Varmeelement fra varmtvannsbereder

Jeg skal rive i stykker en gammel varmtvannstank og gjøre den til kokekar. Denne har t x 3 (eller5+) KW elementer. Skal koke i 70 liter vørter. Er det noe som skulle tilsi at jeg ikke kan bruke disse elementene som varmekilde for koking? Det er vel bare å nappe koble på ut en termostat, og erstatte denne med en eller annen slags regulator sånn at jeg selv kan styre hvor mye varme elementet skal gi. Ka dokk tru?

Hei.  Du kan risikere at kolben vil bli så varm at ølet brenner seg på kolben. Men den som intet prøver, intet vinner :)

tenkte kanskje at det var der regulatoren kom inn i bildet. Vil ikke dette i så fall være et problem for alle som koker med varmeelement? Hvordan unngår andre at det blir brent?

Skal du koble elementene på tre-fas kontakt? Isåfall kan du stjerne/trekant-koble dem (justeres med bryter), og få redusert effekten på det viset.

Jeg bruker Speidel varmeelement på 3,2KW rett i vørteren og har aldri hatt noen problemer med brent vørter.
773_Speidel_Varmeelement_3200W_1.jpg

Jeg bruker orginalelementet til vvb på 2kw + 3,5 kw som jeg senker ned samt en krabbekoker på kanskje 4kw. Kutter strømmen ved koking og holder den videre med gassen som er jevnt fordelt under. Har forøvrig ikke oppdaget noe problemer med svidd vørter selv om jeg kjører 100% frem til koking.

Er det fornuftig å bruke en pidkontroller på kokekar? Tenker...om man har f.eks 3stk 2kw elementer koblet sammen og en pid som gjør at det bli snill varme når man koker? Ligger bare å pulser på med svak varme i stedet for at elementene slår seg av og på med full styrke hver gang tempen synker?

Det er vel egentlig ikke nødvendig med pid til koking.
Bruker du potmeterstyrt ssr så kan du regulere effekten jevnt.
Holder selv på å lage et lite "friluftskokeri" hvor jeg har brukt slike Kyotto "potmeterssr" på tre stk 2Kw element.
Brukte en ssr pr element.
Tester det kanskje i morgen. Fungerte fint med 400W halogenlampe.
Jeg har også pid men den brukes som en ren temperaturmåler. Før jeg finner på noe annet og bygger om:)

Tilbake
Topp