Varmeelement til bruk i RIMS.

Hei.

Har i lengre tid sittet og fundert på om jeg skal bygge meg et RIMS oppsett, og omsider ser det ut til at lysten har overtalt vettet:rolleyes:

Brygger på et 75l Bratberg terassebryggeri som jeg fyrer med strøm, så ønsker rett og slett bedre kontroll på mesketemperatur og mulighet til og stegmeske på et ordentlig vis.
Brygger 50-60l i slengen alt etter som, mesker som regel med rundt 40l.

Hvor stort element vil det være fornuftig for meg og velge? Ser for meg at jeg klarer meg med et på 2500w.

Har fått med meg at det må være "low watt density" (om ikke ultra low watt density?), noe jeg skjønner godt mtp. sviing av vørter. Men de eneste elementene jeg finner som står noe om density på er Camco sine, disse sendes som regel fra statene og er bra fraktpris på.

Ligger jo noen kinaelementer på eBay som har samme utforming som Camco sine, men står litt for lite om dem til at jeg blir trygg på om dette er noe å satse på. Det at et element er "bøyd" betyr det at det automatisk er low watt density?

Hvilke element bruker dere, og hvor kjøper dere dem?

Ble alt for mye på en gang her, men det samler seg jo opp spørsmål etterhvert som man grubler.

Brekke.

Edit: Rettet skriveleif.

Sist redigert:
Eit alternativ til å byggja noko sjølv: Blichmann har ein ferdig sak (behaldar og varmeelement) kalla "Rims-Rocket". Du må vel truleg importera den frå junaiten.

Jeg kjøpte varmeelementer av en kar på aliexpress tiøl både kokekar og under falskbunnen i meskekaret på vvb-bryggeriet mitt. De bygde han på spec/mål akkurat slik jeg ville ha de. 5stk 1800w-elementer til 1100kr. Tror tettheten på mine endte på ca 2.5w per cm2, så med kaldt vann i karet kan du fint holde rundt elementene. Han glemte å skrive riktig verdi på forsendelsen så moms må du huske å betale selv. Måtte kjøpe min 5 stk.

Jeg kjøpte varmeelementer av en kar på aliexpress tiøl både kokekar og under falskbunnen i meskekaret på vvb-bryggeriet mitt. De bygde han på spec/mål akkurat slik jeg ville ha de. 5stk 1800w-elementer til 1100kr. Tror tettheten på mine endte på ca 2.5w per cm2, så med kaldt vann i karet kan du fint holde rundt elementene. Han glemte å skrive riktig verdi på forsendelsen så moms må du huske å betale selv. Måtte kjøpe min 5 stk.
Husker du hvem dette var?

Skal passe meg for trådkupping her @Brekke, men kunne du @Lars Grepstad ved anledning gitt et tips til bryter/vender og kabling for et slikt oppsett som du nevner her. Virket interessant, håper det er det for trådstarter også. Om ikke beklager jeg.

Får vel lage ei tegning da. Men i utgangspunktet er dette 3 stk 230V elementer kobla i stjerne, som gir 230V over hvert element på 400V (som er vår standard) slik det originalt er kobla. Ok tegner, men må få en kar på skolen først..

Takk for tipset Katla, men har jo lyst å sette den sammen selv :oops:

Lars Grepstad: Takk, dette så jo ikke dumt ut. Det burde jo iallefall bli LWD når du kjører hele det elementet på 1kw, ellertenker jeg feil? Venter i spenning på tegning! Hva er neste step etter 1kw?

No worries Hans Einar :)

Sist redigert:
Takk for tipset Katla, men har jo lyst å sette den sammen selv:oops:

Ja - det er jo kjekt å putla ihop noko sjølv om ein har tid. Men tenk også på reingjering - eg trur nok Blekkmann si løysing er ganske praktisk også med tanke på reingjering... Og varmeelementet er vel også i rustfritt. Mange lagar varmeelement inni 2" rør (eller deromkring) og skrur elementa fast i desse - det betyr ei løysing som er litt meir krevjande å reingjera. Og varmelement vil ha behov for reingjering. I tillegg er løysing for kontakt som Blekkmann brukar også ganske praktisk med tanke på reingjering.

(og ps: eg er ikkje agent for Blekkmann).

Tegning. Se pdf fil vedlagt. Som en ser er det endel muligheter. Kommer selv til å velge en effekt, så kjøre en PID og SSR. Fant en SSR med 4-20mA inngang. Liker 4-20mA signal bedre enn det typiske spenningssignalet. Kan jo sette allslags målinger på 4-20mA, industristandarden i instrumentering.
SSR http://www.ebay.com/itm/311008262171?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

PID http://www.ebay.com/itm/330864965491?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Helt klart LWD på de laveste effektene, tror forholdet blir endel bedre enn på mange Camco elementer.
Håper jeg ikke har regna for kjapt her, må vel ta forbehold for feil..
Jobber med elektro og instrumentering. For de som føler seg usikre her, dere har sikkert en kjenning i elektrobransjen. Det går å dø av tabber på slikt..

Bygger et knapt 100l bryggeri med HERMS. Litt av idéen min er å bygge varmeveksleren litt stor, så kan gjerne ha et stort (fysisk størrelse) element. Tenker å også bruke varmeveksleren som kjøler.

Vedlegg

• 3kW element kobling.pdf
    35 KB · Sett: 109
Husker du hvem dette var?
http://www.aliexpress.com/snapshot/263240084.html?orderId=60111722628126

det var litt meldinger frem og tilbake før vi var sikre på at vi forsto hverandre, og jeg fikk han til å sende bilde før de sendte elementene.

Jeg hadde kanskje spesifisert foodgrade sølvlodding hvis jeg skulle bestille på nytt, da jeg ikke vet noe om hvordan sølvloddetinn kineserene vanligvis bruker

ellers var elementene akkurat slik jeg forventet meg.

Ja - det er jo kjekt å putla ihop noko sjølv om ein har tid. Men tenk også på reingjering - eg trur nok Blekkmann si løysing er ganske praktisk også med tanke på reingjering... Og varmeelementet er vel også i rustfritt. Mange lagar varmeelement inni 2" rør (eller deromkring) og skrur elementa fast i desse - det betyr ei løysing som er litt meir krevjande å reingjera. Og varmelement vil ha behov for reingjering. I tillegg er løysing for kontakt som Blekkmann brukar også ganske praktisk med tanke på reingjering.

(og ps: eg er ikkje agent for Blekkmann).
Sikker på at du ikke har noen form for provisjonsavtale? Hehe..

Synes rims rocket ser bra ut, og er sikkert bra mtp renhold. Tanken min er å lage tube med 1.5" tri clamp, for å gjøre renhold så lett som mulig.

Hadde jeg hadde et bryggeoppsett der det var temp. styring så hadde rocketen vært en soleklar vinner, men siden dette må tilføyes så blir d jo ikke noe mer jobb med tri-clamp sånn som jeg ser d iallefall. Prismessig kommer jeg nokk bedre ut også:)

Men liker konseptet til "blekkmann"!

Tegning. Se pdf fil vedlagt. Som en ser er det endel muligheter. Kommer selv til å velge en effekt, så kjøre en PID og SSR. Fant en SSR med 4-20mA inngang. Liker 4-20mA signal bedre enn det typiske spenningssignalet. Kan jo sette allslags målinger på 4-20mA, industristandarden i instrumentering.
SSR http://www.ebay.com/itm/311008262171?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

PID http://www.ebay.com/itm/330864965491?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Helt klart LWD på de laveste effektene, tror forholdet blir endel bedre enn på mange Camco elementer.
Håper jeg ikke har regna for kjapt her, må vel ta forbehold for feil..
Jobber med elektro og instrumentering. For de som føler seg usikre her, dere har sikkert en kjenning i elektrobransjen. Det går å dø av tabber på slikt..

Bygger et knapt 100l bryggeri med HERMS. Litt av idéen min er å bygge varmeveksleren litt stor, så kan gjerne ha et stort (fysisk størrelse) element. Tenker å også bruke varmeveksleren som kjøler.
Takk skal du ha :)

Men om jeg skal kjøre dette elementet på feks 1.5 kw, må jeg ha en PID og SSR som jeg setter til 6a, er det det som menes her?

Lurer på om 1.5 blir for lite for å få en effektiv stegmesking, eller?

http://www.aliexpress.com/snapshot/263240084.html?orderId=60111722628126

det var litt meldinger frem og tilbake før vi var sikre på at vi forsto hverandre, og jeg fikk han til å sende bilde før de sendte elementene.

Jeg hadde kanskje spesifisert foodgrade sølvlodding hvis jeg skulle bestille på nytt, da jeg ikke vet noe om hvordan sølvloddetinn kineserene vanligvis bruker

ellers var elementene akkurat slik jeg forventet meg.
Driver den der med småsalg? Såg ut som det gikk mest på store kvanta..

Takk skal du ha :)

Men om jeg skal kjøre dette elementet på feks 1.5 kw, må jeg ha en PID og SSR som jeg setter til 6a, er det det som menes her?

Lurer på om 1.5 blir for lite for å få en effektiv stegmesking, eller?
Du kan jo i prinsippet bruke alle tilgjengelige 1 fase koblingene uten noe triksing. SSR'en jeg linka til klarer 50A, men ville nok gjort noe med kjøling om du vil kjøre max.
Testa min igår med vanlige kokere. PID/SSR delen fungerer flott, men kokere uten sirkulering er noe herk.

Du kan jo i prinsippet bruke alle tilgjengelige 1 fase koblingene uten noe triksing. SSR'en jeg linka til klarer 50A, men ville nok gjort noe med kjøling om du vil kjøre max.
Testa min igår med vanlige kokere. PID/SSR delen fungerer flott, men kokere uten sirkulering er noe herk.
Ja skjønner, men i mitt tilfelle vil jeg jo aldri være i nærheten av 50A.

Men fortsetter litt her:
Så om jeg vil ha 2000w så må jeg sette Ampere til 8.7? (2000W÷230V=8.695A)
Eller er jeg helt på bærtur?

Og ut i fra min tolkning, så kan jeg senke Watt Density med og fordele effekten på alle tre elementene?

Edit: La til et spørsmål.

Fikk vel ikke 2 kW på noen av koblingene. Men du kan bruke 3kW. PID'en vil ta seg av reguleringen.
Tror ikke du brenner vørter med fornuftig kjøring. Det er vel ikke bra å fyre vørter på 100 C opp i mesken uansett. Øke gjennomstrømming mellom step, steppe opp gradvis tenkte jeg.
Bygger sjøl HERMS, det vil i alle fall ikke brenne vørter. Bestilt Chugger pumpe og litt koblinger. Resten lages på jobb.

Fikk vel ikke 2 kW på noen av koblingene. Men du kan bruke 3kW. PID'en vil ta seg av reguleringen.
Tror ikke du brenner vørter med fornuftig kjøring. Det er vel ikke bra å fyre vørter på 100 C opp i mesken uansett. Øke gjennomstrømming mellom step, steppe opp gradvis tenkte jeg.
Bygger sjøl HERMS, det vil i alle fall ikke brenne vørter. Bestilt Chugger pumpe og litt koblinger. Resten lages på jobb.
Sliter litt med og forstå, du regulerer A på PID? For å få disse forskjellige effektene fra elemente ja?

Ser jo ved nøye studering av det 9kw elementet at det ikke vil passe med gjenger i mitt eventuelle oppsett da jeg trenger 1" npt eller nps.

http://www.ebay.com/itm/AC220V-2KW-...er-Heating-Element-Heater-Gray-/301437102468? Dette vil kanskje passe bedre til mitt bruk. Plug and play også ikkesant?

Tilbake
Topp