I disse stille-spørsmål-med-vanlig-praksis-tider, har noen faktisk gjort en dobbel blindtest av Kölsch gjæret med, feks, wlp029 og us-05?
I disse stille-spørsmål-med-vanlig-praksis-tider, har noen faktisk gjort en dobbel blindtest av Kölsch gjæret med, feks, wlp029 og us-05?
Det er ikke nødvendig med noen blindtest. Et øl gjæret på Us 05 vil aldri være eller smake som en kølsch, da det er gjæren som gir kølsch smaken av kølsch.
Jeg har ikke smakt kölsch i Køln, men jeg smakte på det som skulle være Berlins beste kölsch, og det hadde lite med mine wlp029-batcher å gjøre... så ikke det at jeg er uenig i at mange øl får sitt unike særpreg fra en spesiell gjærstamme, men etter å ha smakt "kölsch" der nede endret jeg litt oppfatning. Kölsch fremsto som en veldig crisp lager, men det preget 029 har satt de to gangene jeg har brukt den er milesvis unna det. Så enten bruker jeg 029 feil, eller så har jeg ikke smakt en ordentlig kölsch ennå (det har jeg jo teknisk sett ikke heller men..), eller så er ikke nødvendigvis 029 noen god representant for kölsch.Det er ikke nødvendig med noen blindtest. Et øl gjæret på Us 05 vil aldri være eller smake som en kølsch, da det er gjæren som gir kølsch smaken av kølsch.
Hvordan vart det?I skrivende stund står det to kar med henholdsvis Us-05 og K-97 til coldcrash i gjæringsskapet her. Gleder meg til å teste de opp mot hverandre.
Har prøvd me US-05 selv gjæret på 17 grader, og synes den er et greit alternativ til pils i alle fall. Kona likte denne veldig godt, så det er kanskje et "jente-øl". Nå gjør jeg et forsøk med S-23 på 14 grader for å se hvordan denne blir i forhold.
Det er for tidlig å si enda. Har et gjæringskar itil coldcrash i kjølerommet nå, og 2 stk i gjæringsskapet.Har du prøvd S23 på 14 grader enda? Ble det bra?
En kölsch med alegjær er vel bare en Pale Ale?
Mange gode Pale Ale er laget med pilsner malt, f.eks. Lucky Jack fra LervigNja, Kölsch er jo laget på pilsnermalt, mens pale ale er på, vel, pale malt.
Du får foreslå det for Mr. BrulosopherI disse stille-spørsmål-med-vanlig-praksis-tider, har noen faktisk gjort en dobbel blindtest av Kölsch gjæret med, feks, wlp029 og us-05?