Varmebestandig plasttønne som Hot Liquor Tank, og Tank for Koking?

Hei

Jeg er nybegynner, og har brygget mitt første brygg med Beer Brew 60.
Synes allerede at det var mye håndtering med kun en kjele til alt. Har derfor sjekket mulighetene for å mekke meg en Hot Liquor Tank, samt en tank for oppkok av vørter.
Har funnet noen varmebestandige plasttønner jeg tenkte jeg skulle modifisere.

http://www.witre.no/plasttonne-herkule-70-lit-svart_43139.html?singleItemURL=1
Temperaturbestandighet-40º - +120ºC

Spørsmål:
Tror dere denne kan benyttes?
- Isolert med matter fra biltema
- Påmontert kran fra biltema med påfølgende slanger
- Påmontert termostatstyrt varme-element fra vannkoker(e)/varmtvannstank e.l.

Har tenkt følgende oppsett:
1. Herkules Plasttønne 70 liter (Hot Liquor Tank) for skylling. (Modifisert som beskrevet)
2. Beer Brew 60 (Mesking)
- Oppvarming av varmtvann til ca 75 grader før jeg har i malt.
- Isolert med liggeunderlag
3. Herkules Plasttønne for koking (60-90 min) (Modifisert som beskrevet.)

Hva tenker dere? Tror dere det er trygt å gjøre kok i disse?
Dersom dette funker blir det i alle fall et superbillig oppsett.
Andre forslag?
 
Ville definitivt gått for dunkene fra nopla. Jeg har en dunk som ligner veldig på den du linka til, også i sort. Den bruker jeg til meskekar. Det tok 3-4 brygg før det slutta å stinke plast mens jeg brygga. Den skulle visst være food grade, men jeg vet at ting som er food grade stort sett er hvitt. Dessuten var de jo billige og relativt rette i fasongen. Jeg mistenker at den litt koniske fasongen på mitt meskekar er en del av årsaken til at jeg ikke har så høyt utbytte som jeg skulle ønske.
 
Spot On!
Takk så mye for bra svar. (Ser også at jeg har en vei å gå når det gjelder automatisering :))

Oppfølgingsspørsmål:
Har dere rist i kokekaret (Labb-Tønnene)? Hva bruker dere i så fall til det?
Er kokekaret deres likt konstruert som meskekaret?

Ville dere heller brukt Beer Brew'n til kokekar, og to plastkanner til Mesking og Hot Liquor Tank?
 
Skrev dette svaret på den andre tråden som var akkurat lik (neste gang holder det med én tråd, ok?): Burde funke fint det. Koker selv i en 60L Labb-dunk fra Felleskjøpet. De selger ikke disse dunkene lenger, men det er vel samme plasttype. Har satt inn to elementer fra Clas Ohlson-vannkokere (kjøpt før de endra kontaktene – jeg kan plugge ledningen rett på elementene, på de nyeste må ledningen loddes fast) og isolert med et liggeunderlag festet med gaffa. Kranene fra Biltema er ikke i rustfritt stål, så jeg kjøpte billig fra Kina på eBay. Har også en PID fra eBay som termostat (søk på forumet og du finner myyye info om PID...). Ser ikke spesielt pent ut, men det gir godt øl. Og er – så vidt meg bekjent – trygt å bruke.

Og som svar på oppfølgingsspørsmål: I starten brukte jeg Labb-dunken som BIAB-kar. Da la jeg en grillrist i rustfritt i bunnen (handtaket på grillrista bøyde jeg så det holdt avstand til elementene) og brukte BIAB-pose til å ha maltet i.
 
Jeg varmer opp vann i BBen og overfører det til den oransje der det meskest. Menst mesking pågår varmer jeg opp skyllevann i BBen, angrer ikke på innkjøp av Mash tun :)
 

Vedlegg

  • IMG_20140619_133809.jpg
    IMG_20140619_133809.jpg
    101,9 KB · Sett: 92
Jeg har også en slik industriell 40-liters kjøleboks fra Igloo og kan anbefale denne løsningen. Den har allerede hull til 1/2" kran så den er lett å bygge om og isolerer veldig godt. Hadde nesten ikke målbart temperaturfall på en time når jeg brygger, under 0.5 grad. Ingen plastlukt og innsiden er veldig glatt så den er lett å holde ren. Kjøpte min på ebay fra US til ca. 750kr inkludert frakt og fortolling. Med 12" rustfri silbunn, kran med gjennomføring, koblinger fra Aliexpress og en bit silikonslange endte prisen på rundt en 1000-lapp. Tar ca. 15 minutter å bygge sammen :)
20140824_201732.jpg 20140824_201711.jpg
 
Jeg har også en slik industriell 40-liters kjøleboks fra Igloo og kan anbefale denne løsningen. Den har allerede hull til 1/2" kran så den er lett å bygge om og isolerer veldig godt. Hadde nesten ikke målbart temperaturfall på en time når jeg brygger, under 0.5 grad. Ingen plastlukt og innsiden er veldig glatt så den er lett å holde ren. Kjøpte min på ebay fra US til ca. 750kr inkludert frakt og fortolling. Med 12" rustfri silbunn, kran med gjennomføring, koblinger fra Aliexpress og en bit silikonslange endte prisen på rundt en 1000-lapp. Tar ca. 15 minutter å bygge sammen :)
Vis vedlegget 13846 Vis vedlegget 13847

Har du link til silbunnen? :)
 
Takker så mye. Har nå også fått tak i en mindre varmtvannstank som jeg tenkte jeg skulle bygge om.
Ser også at aliexpress.com har mange nyttige deler til oppsettet.
 
Skulle bestille noen 20-liters bøtter fra Nopla i dag, men tror jeg dropper det. De skal ha 99 kroner i "ekspedisjonsgebyr," altså bare for å ta i mot pengene mine, samt at de tar en fast takst på frakt som er helt teit. 299 kroner ble plutselig til 568 kroner! Veldig kjipt spør du meg...
 
Tilbake
Topp