Varmtvannstank i Trondheim

Olauk

 
Hei! Er fersk på forumet og en jomfu når det gjelder brygging, men går på med friskt mot. Tenkte jeg skulle hoppe glatt over ekstrakt ol. og går rett for maltbrygging.

Har hatt et melkespann som kokekarprosjekt, men etter syrerens så jeg godset i spannet var dårlig, så nå prøver jeg varmtvannstank.

Det jeg da trenger dere til er konkrete tips til hvem i Trondheim jeg kan spørre om en gratis varmtvannstank.
Jeg ser flere på forumet har kunnet hente dette hos en rørlegger. Håper å kunne få til det samme selv.

Har god erfaring fra liknende forum med dedikerte medlemer, det er alltid hjelp å få!

Jeg ser fram til å begynne prosjekt hjemmebrygging!
 
Før du begynner å skaffe VVS beredere så er det greit å ha en plan for hvordan utstyret ditt skal se ut, hvor store batcher du skal brygge, om du skal fyre med gass eller strøm, skal du meske og koke i en tank, hvordan skaffer du varmtvann til mesking osv, osv.

Det er ikke mye mere arbeid å lage et utstyr som kan brygge 150 liter pr gang en ett som brygger 25liter hvis du skal lage det fra bunnen av med gamle VVS beredere.
Hvis du ikke er god til å sveise selv, eller har noen som kan gjøre det for deg tror jeg fort det kan ende med at du deler en tank i to, og så ender hele prosjektet med det.

Jeg har til nå brukt ganske mange VVS beredere  for å lage mitt bryggerutstyr, det er litt jobb, men det er en morro jobb (jeg kan brygge batcher på 220 liter)

Hvis målet er å komme hurtig i gang med batcher på rundt 25 liter ville jeg heller ha gått for en løsning med kjølebagger og en stor krabbegryte.

Jeg vil også anbefale boken Moderne Hjemmebrygging.

Lykke til  :)
 
Ramsvatn skrev:
Før du begynner å skaffe VVS beredere så er det greit å ha en plan for hvordan utstyret ditt skal se ut, hvor store batcher du skal brygge, om du skal fyre med gass eller strøm, skal du meske og koke i en tank, hvordan skaffer du varmtvann til mesking osv, osv.

Planen var/er å montere 2 stk. varmeelemet fra vannkokere, koke varmvann og koke vørter i samme beholder. Det å dele varmtvannstanken var planen, men håper å finne en tank med liten diameter.
Har ikke planer om større batcher enn max 40l i slengen.

Krabbekjele er sikkert det enkleste, men jeg håpte på å slippe å kjøpe kjel  :)
 
Jeg har skaffe tank hos Malvik Gjenvinning. Jeg bare kjørt innom og spurte om jeg kunne få, og det var ikke noe problem.
 
Olauk skrev:
Ramsvatn skrev:
Før du begynner å skaffe VVS beredere så er det greit å ha en plan for hvordan utstyret ditt skal se ut, hvor store batcher du skal brygge, om du skal fyre med gass eller strøm, skal du meske og koke i en tank, hvordan skaffer du varmtvann til mesking osv, osv.

Planen var/er å montere 2 stk. varmeelemet fra vannkokere, koke varmvann og koke vørter i samme beholder. Det å dele varmtvannstanken var planen, men håper å finne en tank med liten diameter.
Har ikke planer om større batcher enn max 40l i slengen.

Krabbekjele er sikkert det enkleste, men jeg håpte på å slippe å kjøpe kjel  :)

som alternativer til vannkokerelementer så kan du jo også ta en titt på disse:
http://www.plumbingsupply.com/elements.html
De ble diskutert i denne tråden tidligere:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4868.0.html
 
Takk for gode tips!

Plukket opp en nett 75liters bereder i dag.
Den har litt større diameter enn det jeg i utgangspunktet ønsket meg men gir den en sjanse. Det blir spennende å se om 2KW elementet som står i virker!
 
Tilbake
Topp