Har ikke fått nei. Så jeg tar gjerne imotSnakket med @Johannes_Bernhard og sender dit, men er det andre her som venter i spenning når jeg først skal sette en starter?
@larsovef og @Kivbyd har dere fått eller venter dere?
Hei, jeg tar gjerne litt gjær. Mvh BjørnSnakket med @Johannes_Bernhard og sender dit, men er det andre her som venter i spenning når jeg først skal sette en starter?
@larsovef og @Kivbyd har dere fått eller venter dere?
kunne gjerne tenke meg en liten slant dersom noen har
Har et glass stående på Ellingsrud. Bare å hente. Prøvd litt med malting selv, men er rimelig "grønn" daHei! Amund fra Oslo her. Jeg og noen medsammensvorne er godt i gang med å lage norsk gardsøl. I forrige uke la vi fire sekker med Tyra-bygg (ca. 100kg) i en stri og kald bekk, maltekasse er bygd og nå er kornet snart klart til tørking. Vi har lyst til å bruke så mange lokale ingredienser som mulig, dvs vann, gjær og humle. Når det gjelder gjær er det mest fristende med Vossa-kveik, vi har jo lyst til å lage et spennende og smaksrikt øl. Er det noen som har en dose liggende?
Har ikke peiling, men min lille teori er at at dem i gamle dager ikke hadde gode løsninger for å kjøle ned vørtern. De ventet bare på at vørteren ble såpass lav at temperaturen ikke drepte gjæren, og kveiket da.Satte temp ned til ca 40 og nå plopper det ivrig i gjærlåsen igjen. Men, er det noen som har en forklaring på hvorfor man historisk gjæret på denne temperaturen (40 grader ca), må jo ha vært en utfordring i gamle dager å holde denne temp.