Vannjustering

Har aldri prøvd vannjusteing før. Gikk inn på nettsiden til kommunen for å sjekke drikkevannet.

Hardheten på drikkevann
Vårt drikkevann: 0,50dH - meget bløtt vann

Les mer
Hardhetsklasse
milligram kalsium per liter
mg Ca/l

Tyske hardhetsgrader
°dH

Meget bløtt vann

0 - 15 0 - 2,1
Bløtt vann

15 - 35 2,1 - 4,9
Middels hardt vann

35 - 70 4,9 - 9,8
Hardt vann

70 - 150 9,8 - 21
Meget hardt vann

> 150 > 21

Hva kan jeg lese ut av dette? Vil det være noe å hente mtp smak på sluttproduktet her ved å justere vannet?
 
Har aldri prøvd vannjusteing før. Gikk inn på nettsiden til kommunen for å sjekke drikkevannet.

Hardheten på drikkevann
Vårt drikkevann: 0,50dH - meget bløtt vann

Les mer
Hardhetsklasse
milligram kalsium per liter
mg Ca/l

Tyske hardhetsgrader
°dH

Meget bløtt vann

0 - 15 0 - 2,1
Bløtt vann

15 - 35 2,1 - 4,9
Middels hardt vann

35 - 70 4,9 - 9,8
Hardt vann

70 - 150 9,8 - 21
Meget hardt vann

> 150 > 21

Hva kan jeg lese ut av dette? Vil det være noe å hente mtp smak på sluttproduktet her ved å justere vannet?

Dette betyr at du har et vann som, når du brygger med det, har liten evne til å stå i mot den forsurende effekten som maltet har. Lyst malt har mye mindre forsurende effekt enn mørkt malt, så vannet ditt egner seg godt for lyse øl. Du vil trenge å gjøre noe for å senke pH'en ekstra, faktisk, om du skal treffe helt riktig. Et øl med mye mørk malt, og særlig mørkt krystallmalt, vil du derimot få problemer med om du ikke tilsetter noe som kan heve pH'en.

Høyst sannsynlig er vannet ditt så fattig på mineraler at du med tanke på smakseffekter kan betrakte det som mineralløst.

I lyse øl kan du tilsette et par teskjeer med kalsiumklorid (veisalt, men obs: næringsmiddelkvalitet) eller kalsiumsulfat (gips), eller en blanding, til et brygg på 25 liter, og ende opp med en grei pH i mesken. Det senker pH'en, og tilfører samtidig kalsium, som vannet ditt har svært lite av. Klorid og sulfat påvirker smaken. De understreker henholdsvis maltsødme og humlebitterhet/-tørrhet, så du må tenke på dem som krydder du tilsetter for å oppnå en ønsket smakseffekt.

I mørke øl må du bruke en del salter med motsatt effekt; natron (NB! Du kan ikke bruke bakepulver) og/eller kalsiumkarbonat (kalk, kritt).

Basert på gjennomsnittstall for norsk vann fra Gahr Smith-Gahrsen har Glenn R. Lie laget en kalkulator du kan bruke: Vannjustering - Bryggekalkulator.no Vannet ditt er noe bløtere enn kalkuatoren forutsetter, men det gjør neppe særlig forskjell.
 
Supert :D Da skal dette testes ut. Kommer vel langt med dette settet? Vannjusteringspakke - Humle og Malt

Veldig langt:).

Det som mangler, er kalibreringsvæsker til pH-meteret. Antakelig trenger du oppbevaringsvæske, også. Et pH-meter må kalibreres med jevne mellomrum, og elektroden bør ikke få tørke ut; den skal være omgitt av en spesiell væske. Sjekk med H & M hva som kreves for det pH-meteret du får.

Acidulated malt er veldig greit å bruke, også. Det er melkesyresprayet malt, som fungerer akkurat som å tilsette Laktol. Du kan bruke 1-2% i gristen når du brygger lyse øl.
 
Okey, da får jeg høre med de. Så kommer sikkert et dumt spørsmål. Når man tilfører feks
Kalsiumsulfat (CaSO4) eller
Kalsiumklorid (CaCl2), har det noe å si om vannet er kaldt eller varmt? Eller er det bare å kjøre på. Har meskevann til oppvarming hjemme så det er klart til jeg er ferdig på jobb nå, men har ikke hatt noen mineraler i enda
 
CaSO4 løser seg bedre opp i kaldt enn i varmt (ref. Palmer), men jeg har det oppi sammen med malten jeg. Skal du justere skyllevannet også, ville jeg hatt det oppi mens kaldt. Husk evt. litt laktol for å justere pH i skyllevannet også.
 
Basert på gjennomsnittstall for norsk vann fra Gahr Smith-Gahrsen har Glenn R. Lie laget en kalkulator du kan bruke: Vannjustering - Bryggekalkulator.no Vannet ditt er noe bløtere enn kalkuatoren forutsetter, men det gjør neppe særlig forskjell.

Jeg har brukt denne en stund nå. Har lagt merke til at mange bruker MgS04 (feks Brewfather, som jeg nettopp har begynt å bruke selv), men dette magnesiumet/saltet er ikke med i kalkulatoren. Er det noen av de andre stoffene i kalkulatoren som erstatter MgS04?
 
Veldig liten grunn til å bruke magnesiumsulfat, det skal så lite til før det blir for mye magnesium. Men du må uansett aktivere for den i settingen (tannhjulet når du er inne på vannjusteringer). Se bildet...

Screenshot_20200128-150325_Chrome.jpg
 
Tilbake
Topp