vaskemiddel og flaskekjøp

jank

 
Hei forum!
Hvor kjøper man det rimeligste vaskemiddelet? Hva med flasker, hvor er de billigst?
 
rimeligste flasker? Gå i din lokale nærbutikk og fortell at du brygger øl. Si at du ønsker å kjøpe panteflasker. Går helt greit og du betaler kun pant.
Snakk gjerne med sjefen direkte da slipper du 7 far i huset opplegg i en travel kassakø.

For flaskevask og desinfisering av flasker anbefales flasch-o-matic metoden du kan bruke starsan og kaustisk soda for å sikre at flaskene er korrekt desinfisert.

Med denne fremgangsmåten slipper du styr med å børste hver enkelt flaske, du trenger heller ikke ha flasker i stekeovn eller henge hundrevis av flasker på et flasketre for tørk. Genialt enkelt.

Edited:
Einar var kjappest :)
 
takk for svar, tenkte mest av alt på leverandører.. det virker som brouwland.com har billige saker, men da kommer frakt og toll i tillegg. noen som har handlet av brouwland?
 
jank skrev:
takk for svar, tenkte mest av alt på leverandører.. det virker som brouwland.com har billige saker, men da kommer frakt og toll i tillegg. noen som har handlet av brouwland?

Du klarer ikke slå de norske prisene på starsan og kaustisk soda, selv om du sparer på selve prisen kommer frakten fra feks USA til å gjøre at regnestykket ikke går opp.
Dessuten er jo starsan utrolig drøy i bruk og du så jo selv prisen på kaustisk soda i linken min? Prisen på desinfisering er ikke det som knekker økonomien for å si det slik.

Når det gjelder flasker så kan du alltids kjøpe patentflasker slik som på feks Grolsch tror du tilogmed finner dem på Ikea.

Selv mener jeg nå det at hvorfor komplisere ting unødig? Hent nødvendig ant. ølkasser fra en dagligvarebutikk. Da betaler du 1kr pr flaske. Ingen som slår den prisen.
Eller stikk innom et bryggeri og kjøp så mange flasker du klarer å bære med deg. Du får de sikkert til selvkost eller bortimot.
 
Bruker selv Starsan og PBW som jeg tok inn ganske mye av fra USA, men da sammen med andre varer.  Skal du ha billigst mulig vaskemidler, så går du på Felleskjøpet og lugger med deg en sekk MIM Kombi, og ei kanne med MIM syre. Det vil vare adskillig lengre enn leveren din.

(kanskje de heter noe annet enn MIM nå, men du skal ha det samme som melkeprodusentene bruker for å vaske anlegge sine)
 
jeg bruker starsan og pwb, vask sterilisering blir ikke store utgiftene.
Når det kommer til flaskene så har jeg invisterte jeg i 48 stk 0,5 coopers plast flasker med pet kork, dette gjorde jeg med tanke på at jeg ikke ønsker å ha flaske bomber stående.
En av fordelene jeg fant med disse flaskene var at de ikke hadde en flat bunn, noe som gjør at bunn grumset legger seg mere i bunnen enn ved flat bunnet flasker. Lettere å fylle glasset uten å få med grums  :godtoel:
 
Noen som vet av en dagligvare i Oslo sentrum som er greie på å selge panten sin? Jeg har fått nei flere ganger nå, og begynner å bli lei av å prøve å forklare hva det er jeg ønsker å oppnå. Skal brygge til bryllup og prøver å spare litt penger.
 
Tilbake
Topp