Vasking av gjær

Signal

Norbrygg-medlem
Jeg vasker gjær for første gang, og er usikker på resultatet.
I går skylte jeg ut gjæringskaret, lot det synke 5-10 min i en gryte før jeg fylte over i et stort glass mens jeg lot det groveste være igjen. Deretter lot jeg slurryen stå i glasset i 30 min, til det ble klart på toppen, da helte jeg av til humlegrumset var igjen. Humlegrumset gikk i vasken og jeg hadde den resterende slurryen i glasset og repeterte en gang til.
Til slutt hadde jeg det i glasset og satte det i kjøleskapet over natta.
Her er resultatet:
ImageUploadedByTapatalk1413912162.084623.jpg
Og litt nærmere:
ImageUploadedByTapatalk1413912179.791605.jpg
Jeg synes det ser grumsete ut fortsatt, men jeg tar kanskje feil.
Må jeg skille dette ennå en gang eller to til?

Ser ut til at du har fin gjær nederst og øverst. At det nederst skjønner jeg ikke.

Jeg tror jeg ville kortet ned fra 30 minutter, type 10-15, ellers kan det hende at gjæren setter seg for tett i trubet du skal få nederst, da er det vanskeligere å skille når du heller over. Det blir mer flytende men dog.

Kanskje gjæra har sivet gjennom humlegrumset?
Er det en idé å sile dette gjennom humlepose eller noe annet finmasket?

Nei, det går ikke. For å ikke slippe gjennom gjæren mellom maskene så trenger du så små masker at du også fanger grumset.

Du kan jo forsåvidt pithe hele greia, men det er ser litt diffust ut hvor mye gjær du faktisk har der.

Jeg villle tatt det en runde til og heller tatt vare på mer flytende gjær. Altså helle over i et høyt glass (viktig) og så sett når du får et klart skille, og så separert.

Edit: Haha. Eller omvendt. Har du 5 micron masker så går det sikkert.

Ja. Brygger biab, og har ganske finmasket pose. Har noe rester også, og tenkte jeg kanskje kunne sile av grumset og beholde gjæren. Altså at gjærpartiklene passerer stoffet mens grumset blir igjen.
Jeg tror jeg tester og ser om det går! ;)

Men siden du først har det du har i glasset, så vil det jo si at grumset ble liggende igjen etter at du løftet ut posen, så det samme vil vel bli igjen nå?

Har tenkt å vaske gjær for første gang på søndag. Men får man nok gjær, eller må man sette starter på den vaskede gjæren? Har brygget pils (OG 48) og skal brygge bayer (OG 52)

Nå har jeg silt gjennom stoffet (og klemt en god del). Fikk ut mye fin gjør, tror jeg. Grumset som ble igjen kastet jeg, så nå er det bare å vente på resultatet. Får ikke sett hvor mye det er før i morgen ettermiddag, så det skal bli gøy å se. Kommer med oppfølging, og kanskje et nytt bilde eller to.

Tar litt tid med oppdateringer. Ble nok kvitt humla og en del protein i silingen, men er alt det jeg har igjen gjær?
ImageUploadedByTapatalk1414218105.477085.jpg
Tipper det er 4-5dl igjen i glasset (det er stort).

Ser nå, etter nok en runde med bytte av glass, at det er litt forskjell i farge på det jeg har. Å skille restene får jeg ikke til, så jeg beholder hele greia og tester om det er brukbart. Får kjøpe en pose eller to med US-05 hvis det blir nødvendig.
Tips til andre som skal gjøre dette er å bruke mer vann enn du tror. Det gjør det enklere å skille gjær fra trub! Vasket en annen gjær i går, og det ser ut til å ha gått bra.

Ser ut til at du har fin gjær nederst og øverst. At det nederst skjønner jeg ikke.

Jeg tror jeg ville kortet ned fra 30 minutter, type 10-15, ellers kan det hende at gjæren setter seg for tett i trubet du skal få nederst, da er det vanskeligere å skille når du heller over. Det blir mer flytende men dog.

Hei,
Jeg lurer litt på hva du mener med at gjæren setter seg for tett i trubet? Blir ikke bare skillet enda klarere etter 30 minutter? Trubet går jo uansett i vasken... så mener du at man risikerer å miste gjær som har festet seg til trubet ved uttømming av trub?

Mvh,

Kjell B.

Hei,
Jeg lurer litt på hva du mener med at gjæren setter seg for tett i trubet? Blir ikke bare skillet enda klarere etter 30 minutter? Trubet går jo uansett i vasken... så mener du at man risikerer å miste gjær som har festet seg til trubet ved uttømming av trub?

Mvh,

Kjell B.

Gjæren bunnfeller jo den og. Men den bruker lengre tid enn de store partiklene som truben består av, som da bunnfeller før gjæren. Lar du det gå for lang tid vil gjæren legge seg oppå truben og da blir det vanskeligere å skille gjær fra trub. Det er lettest å skille de når truben akkurat har lagt seg og gjæren er i suspensjon, for da er det bare å helle over alt det flytende.

5 liters krukke med hele gjærkaka fra en Pils blandet med ca 2,5 liter vann etter ca 15 min.
Fikk tydelig tre lag. Veldig lite grums/trub som jeg kunne se, men hva består de tre lagene av? Er det gjærceller i begge de to nederste lagene?
upload_2015-1-7_12-48-21.png

Når dere vasker slurry, koker dere vannet og kjøler ned, eller tar dere rett fra springen?

Vurderer å vaske en wlp 013 slurry, som har jobbet med en vestkyst IPA, og gjære et ekstraktbrygg.....

Nå er jo ikke IPA akkurat det mest gunstige å gjenbruke gjæren av, humle tar jo livet av gjærceller og med sånne mengder som i en IPA kan man knapt forvente vanlig effekt.

5 liters krukke med hele gjærkaka fra en Pils blandet med ca 2,5 liter vann etter ca 15 min.
Fikk tydelig tre lag. Veldig lite grums/trub som jeg kunne se, men hva består de tre lagene av? Er det gjærceller i begge de to nederste lagene?
Vis vedlegget 16126
Hvilken flott krukke er dette? Jeg ønsker å gå til anskaffelse av slik.

Hvilken flott krukke er dette? Jeg ønsker å gå til anskaffelse av slik.
En jeg fant innerst i boden når jeg måtte ha noe å skylle gjæra i. Er sikkert 20 år gammel og aner ikke hvor den kommer fra. Men enig i at den var flott for formålet. Inngår fra nå av i Bryggeutstyret. :)

Tilbake
Topp