Valg av tørrgjær til Kølsch

I disse stille-spørsmål-med-vanlig-praksis-tider, har noen faktisk gjort en dobbel blindtest av Kölsch gjæret med, feks, wlp029 og us-05?
 
I skrivende stund står det to kar med henholdsvis Us-05 og K-97 til coldcrash i gjæringsskapet her. Gleder meg til å teste de opp mot hverandre.
 
Det er ikke nødvendig med noen blindtest. Et øl gjæret på Us 05 vil aldri være eller smake som en kølsch, da det er gjæren som gir kølsch smaken av kølsch.

Svært så skråsikker du var da. Jeg ville ikke være så sikker. Det er faktisk veldig vanskelig å smake forskjell på en godt brygget ale med en nøytral gjær ved lave temperaturer (slik som Nottingham) og en lager. (Ikke det at jeg tror Kölsch er en lager, poenget er at placeboeffekten er veldig sterk.)
 
Jeg har brukt us-05 med godt hell. Som mange sier blir det ikke kølsch, men det blir godt og lettdrikkelig. Jeg lurer på om jeg har en flaske eller 2 som er gjæret med wlp 029 også. Hvis jeg har det skal jeg ta en "blind"test.
 
Om ein skal vera spissfindig: Kölsch blir det ikkje uansett kva gjær du bruker: For at det skal bli Kölsch må du bryggja ølet i Köln om ein skal følgja kravene til det som kan kallast Kölsch. Og dei har nok neppe same vatn i Köln som vi har her på berget. Og sikkert også anna malt - det fins sikkert ei rad malterier som berre leverar til profesjonelle bryggeria og ikkje leverer til oss som er heimebryggjarar. Det står vel heller ingenting i Kölsch-konvensjonen om spesifikk gjær.

Mi erfaring så langt er at eg ikkje kjenner noko spesifikk smaksforskjell på US05 versus Kölschgjær frå White Labs. Det eg har lagt mest merke til er at smaken endrar seg mykje over tid og at ølet vert bedre etter fleire månader med kaldlagring. (Men det er vel forskjell på kva enkeltmennesker smakar av forskjellar så det kan jo henda at resultatet hadde vore annsleis for andre - men det med å testa blindt er ikkje dumt så er ein iallefall kvitt dei svara som er basert på kunnskap om kva som står på merkelappen).

For å sitera frå Wikipedia:

Definition von Kölsch
Im Sinne der Konvention ist Kölsch
  • ein Vollbier,
  • obergärig,
  • hell,
  • blank, also gefiltert und klar,
  • schlank, also hochvergoren, trocken, wenig vollmundig oder malzig,
  • hopfenbetont,
  • ausschließlich in Köln herzustellen (ausgenommen sind Brauereien außerhalb des Stadtgebiets von Köln, die an der Bezeichnung „Kölsch“ bereits vor Inkrafttreten der Konvention einen wertvollen Besitzstand erworben hatten).
Die Konvention schreibt vor, dass Kölsch blankfiltriert werden muss, weshalb das Aufkommen unfiltrierten Kölschs im Zuge der Ende der 1980er Jahre einsetzenden Renaissance kleiner Gasthausbrauereien mit meist naturtrüben (ungefilterten) Bieren zunächst für einige Rechtsstreitigkeiten sorgte. Heute muss ein nicht filtriertes Bier nach kölscher Brauart daher ausdrücklich als „unfiltriert“, „hefetrüb“ oder „naturtrüb“ bezeichnet werden. Weitere Zusätze wie „Ur-Kölsch“ oder „Echt Kölsch“ sind den Mitgliedern untersagt.

Heile artikkelen her: https://de.wikipedia.org/wiki/Kölsch-Konvention
 
Det er ikke nødvendig med noen blindtest. Et øl gjæret på Us 05 vil aldri være eller smake som en kølsch, da det er gjæren som gir kølsch smaken av kølsch.
Jeg har ikke smakt kölsch i Køln, men jeg smakte på det som skulle være Berlins beste kölsch, og det hadde lite med mine wlp029-batcher å gjøre... så ikke det at jeg er uenig i at mange øl får sitt unike særpreg fra en spesiell gjærstamme, men etter å ha smakt "kölsch" der nede endret jeg litt oppfatning. Kölsch fremsto som en veldig crisp lager, men det preget 029 har satt de to gangene jeg har brukt den er milesvis unna det. Så enten bruker jeg 029 feil, eller så har jeg ikke smakt en ordentlig kölsch ennå (det har jeg jo teknisk sett ikke heller men..), eller så er ikke nødvendigvis 029 noen god representant for kölsch.

@simenkvaal - med det over sagt hadde jeg enkelt plukket mine 029-brygg fra US-05, de har et veldig spesielt preg imho. Siste batch ble mer mellow (gjæret helt i nederste range av hva 029 skal like), men fortsatt et unikt preg som jeg er rimelig sikker på at jeg kjenner igjen.
 
Enig med @katla. Kölsch blir det når du lagrer/modner ølet lenge på lav temp. Jeg lagrer/modner Kölsch på samme måte som lagerøl. 1-2 måneder på 1 grad i kjøleskap.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Den ene kølsch'en jeg har brygget, har jeg brukt 029 på, og den har en spesiell karakter. 05 har jeg aldri brukt, så jeg aner ikke hvor nær den ville ligget hvis ... ja, hvis hva?

Hvis mange erfarne bryggere kunne rapportere at det ikke er noen merkbar forskjell mellom det de to gjærtypene gir når en prøver å brygge en kølsch, ville saken være grei. Men hvis én brygger gjennomfører en dobbelbatch og sier at han ikke kunne finne noen forskjell, er jeg nokså langt fra å være overbevist. Slike eksperimenter må gjennomføres mange ganger - og av mange uavhengig av hverandre - skal de ha noe for seg.
 
Jeg har drukket mye Kölsch i Køln gjennom flere år på jobbreiser dit.
Har gjæret samme Kölsch oppskrift med US-05 og WLP029. Synes den, med Kölsch gjær blir riktigst og best, men man må lagre det på 1-2 grader noen uker for å få fram den riktige "crispe" smaken. Ellers blir den for "rund"
 
Begge ble gode øl. Foretrakk nok K-97 - Us-05 ble litt pregløs og kjedelig. Om det blir en autentisk kölsch med k-97 er en annen sak, men jeg liker den gjæren iallfall.
 
Har prøvd me US-05 selv gjæret på 17 grader, og synes den er et greit alternativ til pils i alle fall. Kona likte denne veldig godt, så det er kanskje et "jente-øl". Nå gjør jeg et forsøk med S-23 på 14 grader for å se hvordan denne blir i forhold.
 
Har prøvd me US-05 selv gjæret på 17 grader, og synes den er et greit alternativ til pils i alle fall. Kona likte denne veldig godt, så det er kanskje et "jente-øl". Nå gjør jeg et forsøk med S-23 på 14 grader for å se hvordan denne blir i forhold.

Jeg synes WLP029 ble veldig riktig. Smakte Kölsch. Bodde noen år i Aachen (der drikker man hovedsaklig Kölsch) og favoritten var Cölner Hofbräu Früh, minnet litt om den.

Vil nå helst over på tørrgjær, hadde litt problemer med flokkulering og synes det er litt styrete med flytende gjær. Har kjøpt S23 og hadde tenkt å gjære denne på 16 grader, men litt redd for at den blir for fruktig. Hva er riktig temperatur?

Har du prøvd S23 på 14 grader enda? Ble det bra?
 
Har du prøvd S23 på 14 grader enda? Ble det bra?
Det er for tidlig å si enda. Har et gjæringskar itil coldcrash i kjølerommet nå, og 2 stk i gjæringsskapet.
Mulig at det blir tapping i morgen, men det trenger nok å få stå kjølig i et par måneder før det blir smakt på.
 
En kölsch med alegjær er vel bare en Pale Ale?
Nja, Kölsch er jo laget på pilsnermalt, mens pale ale er på, vel, pale malt.
Mange gode Pale Ale er laget med pilsner malt, f.eks. Lucky Jack fra Lervig
https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/luckyjack.pdf

Kölsch is Germany's answer to the British pale ale. It shares a history with the copper- colored Altbier made in Düsseldorf
Unlike any of the German blond lagers, however, Kölsch imparts some noticeable ale-type fruitiness on the palate.


Kilde http://www.germanbeerinstitute.com/K%F6lsch.html
 
Sist redigert:
Kølsch uten kølschgjær blir vel kanskje noe i retning en amerikansk blonde ale eller en cream ale? Jeg skjønner egentlig ikke helt ideen om å kalle et øl kølch når det er brygget uten den gjæren som er det eneste som gjør dette ølet annerledes enn andre lyse ales.
 
I disse stille-spørsmål-med-vanlig-praksis-tider, har noen faktisk gjort en dobbel blindtest av Kölsch gjæret med, feks, wlp029 og us-05?
Du får foreslå det for Mr. Brulosopher

Jeg kan love deg at hans Oktoberfest oppskrift med WLP029 som han skryter av, ikke smaker lagerøl. Men jeg har ikke gjort noen dobbel blindtest eller hatt trekanter med venner.
Så det kan ha vært feil hos meg, men det har jeg ikke tenkt å finne ut av, da jeg ikke liker å brygge øl som ikke smaker slik jeg forventer og liker.

WLP029 er en egen gjærstamme med sin egen karakteristiske smak, det sier de profesjonelle som brygger med den, og etablert praksis. Men det kan kanskje motbevises på gutterommet
 
Sist redigert:
Når du smaker på en litt mislykket, dvs. for fruktig, kølsch brygget på 029, kjenner du en smak som er nokså distinkt. Nå er det sære at i en vellykket og vellagret kølsch er det bare en nesten umerkelig aning tilbake av den smaken, og jeg skal ikke vedde på at jeg ville klare å skille ut kølsch fra pils, sjøl om jeg tror jeg ville klart det. Men mine litt for fruktige utgaver skulle jeg ikke klare å forveksle med noe annet.

Folk har jo ulik følsomhet for smaker, og noen har jobba mer med å trene opp smaken enn andre. Jeg tror at de fleste ville kunne bomme i en blindtest, men ikke virkelig kvalifiserte ølsmakere.
 
Har brygget kølsch to ganger (med wlp029) og smakt kun en "ekte" variant, kjøpt på polet. Mine egne er pr def mislykket, da de hadde stort innslag av fruktighet. Polvarianten smakte egentlig vanlig pils. Tror jeg liker best misslykket kølsch...
 
Tilbake
Topp