Vårt første bryggesett

Heisann!
Vi er et par kompiser som skal prøve ølbrygging for første gang..
Vi har kjøpt oss et sånn sett: http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-31
Er dette kurrant?

Hva er viktig å tenke på før vi begynner og i startfasen..?

Hvilket ølslag er enklest å begynne med? Følger med 1 pale ale og 1 hveteøl ser jeg.
Tar imot alt av tips og råd på strak hand, kommer med oppdateringer fortløpende.. :)
 
Har nylig kjøpt det samme anlegget sjøl, og fant ut at slangene som fulgte med til kjølespiralen ikke passet (tur til Biltema for å skaffe noen større slanger).
Ellers er det en god ide å teste alt med å kjøre oppvarming til mesketemp, og koketemp med bare rent vann før du setter i gang. Da får du i alle fall sjekket at alt fungerer, er tett, og gjerne sjekke termostaten med et annet termometer oppi vannet.

Lykke til! :)
 
Slangene som følger med kjølespiralen passer, men det er ikke lett å få de på. Det må mye varme, makt og et par slangeklemmer til. :) Jeg ville startet med Pale Ale, og på et sånn ølsett anbefaler jeg å meske med rundt 20-22 liter vann. Ellers er det bare å følge fremgangsmåten som fulgte med BB30 og instruksene i maltsettet. I tillegg kan kanskje minn rapport fra mitt første brygg med BB30 være til hjelp. :)
 
Tusen takk for svarene folkens.. Leste rapporten din kontorstol, og kommer nok til å kikke litt ekstra på den frem mot helga! Meget hjelpsom :)
 
Pale ale er nok et greit øl å starte med. Evt en ipa. Er lett å lykkes med. Blir godt nesten uansett hva man gjør og hvilke temperaturer man har i mesken og under gjæringen. Innenfor visse grenser selvfølgelig.
 
Har nylig kjøpt det samme anlegget sjøl, og fant ut at slangene som fulgte med til kjølespiralen ikke passet (tur til Biltema for å skaffe noen større slanger).
Ellers er det en god ide å teste alt med å kjøre oppvarming til mesketemp, og koketemp med bare rent vann før du setter i gang. Da får du i alle fall sjekket at alt fungerer, er tett, og gjerne sjekke termostaten med et annet termometer oppi vannet.

Lykke til! :)
Enig med Rune.
Jeg kjørte et øvebrygg med bare vann, og oppdaget et par ting som trengte justering, tilpassing eller bare bedre forberedelse på.
Gjør ikke noe å helle varmt vann i vasken. Men hvis mesk og vørter må dumpes fordi du/dere overså noe elementært er der mer kjipt.
Samtidig lærer du utstyret å kjenne, hvor hurtig det varmer opp, hvor effektiv kjølespiralen er osv...
Kjør full prosedyre med mesk, kok og kjøling.
Trenger selvsagt ikke "meske" vannet i mer enn 5 minutter, eller koke det særlig lenge. Men gå gjennom alle stegene.
 
Ang rengjøring.. er det noe jeg kan bruke av butikkartikler? Glemte selvsagt å kjøpe med rengjøringsmidler når settet ble bestilt.
 
Jeg bruker varmt vann, zalo og first price skrubbesvamper. Det holder i hvert fall for meg om jeg vasker før ting tørker inn. Til desinfisering bruker jeg Star San, så det håper jeg dere har kjøpt (Saniclean gjør samme nytten). :)
 
Kan bruke klorin til desinfisering, men da må det skylles med rent vann etterpå. I norge har vi rent vann stort sett så det er minimal fare for å få ulumskheter med vannet.
 
Skjønner ikke hvorfor alle skal på død og liv anbefale pbw og Star San når det finnes full gode alternativer til en brøkdel av prisen :) Jeg har fortsatt tilgode å ha infeksjon, og har bare fått godt øl, aldri brukt noen av de

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Skjønner ikke hvorfor alle skal på død og liv anbefale pbw og Star San når det finnes full gode alternativer til en brøkdel av prisen :) Jeg har fortsatt tilgode å ha infeksjon, og har bare fått godt øl, aldri brukt noen av de

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Hvordan vet du at du bruker fullgode alternativer, om du aldri har har prøvd noen av dem?
 
1000 mL Star San koster 200kr, og jeg bruker ca 5-10mL per brygg. Om noen mener det er dyrt har de nok valgt feil hobby. :)
 
Ang rengjøring.. er det noe jeg kan bruke av butikkartikler? Glemte selvsagt å kjøpe med rengjøringsmidler når settet ble bestilt.

Zalo og springvann.

Som det nevnes over er norsk springvann rent. Helt rent.
- Du trenger ingen spesialmidler for å få bryggeutstyret rent. Vanlig oppvaskmiddel holder lenge.
 
Jeg bruker helst ikke Zalo eller andre midler i kjelen: Vasker stort sett kun med godt varmt vann. Desinfisert blir det i hver kok. Alt som etterpå er i nærheten av kokt vørter derimot, er altid vasket med oppvaskmiddel (pwb) eller starsan.
 
Da satte vi våre 2 første brygg for litt over en uke siden.. En Pale Ale og en Weissbier, 2 allgrain-kit som fulgte med Beerbrew. Alt gikk bra, og vi praktiserte litt ''learning by doing'' metoden.. Det vi ble litt usikre på var dette med meskingen.. På bruksanvisningen som fulgte beerbrew sto det at vi skulle skru av bryggeriet ved oppnådd temperatur, mens alle andre steder vi leser står det at mesken skal holdes på en jevn temperatur under hele prossessen. Hva er riktig og hva er feil her? Vi satset på å holde det ved en jevn temp under hele meskingen. Nå har batchene stått siden forrige søndag og vi begynner å glede oss til flasking.. Er det noe vits i å stikke om f.eks midt i denne uka for at vi skal bli kvitt en del grums og slam til flaskingen? Også stikke om på nytt ved tilsetting av sukkerlake før flasking? Ser for oss å flaske på søndag :)
 
Jevn temperatur er bra under mesking. Dropp omstikking før flaskedag. Da koker dere sukkerlake, og stikker om til flaskekaret med laken oppi, og flasker med en gang. Noen rører lett for å sikre jevn fordeling av sukkerlaken. Lykke til! :)
 
Man lærer så lenge man lever sies det.. Brukte noen gode timer på søndag på å brygge en Hoegaarden klone ved navn Happy hougardia, all-grain kit. Fikk kjølt ned, og alt så greit ut.. kanskje en tanke ''sølepytt''-preg over ølet.. Målte OG til 1010! Da begynte vi å ane ugler i mosen.. Etter ei stund fant vi feilen.. Vi kjøpte All Grain-kit i den tro at da var det bare å kjøre på, fulgte oppskrifta til punkt og prikke, men ingen steder sto det noe om knusting av malt. 25 liter potensielt nydelig belgisk Wit, rett i dass. hehe.

Kjører på igjen i dag, fikk knust malt på Maltmons i går.. Denne gangen prøver vi oss på et påskebrygg, et All-grain kit ved navn Silence of the lambs.. Noen som har prøvd dette?
 
Tilbake
Topp