Vask av gjær - trenger litt hjelp

Gahr og Gustav sier at man ikke bør gjenbruke gjær fra mørke øl i lyse. Kjøper det med at gjæren er sliten etter en hard økt i høy alkohol, men det med fargen kan vel ikke spille så mye rolle? Noen ml mørk væske oppløst i kanskje 25 til 50 liter lys væske utgjør vel ikke den store forskjellen?

Det skal godt gjøres å gjenbruke gjær uten å behandle den på noen måte, og kun få med seg noen milliliter væske, men det er klart dette handler om grader av forurensning. Å gå fra en bayer til en tsjekkisk pilsner, er noe annet enn å gå fra en schwarzbier til en internasjonal lager.
 
Jeg satte en smash apa med ekstra lys pilsnermalt i går, og brukte wlp013 direkte, uten vasking, fra en Rallar amber som jeg stakk om. Jeg helte vekk alt av øl, og spadde opp gjæren (ikke helt etter boka, jeg vet det, men jeg er veldig pirkete med ikke å få med trub fra koket:)). Gjæren var lys og fin. Så det skal bli spennende å se om ølet blir like lyst denne gangen som forrige gang jeg brygget det samme. jeg tror egentlig det - Rallar er jo ikke et svart øl.
 
Tilbake
Topp