Vaske flasker i oppvaskmaskin

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Er det noen som gjør det? Har det noe for seg? Leste om en amerikaner som gjorde det. Vil flaskene bli rene inni? Dersom man vasker med høytemperaturprogram så vil de jo bli tilnærmet desinfiserte også. Virket som han amerikaneren bare fylte flaskene rett fra oppvaskmaskinen. Han bløtla flaskene først for å få av etiketter, deretter i i maskinen.
 
Jeg har nylig forsøkt dette. Flasket to brygg på tirsdag denne uken. Brukte flasker som var brukt før. Disse har jeg skylt etter konsumering av innhold så de så rene ut. Kjørte de på 75 graders program og oppvaskmaskin såpe. Skylte de likevel med Star San for sikkerhetsskyld etterpå . Må føye til at jeg kun setter flaskene stående opp ned i nederste kurv. Har ikke tro på de som ligger skrått i øvre kurv slik som linken din viser.

Prøvesmakte disse i går og selv om de ikke er ferdige enda var det sålangt ingen tegn på usmak eller uønskede bakterier.

Skal også nevne at jeg hadde 1 flaske som ikke var skylt. Den hadde et mugglag i bunnen. For å se hvor godt denne ble vasket kjørte jeg den sammen med øvrig oppvask. Flasken ble ren.

Mao. Dersom det ikke skjer noe feil med flaskene som står til karbonering så blir dette min foretrukne vaskemetode. Var jo veldig enkelt.
 
Sist redigert:
Jeg vasker flaskene i oppvaskmaskin, men bruk det lengste programmet med høyest temperatur, ikke no sjapp vask. Du kan få såperester på i flaskene ! Det fikk nemlig jeg sist.

Når de er ferdig vasket setter jeg dem opp i flasketreet og bruker Star San
 
Har vasket flasker i maskin fra starten av. Har aldri hatt problemer med eventuelle biter som sitter igjen. Dog gjør jeg som mange andre her, og desinfiserer med starsan og setter i flasketre.
 
Dere som vasker i oppvaskmaskin, bruker dere PBW eller vanlig oppvaskpulver? Glansemiddel er fy-fy, ikke sant?
 
Jeg brukte Yes vaskemiddel. En sånn plastboble med 3 midler i. Har ikke merket noe problem med det.
 
Som Joern bruker også jeg helt alminnelige vasketabletter. Aldri hatt problemer med eventuell usmak i ettertid ved gjenbruk. Har sikkert vasket 4-500 flasker nå.
 
skyller i varmt vann 1dl eller noe sånt i flaska, finger foran tuten og rister), tømmer, rask inspeksjon mot lyset for å sjekke for snus og annet svineri, i oppvaskmaskinen med de, skyller i klorvann og tørker på flasketreet.
 
Jeg er skeptisk til oppvaskkmaskin. Har ikke tro på at vaskemaskinen klarer å spyle opp i flaskene. Jeg fyller flaskene med pbw, lar de stå en stund (f.eks mens jeg er på søndagstur med familien), rister pbwen godt, skyller med rent varmt vann ett par ganger, inspiserer, er det muggflekker igjen i bunnen da (hvorfor kan ikke folk lære seg å skylle tomgods de skal gi oss hjemmebryggere) heller jeg på litt lut og lar flaska stå litt.
ja, flaskebørste er lurt, men den gangen jeg husket å få med meg en fra europris var det en børste som ikke går nedi ølflasker.
Og så star san ved flasking.
vasket 134 flasker på søndag. De er HELT rene.

Har fåtttak i en storkjøkkenvaskemaskin som etterhvert skal bygges om til flaskevasker. Den har to nettverk, ett med vaskevann og ett med rent vann, 80°C. Planen er å lage et stativ med dyser opp i hver flaske. Blir digg.
 
Tilbake
Topp