av dette, er at det (for meg, i alle fall) antakelig ikke vil være veldig stor forskjell på "ekte" kølsch, og "kølsch" brygget med enten lagergjær eller veldig "rene" alegjær på lave temperaturer.
Hvor stor er egentlig forskjellen på kølsch og pils? Jeg leser i "Brewing Classic Styles" (s.98) at kølschgjær er en absolutt forutsetning for å brygge typeriktig kølsch. Men Zainasheff sier også at "kølsch is a subtle beer", dvs. at det er litt vanskelig å gripe (delikat/subtilt), og videre at det har en svakt kornaktig aroma og smak av pilsnermalt, og ellers ikke noen tydelig smak/aroma som definerer det. Utpreget fruktighet skal det definitivt ikke ha, i følge Zainasheff, i høyden et hint. "Make sure your fermentation procedures minimize the production of fruity esters", sier han. Det jeg egentlig sitter igjen med her, er dette med den svakt kornaktige aromaen og smaken, og det er vel det jeg jakter på opplevelsen av når jeg drikker en god pils, også.
BJCP er også ganske vag, om en leser nøye, og jeg synes "overall Impression" sier det meste: "A clean, crisp, delicately balanced beer usually with
very subtle fruit flavors and aromas.
Subdued maltiness throughout leads to a pleasantly refreshing tang in the finish.
To the untrained taster easily mistaken for a light lager, a somewhat subtle Pilsner, or perhaps a blonde ale". (Min kursivering.)
Jeg har nå bare såvidt smakt kølsch, og må innrømme at jeg helt klart plasserte meg inn i kategorien "untrained taster": Jeg syntes det smakte som en veldig god pils
.
Jeg har ikke gode pilsbryggingsmuligheter, og det er en grunn til at jeg har satt kølsch (med WLP029) på bryggelista mi, for kjelleren min skulle passe perfekt til det. Å brygge kølsch virker slik som en grei måte å tilfredsstille pilsdrikkende venner og familie på. Ut fra tanken om at kølsch og pils er ganske nærstående øltyper, kan jeg så gå videre og brygge rauchbier med kølschgjæren etterpå.
Det kunne være veldig artig å teste forskjellen på kølsch med 029 og "kølsch" med en annen ren alegjær på lav tempertaur. Jeg synes forslaget om Nottingham hørtes fornuftig ut. Leser en Danstars produktbeskrivelse (
http://www.danstaryeast.com/products/nottingham-ale-beer-yeast) virker den jo nærmest skreddersydd for kølsch. Og så hørtes ølet til Katla skikkelig godt ut. Jeg har også fått en forkjærlighet for Mittelfrüh, så jeg tror jeg lager en mittelfrühkrydret batch med nottinghamkølsch, og tørrhumler halvparten. (Og så er det sikkert en artig øvelse å typeplassere dette ølet
.)