Varm vørter gjennom hevert

Har gått til innkjøp av en hevert til hjemmebrygging. Er bekymret for at plasten skal frigi farlige stoffer til vørteren når jeg bruker den i forbindelse med siling/skylling/vasking av malt, i og med at vannet jeg bruker da har høyere temperatur.

http://vinraastoffhuset.no/d4WCnMZvM3D.2.idium
Linken viser et bilde av heverten (lav oppløsning, sorry), regner med at den er såpass massedistribuert at den er gjenkjennbar.

Noen som vet om løsning på dette problemet, eller om det er noe problem i det hele tatt?

Martin 

tar jeg ikke feil er dette en slik autostart-hevert.
jeg har maken, og den er i plexiglass (husker ikke den korrekte typebetegnelsen)
men den er trygg ja, slangen vet jeg ikke, men regner det som sannsynlig at den er ok.
Det er uansett ikke noe problem å bytte slange på disse..
Kjør på sier nå jeg :)

Hvilken temperatur? hvis det snakk om skylle temp på 70+ så ville eg ikkje brukt den. Det er den raude heverten du snakker om, som ikkje er autohevert? Har isåfall hatt nøyaktig samme, og den tåler varme veldig dårleg. Prøvde å dyppe enden i kokende vatn ein gang, det resulterte i at den blei smelta, uklar og deformert. Eg tror den klare plasten er laga av PVC plast (PVC bør ikkje brukast direkte på varme næringsmiddel). Hvis du vil overføre varm vørter eller skyllevatn er silikonslanger det beste. Om du må ha hevertfuksjon til det varme vatnet eller vørter kan silikonslange med ein slik (link nedenfor) vere eit alternativ.

http://www.northernbrewer.com/brewi...nt/racking-canes/30-stainless-rack-tube.html

Det var PVC'en jeg var bekymra for ja. Tenker det går greit med 67 grader, men når jeg siler malten skal jeg jo bruke 80+ grader vann, så da må jeg finne en måte å få det vannet fra meskekaret og ned i gjæringsspannet.

Hvilken bryggemetode skal du bruke, Og kva består oppsette ditt av? Kor mange kar, kjeler, osv.

67 grader vil også kunne trekke ut stoffer fra PVC, kor mykje har med kontaktiden å gjøra. Eg ville ikkje brukt PVC eller plast som ikkje er næringsmiddelgodkjent på vørter eller bryggevatn på 40+ grader.  Å skylle med 80+ grader høyres litt varmt ut. Husk at temperaturen i meska ikkje må overstige 77-78 grader. Eller så kan du trekke ut tanniner/garvesyre fra byggskalet.

Taniner trekkes bare ut hvis PH i mesken stiger for mye(er ph 5 så kan du vel koke så mye du vill uten å trekke ut noe)

På nokre ølslangar eg kjøpte til tappekranane står det merka PVC, NSF og maks temp på 150°F (65,5°C)
Det bekreftar min mistanke om at PVC ikkje er heldig på varm vørter etc.

jan ivar skrev:
Taniner trekkes bare ut hvis pH i mesken stiger for mye(er pH 5 så kan du vel koke så mye du vill uten å trekke ut noe)

pH og temp har ein sammenheng ja, men at man bare koke i veg uten å dra ut uheldige stoffer så lenge pH er 5 har eg lite tru på.

MartinJacob skrev:
Har brukt kokende vann til skylling, så er nok fare for garvesyre. Hvor alvorlig er dette?

Det er nok noko man bør tenke litt på (neste gang du brygger). Kjem jo også ann på hvilket bryggeoppsett og metode man bruke, men hovudregler kan vere å skylle med så varmt vatn så mulig uten at temperaturen i meska overstiger 78 grader, ikkje press vørter ut av meska/kornet og stoppe utapping fra meska når SG måler under 10 eller pH overstiger 6. Dei to sistnemte reglane (pH og SG) er meir aktuell når man benytter seg av kontinuerlig skylling.

Her er forresten link til BIAB/"brew in a bag" tråd. Kan jo vere eit godt alternativ til metoden deko bruke no.

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6839.0.html
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4378.msg33548.html#msg33548

Har rett og slett brukt et litersmål som jeg øser alt fra mesken over til gjæringsspannet. Skal se om jeg klarer å lage et perforert kobberrør som jeg kobler på en ny kran i meskekjelen. Takk for all hjelp, spesielt til deg Torvald!

Torvald skrev:
pH og temp har ein sammenheng ja, men at man bare koke i veg uten å dra ut uheldige stoffer så lenge pH er 5 har eg lite tru på.

Skal ikke si at 5 er det nøyaktige tallet, men ved decoction koker man malten over lengre tid uten at tanniner blir ett problem.

Eg var av det inntrykk at decoction mesking var å ta ut ein viss mengde vørter, koke den opp og slå den tilbake for å heve temperaturen. Men eg ser jo nå at ikkje det var tillfelle, men kvifor har me da denna utmesk grensa på 78 grader? Er dette med tanniner overdrevet før skylling av meska?

Ved dekoksjonsmesking er det et poeng å koke en tykk del av mesken. Dette fordi man ved å la mest mulig væske være igjen i hovedmesken bevarer høyest mulig enzymaktivitet (fordi det meste av enzymene er løst i den flytende delen av mesken). Grunnen til at det ikke trekkes ut tanniner er at pH-en i mesken er relativt lav, og den synker sågar ved koking. Ved lav pH blir det ikke trukket ut "skadelige" mengder tanniner.

For høy temperatur under skyllingen kan derimot by på problemer fordi man typisk opplever at pH-en stiger etterhvert som man vasker ut mer ekstrakt av mesken og dennes bufferkapasitet synker.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tilbake
Topp