Varmeelement til koking, hvor?

Takk for gode tips!

Jeg ar en 64 amp kurs som uansett aldri er i bruk, så 4500 watt er temmelig problemfritt. Kursen er oprinnelig lagt opp for å kjøre en 15000 w dobbeltmantlet varmtvannsbereder, men enn så lenge så fyrer jeg varmtvannet på ved:) Kursen ble lagt opp for å kunne kjøre med strøm som backup om man av en eller annen grunn ikke kunne fyre eller om helsa skulle bli så dårlig at man ikke fikk veden i hus.

Enn så lenge så kan jeg lett brygge øl på denne kursen:) MYE ØL.
 
Et spørsmål litt på siden.
Vil denne typen elementer aldri bli så varme at det vil gi brentsmak, eller svidd vørter?
 
Ketil skrev:
Et spørsmål litt på siden.
Vil denne typen elementer aldri bli så varme at det vil gi brentsmak, eller svidd vørter?

Jeg skal ikke forsøke meg på noen videre forklaring, men har lest litt om det her: http://www.theelectricbrewery.com/heating-elements
Presiserer at jeg skal montere 5500 W i 20 Gal. kjele som i referansen. Her er det ikke oppdaget problem med karamellisering. Har også lest det samme på andre fora.

"We use the Camco #02963 5500W 240VAC ultra low watt density (ULWD) RIPP element (shown installed in our Heating Element Kit in the picture at left). This heating element has proven to be very popular amongst home brewers with electric setups. One element provides enough heat to bring a typical 10-20 gallon batch to a boil within a reasonable time frame.

The element is ultra low watt density (ULWD) which means that the heat produced per square inch along the element is very low which reduces the chance of scorching or caramelizing the boiling wort. These elements are typically folded over on themselves making the effective length twice as long as a regular element. This particular element uses a zig-zag pattern to make it even longer still, further reducing the amount of heat produced per square inch.

Is ULWD really required however? In discussions with many other electric brewers who use 'standard' density electric elements, the whole idea of scorching or caramelization seems to be mostly Internet folklore. We haven't come across one concrete example where this has happened, but we feel it's better to be safe than sorry, especially considering that the cost of ULWD elements is minimal compared to 'standard' elements."
 
Borgar skrev:
Hei,
Jeg skal bygge kokekar av en varmtvannstank. Hvor kan jeg kjøpe varmeelement?

Jeg har kjøpt et par her http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=332&Itemid=1&TreeId=156
 
Tilbake
Topp