Vårt første brygg!

Det spørs litt hvordan du vil ha den: fokus på bitterhet eller fokus på fruktighet? Slik den er nå kommer den til å ha mest fokus på bitterhet.
Personlig ville jeg hatt i mye mer aromahumle, 15-0 minutt.
Mitt forslag blir å flytte Chinooken til 30 minutter og bare bruke 60 g av den, ta 50 g Amarillo på 5 minutt, 50 på Flameout, og peise på med 100 g citra på 15. Så tørrhumler dere med 100 g citra og amarillo i 10 dager, og 100 g til etter 5 dager. Da får du nesten samme IBU, men mye mer smak fra humlen.

Det spørs litt hvordan du vil ha den: fokus på bitterhet eller fokus på fruktighet? Slik den er nå kommer den til å ha mest fokus på bitterhet.
Personlig ville jeg hatt i mye mer aromahumle, 15-0 minutt.
Mitt forslag blir å flytte Chinooken til 30 minutter og bare bruke 60 g av den, ta 50 g Amarillo på 5 minutt, 50 på Flameout, og peise på med 100 g citra på 15. Så tørrhumler dere med 100 g citra og amarillo i 10 dager, og 100 g til etter 5 dager. Da får du nesten samme IBU, men mye mer smak fra humlen.

OK, jeg brukte BU/GU som veiledende parameter i forhold til bitterhet. Leste at IIPA skal ha mellom 0.65 og 1.2. Men jeg kan absolutt dytte litt opp på aroma for å få den mer balansert. Nå har jeg endret Chinooken til 30 min og fikk et fint skifte i IBU til 83 og BU/GU til 0,92..
Men jeg må innrømme at jeg setter pris på at en så lys øl skal være skikkelig bitter etter egen smak:)

Tilbake
Topp