Vandregjær - kveik på farten?

Må innrømme at det røret jeg fikk tilsendt i sommer fortsatt ligger i kjøleskapet..
Jeg har noen ambisjoner, en av dem er å prøve å vekke kveiken til liv i en 4 liters starter. Sier fra om/når det skjer, og sender i såfall villig vekk.
 
Hei! Amund fra Oslo her. Jeg og noen medsammensvorne er godt i gang med å lage norsk gardsøl. I forrige uke la vi fire sekker med Tyra-bygg (ca. 100kg) i en stri og kald bekk, maltekasse er bygd og nå er kornet snart klart til tørking. Vi har lyst til å bruke så mange lokale ingredienser som mulig, dvs vann, gjær og humle. Når det gjelder gjær er det mest fristende med Vossa-kveik, vi har jo lyst til å lage et spennende og smaksrikt øl. Er det noen som har en dose liggende?
 
Hei! Amund fra Oslo her. Jeg og noen medsammensvorne er godt i gang med å lage norsk gardsøl. I forrige uke la vi fire sekker med Tyra-bygg (ca. 100kg) i en stri og kald bekk, maltekasse er bygd og nå er kornet snart klart til tørking. Vi har lyst til å bruke så mange lokale ingredienser som mulig, dvs vann, gjær og humle. Når det gjelder gjær er det mest fristende med Vossa-kveik, vi har jo lyst til å lage et spennende og smaksrikt øl. Er det noen som har en dose liggende?
Har et glass stående på Ellingsrud. Bare å hente. Prøvd litt med malting selv, men er rimelig "grønn" da
 
Høres spennende ut, så om noen er villig til å sende meg en slant, tar jeg velvillig imot og videresender (evt. betaler porto)
 
Jeg har noe stående som jeg kan dele opp og sende etterhvert. Er ikke hjemme på en stund, men kommer tilbake til det når jeg er klar.
 
Satte en bacth i går som jeg delte i 2 temperatursoner. Full fres i begge idag tidlig. 1 satt ved 21 grader og en varmt på badet, ved 1600 tiden nå var temp på karet 46 grader og aktiviteten null. Idag tidlig var temp 43 og god fres. Den som står ved 21 grader jobber videre
 
Satte temp ned til ca 40 og nå plopper det ivrig i gjærlåsen igjen. Men, er det noen som har en forklaring på hvorfor man historisk gjæret på denne temperaturen (40 grader ca), må jo ha vært en utfordring i gamle dager å holde denne temp.
 
Satte temp ned til ca 40 og nå plopper det ivrig i gjærlåsen igjen. Men, er det noen som har en forklaring på hvorfor man historisk gjæret på denne temperaturen (40 grader ca), må jo ha vært en utfordring i gamle dager å holde denne temp.
Har ikke peiling, men min lille teori er at at dem i gamle dager ikke hadde gode løsninger for å kjøle ned vørtern. De ventet bare på at vørteren ble såpass lav at temperaturen ikke drepte gjæren, og kveiket da.
 
Vel, gjæringa er jo i hovedsak over på et par dager, og de "tappet" det ganske med en gang. Så det er ikke så mye temp å holde.
 
Tror du er inne på noe der (omtrent som ved baking tenker jeg). Så det kan hende at den gjæren ble tilsatt ved rundt 40 grader og så lot man temperaturen falle deretter
 
Lurte på det samme jeg også. Vil tro den produserer et ganske annet resultat på mer normale temperaturer. 40 grader er jo helt galematias.

Bestemte meg for å følge god praksis (jevnt økende temp under gjæringsforløpet) og legge meg et sted midt mellom på temperaturskalaen. Etter 5 dager på 26 - 28 grader var den ferdig iallefall. Lite hint av pepper fra prøveglasset, overraskende rent allerede.
Gikk fra 1059-1012, det gir vel en tilsynelatende attenuering på ca 80%, som var akkurat det jeg var ute etter. (mesket lavt & lenge)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tappet den batchen som stod varmt (40 grader) på flasker. Mesket med einerkvister, og foreløpig er den smaken mest fremtredende. Den andre batchen på 20 grader står fortsatt og plopper litt, her er det (og har vært hele tiden) en mer markant svovel lukt.
 
Hei.

Er det mulig å få tak i denne lenger? Ser det er en stund siden det har vært aktivitet her nå.. Jeg vil gjerne ha begge to hvis det er mulig.
 
Tilbake
Topp