Vårøl med bjørkesirup

Haugis

Norbrygg-medlem
I våres fikk jeg tappet mange liter med bjørkesaft som jeg kokte ned til en halvliter og frøs ned i påvente av å brygge en vårøl.
Denne sirupen vil jeg tilsette under kok. Er det andre ting jeg kan ha oppi for å få "vårsmak"? Jeg har einerbær som også kan tilsettes.

Jeg hadde tenkt å brygge denne som en pale ale, og vil være veldig forsiktig med mye smak av aroma og bitterhumle, for ikke å ta vekk bjørkearomaen.

Har dere noe innspill? 

Det blir en 22 liters batch.
 
Har prøvd bjørkesirup til karbonering. Satte ingen smak jeg klarte å plukke opp. Har mer tro på å erstatte meskevann med ren bjørkesaft og bruke minimalt med humle og kun lys basemalt (+ kanskje 5 % lys Crystal)...
 
Brygget pils med 30 liter bjørkesaft, eneste forskjellen fra andre pilsnere er en skarpere humlebitterhet og noe astringens. Antar sevjen inneholder noe mineraler som påvirker humleprofilen. Sukkerinnholdet var i allefall svært lavt.
 
Dette har jeg vært nysgjerrig på selv. Bjørkesaften er jo ganske saftig og god! Kan jo drikke litervis. Men hvis det gir litt bitterhet, så kanskje en 40/60-blanding i vannets favør? Eller en liten batch først for å teste prosentandelen vs. bitterhet?
 
Tilbake
Topp