Våt ull

Sånn i utgangspunktet er jeg enig, men etter å ha kikket litt på ølsider i utlandet fant jeg flere steder hvor smaken blir oppgitt som en normal smak. Ofte oppgitt ved litt "surere" øltyper. Jeg tenkte da at problemet kunne være Brettanomyces.
I noen sammenhenger ble det oppgitt at smaken SKULLE være der. Spesielt var dette tilfelle på vinsidene og på bestemte vin-typer.
Jeg har ved en anledning også kjent smaken på en øl jeg kjøpte på polet som var fra et kjent norsk mikrobryggeri. Derfor er jeg litt usikker på at det er et oksideringsproblem  :attevar:
Er der noen gjærsorter som kan gi en slik smak?
 
Kan det også beskrives som (på engelsk) 'sweaty og goaty'? da kunne det være en lactobaccilus-eller pediococcusinfeksjon. Det forklarer den surlige smaken kanskje  :jaha:

EDIT myggsopp kan føre til sammen 'goaty\sweaty' smak
 
Dette med å beskrive smaker er ingen enkel sak...men jeg kan ikke helt si at "svettesyra" er så tydelig.
Jeg fant også en smak i samme setting som ble beskrevet som "hestedekken". Så da gikk jeg en tur i en hestestall hos noen bekjente og luktet på hesten  :cheeky:, men det var ikke denne "smaken" heller.
Jeg vil beskrive smaken slik: Når du en vinterdag trør gjennom isen og ullsokkene blir sørpevåte og du så henger de opp på hytta 5 cm foran peisen til tørk, så er det den lukta/"smaken"  ;D  Ble det en brukbar assosiasjon?  :)
 
Denne har gitt meg endel ahaopplevelser i forhold til mine brygg og smaker jeg har lurt på om skulle være der eller ei...

http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html
 
Tilbake
Topp