Første oppskriftbrygg - et par spørsmål!

Heisann! Jeg skal begi meg ut på mitt første oppskriftbrygg nå neste uke. Har tidligere brygget to "sett" som svigerfaren min hadde kjøpt, men har nå kjøpt ingredienser selv fra bryggselv.no.

Jeg skal prøve meg på denne her, som jeg fant i oppskriftforumet:

OG: 1.050
FG: 1.010
Beregnet bitter: 35 IBU
Vørtermengde: 22 l
Sluttvolum:  21 l

Malt & sukker
3750 gram  pale malt
1250 gram  pilsnermalt
100 gram  crystal malt
100 gram  carapils

Meskeskjema
60 min    66 ºC

Humle
22 gram    Northern Brewer 9.8 % alfa  pellets  koketid 60 min
6 gram    Cascade        4,9 % alfa  hel      koketid 60 min
16 gram    Cascade        4,9 % alfa  hel      koketid 15 min
4 gram    Northern Brewer 9,8 % alfa  pellets  koketid 15 min
22 gram    Cascade        4,9 % alfa  hel      koketid  0 min

Koketid
Total koketid vørter: 60 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:  Safale US-05 tørrgjær 11,5 gram

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    7 dager ved 18 ºC
Modning/sekundærgjæring 14 dager ved 18 ºC


Har dog noen spørsmål!

1. Hvor mye vann skal jeg bruke til mesking, og hvor mye til skylling? Har tatt dette litt på slump før, med blandede resultater. Sist brukte vi for mye vann på innmesking og endte opp med en veldig lav OG.
2. Den siste dosen cascade skal i ved 0 minutter. Vil det si at den skal i før jeg kjøler og tapper, eller vil det si tørrhumling? Isåfall, skal dette gjøres etter stormgjæringa?
3. Primær/sekundærgjæring. Skal jeg bare tappe vørteren over i et annet kar etter primærgjæringa, altså separere ølet fra gjærkaka, eller er det noe mer?
4. Kjellerboden min holder 16-17 grader hele døgnet. Er dette for lavt når den skal gjære på 18, eller vil det gå bra siden ølet er litt varmere? Har hatt en hveteøl stående der et par uker nå som har ploppet bekymringsverdig lite.
5. Jeg kjøpte bare humlepellets for å holde det enkelt. Kommer dette til å gå nevneverdig utover smaken? (Cascade skulle jo være hel)
6. Kjøpte 100g med amber malt for å gjøre fargen litt mørkere, samt dra opp OG'en såvidt. Kommer dette til å gå utover smaken nevneverdig?
7. Jeg tenkte på å kanskje kaste oppi litt appelsinskall. Tips om hvor mye dette skal være og hvordan dette gjøres? (koketid osv)

Det var kanskje mye på en gang, men om noen kunne tatt seg tid til å svare så hadde det vært flott =) Om det skulle ha noe å si så brygger jeg med en BeerBrew60.
 
Jeg skal lage dobbel oppskrift, så blir totalt 10,6kg malt. Skal på dette satse på 27l vann. Høres det fryktelig galt ut? Ganget med 3 sist og fikk veldig mye vann oppå mesken, samt veldig lav OG.
 
Husk at malten trekker til seg ca 90% av sin egen vekt i liter vann som du ikke får tilbake, og at BB60 har en diameter på 40cm, som betyr at den koker av 5.4L i løpet av 60 minutter under den forutsetning at rommets atmosfæriske trykk holder seg stabilt ved hjelp av avtrekksvifte.

Det vil si at hvis du ønsker å ende opp med 44L ferdig øl, må du ende opp med 49.5L vørter før koking, som betyr at du må meske med rundt 59L circa.
 
Hm, kanskje det. Jeg har bare satt 9 brygg så langt, men min malt trekker mellom 90-100%. Kanskje det har noe med malttypen og malingsgrad å gjøre. Personlig rekner jeg 90% så får det heller bli litt sterkere :)
 
Eg har brukt appelsinskall ein gong, (dog i eit annet system en BB60) Eg endte opp med tett krane veldig fort. Har lekt litt med tanken på å gjøre det igjen,men da var planen å ha ein steril "stoffpose" i under kokinga (som en humlepose) hvor appelsinskall og annet krydder er i. Eg kokte i 5 minutter, gav ikkje store smaken, men litt var der...
 
Satt og leste litt i moderne hjemmebrygg no, der anbefalte de 2.5 liter vann pr kg malt, og skallebanken tilsvarende bryggets ferdige volum. Så i ditt tilfelle blir vel d omtrent 25liter til mesking og 50 liter til skylling?

Synes det høres mye ut men....
 
Tilbake
Topp