Vann og malt

Dag

Norbrygg-medlem
Normalt sies det at man gjerne bruker 2-2,5 liter vann pr kg malt når man mesker. Altså 20-25liter til 10kg malt. Vi som brygger med Speidel bruker jo gjerne 5l pr kg, 50 liter til 10-12kg malt.
Hva har dette å si for meskeeffektivitet, pH og evt. vannjusteringer (og muligens annet)?
 
Tynnere mesk regnes å gi bedre effektivitet. 2,5 liter gir ganske tykk mesk. 5 liter på speidel inkluderer vel skyllevan?
pH er vanskelig å beregne nøyaktig, den må nesten måles.
 
Normalt sies det at man gjerne bruker 2-2,5 liter vann pr kg malt når man mesker. Altså 20-25liter til 10kg malt. Vi som brygger med Speidel bruker jo gjerne 5l pr kg, 50 liter til 10-12kg malt.
Hva har dette å si for meskeeffektivitet, pH og evt. vannjusteringer (og muligens annet)?

Jo mer vann per kg, jo høyere pH - og dermed sannsynlivis større behov for å få justert pH ned nnår du brygger lyse øl. Til gjengjeld slipper du kanskje å slite med at pH blir for lav ved brygging av mørke øl. Vannet har alltid en bufferkapasitet i forhold til maltens evne til å senke pH, så dette er logisk. Men du må uansett måle - hvis du ikke vet du har nøyaktige og nødvendige data for vannet ditt, så du kan bruke en kalkulator.

Jeg mener at "normaltykkelse" er 2,7 - 2,8 liter per kg. Ellers hadde jeg ikke bekymret meg så mye for effekten av tjukk eller tynn mesk - annet enn for pH, mener jeg.
 
Tilbake
Topp