Vaske høstet gjær etter to uker

Jeg høsta gjæren fra min siste stout for to uker siden. Den har stått i en steril beholder i kjøleskapet siden da, kun avbrutt av dekantering av ølet på toppen hver 2-3 dag.

Det jeg ikke visste var at gjæren selvfølgelig skulle vært vaska med sterilt vann umiddelbart etter høsting. Den ser omtrent ut som kransekakemasse for øyeblikket og jeg lurer på om det er for sent å vaske den nå?

nordhagen skrev:
Jeg høsta gjæren fra min siste stout for to uker siden. Den har stått i en steril beholder i kjøleskapet siden da, kun avbrutt av dekantering av ølet på toppen hver 2-3 dag.

Det jeg ikke visste var at gjæren selvfølgelig skulle vært vaska med sterilt vann umiddelbart etter høsting. Den ser omtrent ut som kransekakemasse for øyeblikket og jeg lurer på om det er for sent å vaske den nå?

Er vel det samme som at du høster gjær fra en flaske med lager. Høst og lag starter, ser den frisk ut og lukter fint kjøyrar du på

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hvorfor vil du lage starter hvis det er nok gjær i utgangspunktet?

Sent from my HTC One using Tapatalk

gustavf skrev:

For å lage frisk gjær.  Du kan ha nok tropper, men du vil helst ikke sende pensjonister med rullator i krigen :)

Miguel skrev:
gustavf skrev:

For å lage frisk gjær.  Du kan ha nok tropper, men du vil helst ikke sende pensjonister med rullator i krigen :)

Det er viability. Hvis du kjøper et rør, men det er gammelt, er det jo samme antall celler i røret, men du vet ikke hvis de er døde eller ellers ved dårlig helse.

Ved topphøsting av gjær er det i utgangspunktet unødvendig å lage starter selv etter to uker da den gjæren du har høstet er av friskeste sort.
Til neste gang: jeg hadde heller latt ølet som følger med tøpphøstingen være, det gir litt næring til gjæren og beskytter gjæren mot infeksjon.

Takk for mange gode svar!

Dette er gjær som er høsta fra kaka som var igjen i bunnen etter flasking. Egentlig er det hele kaka for det var umulig for meg å få ut kun det midterste laget p.g.a. fasongen på gjæringskaret.

Starter hadde jeg nok laga uansett i dette tilfellet, om ikke annet for å kontrollere at gjæren fortsatt er brukbar.

Skal huske å la ølet være igjen neste gang!

Til gustavf. Antok at det var kaka det var snakk om. Som bernts sier trenger man ikke lage starter av topphøstet siden den er mye renere enn kakegjær. Men topphøster man bør man time sånn at den går nesten rett i ny batch. Står den lenge bør man lage starter uansett.

Ingenting med gjærvasking, men er det tapatalk som gjør at mange svarene vises som "sv"? Blir veldig uoversiktlig å følge med på forsiden når man ikke ser hvilken post det er svart i...

Beant skrev:
Ingenting med gjærvasking, men er det tapatalk som gjør at mange svarene vises som "sv"? Blir veldig uoversiktlig å følge med på forsiden når man ikke ser hvilken post det er svart i...

Jeg har stilt samme spørsmål i en tapatalk-tråd, uten at noen har respondert på det:

glennrlie skrev:
Spørsmål fra en ikke-tapatalk-bruker:

"Cap'er" tapatalk forumtittelen automatisk? Ser ofte at når tapatalk-brukere svarer på en tråd vil tittelen på det spesifikke innlegget være "Sv: " (istedet for f.eks. "Sv: Tapatalk-trøbbel"). Ikke mye, men litt irriterende når man browser forsiden og ser det er nytt innlegg i et underforum (men man ser ikke hvilken tråd det gjelder, da det kun står "Sv: ")

Sånn ellers; Lykke til med tapatalk-problematikken og god helg!  :biersmile:

Korleis veit ein helsetilstanden/viabiliteten til hausta gjær?
Er det slik at når eit topphaustar så reknar ein at den er 100% og blir redusert med alderen etter ein gitt formel? Held den seg like godt som gjæren vi kjøper? (4 mnd holdbarheit)?
Dokke som haustar og brukar om att gjæren, brukar dokke berre nok gjær og vel så det? Kan det bli for mykje gjær?

Har fått ein tommelfinger regel frå ei pålitelig kjelde på mengde topphausta gjær: 0.25 gram * °Plato * liter vørter dette gjeld for "normale" øl opp til rundt 12.5 Plato (1.050 sg).
Høgare gravity=meir gjær
Bruk innen ei veke ellers lag starter

Miguel skrev:

Poenget med å gjenbruke gjær er jo (hovedsakelig) å ha lett tilgang til mye gjær. Dersom du mener gjæren er så dårlig at du må begynne å dyrke opp, så er det etter min mening like greit å kjøpe nye gjær og starte fra begynnelsen. Det er imidlertid ikke noe som skulle tilsi at det er tilfellet her. Å vente et par uker før man gjenbruker gjær, bør være helt innenfor normal praksis hos hjemmebryggere.

Så lenge gjæren oppbevares sterilt og kjølig holder den lenge. Det visste jeg. Spørsmålet gikk på om jeg hadde ødelagt den ved å ikke vaske den tidligere. Eventuelt om trub-en som den ligger i kommer til å ødelegge smaken på det neste ølet jeg bruker den i.

Et lite sidespørsmål: Er det hipp som happ hvilken øltype jeg bruker gjæren i, eller bør den helst brukes omigjen til samme sukkersammensetning og OG?

Miguel skrev:
Til gustavf. Antok at det var kaka det var snakk om. Som bernts sier trenger man ikke lage starter av topphøstet siden den er mye renere enn kakegjær.

Det er, normalt, mindre forurensninger i topphøstet gjær, men jeg har problemer med å forstå at det skal gjære at den gjæren som faktisk er der, blir dårligere. Du må riktignok ta hensyn til at det er litt trub-materiale, når du skal måle opp mengden du bruker, men bortsett fra det kan jeg ikke se noen vesentlig forskjell.

Du mener altså at det er nødvendig å lage starter om gjæren er blandet med proteiner og humlerester, slik den ofte er i bunnslammen, men ikke nødvendig om den er uten slike forurensninger?

Her snakkes det jo også om vasking av gjær, og da sitter du jo igjen med (nesten) helt ren gjær etterpå. Mener du at denne gjæren har blitt ødelagt på noe vis, ved at den har vært i kontakt med proteiner i bunnfallet? Eller ville du behandlet den på samme måte som topphøstet gjær?

Jeg kan godt komme med mine meninger (og jeg skal være litt forsiktig med å kalle det noe annet enn meninger, men kan kanskje strekke til det kvalifisert gjetning)
  • Jeg har ikke sett noe som tilsier at gjær hentet fra bunnen av gjæringskar har, generelt, dårligere kvalitet enn topphøstet gjær. Den vil normalt være litt tregere med å starte gjæring, men det
  • Vasking av gjær er generelt ikke nødvendig, med mindre du har behov for å fjerne noe fra gjæren. Eksempler kan være farge (gjenbruke gjær fra en stout i en pale ale) eller humle (gjenbruke gjær fra en IPA i en lett pale ale).
  • Mange hjemmebryggere overforenkler "vialibility" til kun å være andel levende celler, og tar ikke hensyn til næringsreserver i gjære og andre kompliserende faktorer.
  • Gjær kan fint oppbevares to-tre uker under greie forhold.

nordhagen skrev:
Så lenge gjæren oppbevares sterilt og kjølig holder den lenge. Det visste jeg. Spørsmålet gikk på om jeg hadde ødelagt den ved å ikke vaske den tidligere. Eventuelt om trub-en som den ligger i kommer til å ødelegge smaken på det neste ølet jeg bruker den i.

Skal du bruke gjæren på nytt i et lignende øl, har jeg ikke funnet noen gode grunner til å vaske/rense den. Du risikerer å fjerne næringsstoffer fra gjæren, økt fare for infeksjon osv. Jeg ville brukt gjæren rett fra kaka.

Skal du bruke gjæren på nytt i et øl der du vil unngå å få med deg forurensninger fra forrige øl (f.eks. fra stout til pale ale, der du er ikke vil ha med fargestoffer), hadde jeg vasket den. Kan ikke se noen grunn til at to uker sammen med litt proteiner burde være spesielt farlig for gjæren.

Jeg endte med å vaske tre ganger og brukte hele porsjonen omigjen. Det gjæra så det suste etter seks timer og fullførte på 1.010. Ølet ble kjempegodt!

En annen ting: jeg har nå en krukke med California ale yeast fra en steam beer som jeg tenkte å bruke igjen. Denne har fått litt lukt av sur fot, men jeg kan ikke se noe mugg i karaffelen. Er naturligvis skeptisk til å bruke denne på nytt. Verdt å ta sjansen?

/ Øyvind

I det øyeblikket du nevnte steam beer, så tror jeg de fleste skjønte hvilken gjær det gjaldt. Du må neste vurdere selv om du vil ta sjansen. Jeg hadde nok lukket øynene og latt det stå til, selvom det mest rasjonelle kanskje er å dumpe gjæren.

Tilbake
Topp