Vask av gjær - trenger litt hjelp

3 timer har denne slurryen stått nå. Ser det ok ut? Er det slik jeg skal helle av mesteparten av vannet og så ta vare på alt i bunnen av kolben?

(vaska gjær av en imp.Stout - første gang jeg gjør dette)
 

Vedlegg

  • gjærvasking.jpg
    gjærvasking.jpg
    1,1 MB · Sett: 500
Håkon skrev:
Ja det er riktig! Bra video her av Gustav http://www.youtube.com/watch?v=PrGOdJFsxwk
Ellers bør du passe litt på, en imperial stout er nok litt sterkere enn det som anbefales for gjærvask. Over 6%
bør man ikke vaske ifm Yeast boka, går dog etter min erfaring fint med belgiske strains.

Ja jeg så denne videoen, men ble så i tvil. Ser ut som det er så mye grums/humlerester...
 
Hei

Det ser ut som om du har noe urenheter men bøttevis med gjær.  Hvis du ikke skal brygge med det første kan du revitalisere gjæra. Ta ut ca et wlp rør med ren slurry og med renest mulig gjær og bygg opp med en ny starter med en OG på 1030. Da er du snill med den stressa gjæra og lar den bygge opp nye unge friske celler,  pluss at du har kvitta deg med mesteparten av urenhetene.

mvh

Bårdd
 
Bårdd skrev:
Hei

Det ser ut som om du har noe urenheter men bøttevis med gjær.  Hvis du ikke skal brygge med det første kan du revitalisere gjæra. Ta ut ca et wlp rør med ren slurry og med renest mulig gjær og bygg opp med en ny starter med en OG på 1030. Da er du snill med den stressa gjæra og lar den bygge opp nye unge friske celler,  pluss at du har kvitta deg med mesteparten av urenhetene.

mvh

Bårdd

På bildet jeg la ved. Hva er urenheter, og hva er det som er gjær? det ble totalt ca 8 dl slurry som står i glass i kjøleskapet
 
Jeg trodde du nå (dvs da bildet ble tatt) skulle dekantere ut ølet på toppen, tilsette 2-3 liter sterilt vann, la stå noen timer (tildekket såklart) slik at det legger seg i lag.

Da skal du igjen få øl på toppen, gjær (det lyse kremhvite) og bunnfall (mørkt helt på bunnen). Så heller du selvsagt av ølet igjen, heller så mye som mulig av gjæren over på et sterilt glass og tømmer ut bunnfallet.

Håper noen korrigerer meg ved feil.
 
Intercom skrev:
Jeg trodde du nå (dvs da bildet ble tatt) skulle dekantere ut ølet på toppen, tilsette 2-3 liter sterilt vann, la stå noen timer (tildekket såklart) slik at det legger seg i lag.

Da skal du igjen få øl på toppen, gjær (det lyse kremhvite) og bunnfall (mørkt helt på bunnen). Så heller du selvsagt av ølet igjen, heller så mye som mulig av gjæren over på et sterilt glass og tømmer ut bunnfallet.

Håper noen korrigerer meg ved feil.

Følgende ble gjort: 3 liter kokt og avkjølt vann helt på gjæringskar, ristet godt. Over i ren gryte, står i 5 min, heller over på kolben, lar bunnfallet gå i vasken, står på kolben i ca 20 min, tømmer så dette på gryta igjen og kaster bunnfallet. Heller så alt i kolben, lar stå på kolben i 4 timer. Bildet fra opprinnelig post er tatt etter 2,5 timer. Tømte så av vann i toppen og tok hele slurryen over på glass.
Legger ved bildet tatt nå idag
 

Vedlegg

  • 20140331_104137.jpg
    20140331_104137.jpg
    390,5 KB · Sett: 303
Hehe. Bildene viser i alle fall ganske tydelig en av grunnene til at man normalt ikke gjenbruker gjæren fra en imperoial stout... Én ting er at gjæren ofte vil være sliten etter å ha blit utsatt for høye alkoholnivåre, en annen er at det vil være med ganske mye smak fra brygget (den svarte fargen i flaskene taler sitt tydelige språk). Skal du gjenbruke denne gjæren bør du bruke den i mer stout, ikke lysere øl. Bortsett fra dette ser gjæren ganske ren og fin ut.
 
Gahr skrev:
Hehe. Bildene viser i alle fall ganske tydelig en av grunnene til at man normalt ikke gjenbruker gjæren fra en imperoial stout... Én ting er at gjæren ofte vil være sliten etter å ha blit utsatt for høye alkoholnivåre, en annen er at det vil være med ganske mye smak fra brygget (den svarte fargen i flaskene taler sitt tydelige språk). Skal du gjenbruke denne gjæren bør du bruke den i mer stout, ikke lysere øl. Bortsett fra dette ser gjæren ganske ren og fin ut.

Tanken var å benytte gjæren i en porter på omtrentlig abv på 6,5%. Tenker en at dette kan gå bra? Men forstår jeg deg rett Gahr at det meste av det jeg har på flaskene er gjær?
 
Gahr skrev:
Det går sikkert fint. Ja, det aller meste er gjær.

Takk for svar.

Jeg ble tipset om, istedenfor for å vaske gjær kan man  utføre et enklere alternativ. Man lager litt større startere og tar da av litt slurry fra denne og gjøre slik 5-6 ganger. "taper" man noe på slik praksis kontra å vaske gjær som jeg har gjort nå?
 
Vasking av gjær er ikke vanlig i kommersielle bryggerier. Man fjerner trub og humle ( i størst mulig grad) og høster direkte.

Forutsatt at du har relativt lite trub og humlerester med ville jeg heller gjort dette.
 
Gahr skrev:
Vasking av gjær er ikke vanlig i kommersielle bryggerier. Man fjerner trub og humle ( i størst mulig grad) og høster direkte.

Forutsatt at du har relativt lite trub og humlerester med ville jeg heller gjort dette.

Beklager alle spm, setter stor pris på dere tar dere tid å besvare.

Du skriver "...og høster direkte", sikter du her til å topphøste under stormgjæringen, eller via vask slik jeg har gjort nå?

Men hva "taper" man ved å lage større startere og ta av litt gjær fra denne, for så å lage starter av det du har hentet fra 1 starter og lage starter og ta av igjen ... og så videre og så videre...
 
Ikke nødvendigvis topphøste (det er det ikke så mange bryggerier som gjør), men høste gjær UTEN å vaske. Vasking er stort sett unødvendig hvis du ikke har svært mye trub. Og er heller ikke ideelt for gjærens helse.

Taper ikke nødvendigvis noe, men det gir jo ekstra arbeid, med den usikkerheten det medfører.
 
Sist redigert:
Gahr skrev:
Ikke nødvendigvis topphøste (fet er det ikke så mange bryggerier som gjør), men høste gjær UTEN å vaske. Vasking er stort sett unødvendig hvis du ikke har svært mye trub. Og er heller ikke ideelt for gjærens helse.

Taper ikke nødvendigvis noe, men det gir jo ekstra arbeid, med den uaikkerheten det medfører.

Ok. Så rent praktisk så tar man da bare en sleiv og spar opp en del fra gjærkaka og i egnet beholder? Så tilsetter man litt kokt og avkjølt vann når man skal benytte gjæren(for å gjøre den mer tyntflytende), og setter starter på denne
 
Når man høster gjær er det ikke vanlig å sette starter, man høster bare tilstrekkelig til å pitche rett i ølet. Men hvis du mener å høste fra en starter og sette ny starter, så er jeg med.
 
Sist redigert:
Ikke nødvendigvis topphøste (det er det ikke så mange bryggerier som gjør), men høste gjær UTEN å vaske. Vasking er stort sett unødvendig hvis du ikke har svært mye trub. Og er heller ikke ideelt for gjærens helse.

Taper ikke nødvendigvis noe, men det gir jo ekstra arbeid, med den usikkerheten det medfører.


Har litt lyst til å dra liv i denne tråden igjen.


Chris White har nettopp hatt ett foredrag om gjær igjen og sier det samme.

Bedre å høste uten å vaske, og ha litt øl på toppen for å bevare gjæren (kort forklart).

Vasker alle dere som gjenbruker gjæren deres? Jeg skal begynne å bare siste rest av gjæringen rett inn i sterile syltetøy glass. Virker jo dødspraktisk.
 
Vasker alle dere som gjenbruker gjæren deres? Jeg skal begynne å bare siste rest av gjæringen rett inn i sterile syltetøy glass. Virker jo dødspraktisk.

Det er ingen grunn til å vaske gjær som skal gjenbrukes på rimelig like øl, men når du bytter øltype har det noe for seg. Skal du ta gjær fra en schwarzbier til en pils eller fra en stout til en pale ale må du kvitte deg med fargestoffer. Skal du ta gjær fra en kraftig humlet IPA til en blonde så må du fjerne humle osv.
 
Så hele den lange videoen med Chris White som sammendraget i videoen over her er hentet fra. Han var tydelig på at vasking ikke har noe særlig for seg. Samt at bunnhøstet gjær mister piffen etter 3-4 gjenbruk (som vel de fleste har opplevd). Og at topphøsting er en overlegen metode.
Gahr og Gustav sier at man ikke bør gjenbruke gjær fra mørke øl i lyse. Kjøper det med at gjæren er sliten etter en hard økt i høy alkohol, men det med fargen kan vel ikke spille så mye rolle? Noen ml mørk væske oppløst i kanskje 25 til 50 liter lys væske utgjør vel ikke den store forskjellen?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp