Vekt

magne1972

Moderator
har fått tak i en 30 kg vekt med løst display til veiing av malt, men tenkte nå at den er jo genial til bryggingen også....
tenkte å sette den under meskedunken, så kan pumpen fylle den etter vekt både ved første fylling og etterfølgende batcher (batch-sparge)
jeg vill da få en helt nøyaktig måling av vann inn/ut, og restvann i malten etter bryggingen.
Dette må jo være mye nøyaktigere en å måle liter, da liter er temp-avhengig, og vekten er konstant.
Enkelt og greit. plattformen til vekta er i rustfritt, og 20x35 cm...

EDIT:
legger ved et bilde av herligheten.... plasten er blå, rustfritt under....
 

Vedlegg

  • Photo feb. 11, 21 27 36.jpg
    Photo feb. 11, 21 27 36.jpg
    957,6 KB · Sett: 700
Hva kostet vekten hvor?

Skulle gjerne hatt en digital vekt til veiing av corneliusfat og malt, uten at det koster skjorta..
 
Hvis du ønsker en enkel og rimelig løsning kan du kjøpe en koffertvekt (reisevekt) som tar inntil 30 kg. Denne hekter du bare på fatet og løfter det, så får du målt antall kg. Funker for meg  :yes:
 
Lars skrev:
Hva kostet vekten hvor?

Skulle gjerne hatt en digital vekt til veiing av Corneliusfat og malt, uten at det koster skjorta..
skaffet gjennom jobben....
i utgangspunktet ikke billig (ca 3000)
men de har brukte nå og da også.
 
magne1972 skrev:
jeg vill da få en helt nøyaktig måling av vann inn/ut, og restvann i malten etter bryggingen.
Dette må jo være mye nøyaktigere en å måle liter, da liter er temp-avhengig, og vekten er konstant.
Enkelt og greit. plattformen til vekta er i rustfritt, og 20x35 cm...

EDIT:
legger ved et bilde av herligheten.... plasten er blå, rustfritt under....

Vi bruker også vekt i brygginga. Genialt til fylling av fat, samt fylling av gjæringsdunker. Skulle ha hatt ei vekt som går til minst 60 kg og som tåler fukt bedre enn vår.

Når det gjelder nøyaktighet av vekt kontra volum som kompensasjon for temperatur så er vel det 2 sider av samme sak? vann ved 100 °C har vel et volum som er ca 4% større enn vann ved 0 °C. Blir ikke da 1 liter vann@100 °C 4% lettere enn 1 liter vann@0 °C?

Ellers så er 1 liter vørter med en OG på 1050 5% tyngre enn 1 liter vann, slik at 100 kg av denne vørteren egentlig er "bare" 95 liter.
 
Synes den amerikanske virket flott, skulle gå godt under tusenlappen inkludert frakt, MVA og fortollingsgebyr?
 
Fant noen vekter her:
http://cgi.ebay.com/ULTRASHIP-75-DI...tDomain_0&hash=item53e479d293#ht_5060wt_1139
Satt litt med tanken om å kjøpe sånne, og ha stående fast under ølfatene.. så man vet hvor mye som til enhver tid er igjen, har noen gjort noe slikt?, disse er på 8.0x6.3" så det burde være akkurat mulig under et fat, kanskje marginalt for lite men.
Ser de finnes i andre vektklasser ogås, men denne gir maks 34kg, modellen under er maks 25 kg og det er vel kanskje vel akkurat?,har ikke veid et fult fat enda, men ene fatet da jeg monterte co2 nå, veide jeg til 20.2 kg

Ja, jeg vet det er jålete, men..  :)
 
neslekkim skrev:
Fant noen vekter her:
http://cgi.ebay.com/ULTRASHIP-75-DI...tDomain_0&hash=item53e479d293#ht_5060wt_1139
Satt litt med tanken om å kjøpe sånne, og ha stående fast under ølfatene.. så man vet hvor mye som til enhver tid er igjen, har noen gjort noe slikt?, disse er på 8.0x6.3" så det burde være akkurat mulig under et fat, kanskje marginalt for lite men.
Ser de finnes i andre vektklasser ogås, men denne gir maks 34kg, modellen under er maks 25 kg og det er vel kanskje vel akkurat?,har ikke veid et fult fat enda, men ene fatet da jeg monterte CO₂ nå, veide jeg til 20.2 kg

Ja, jeg vet det er jålete, men..  :)

Jo, ville vel være greit det, er også dippeduttinterressert, men de sender jo ikke internasjonalt.
Har forresten fått vekten min; http://cgi.ebay.com/150-lbs-Weight-...12?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item563babd1fc og den ser meget bra ut. Tåler vannsøl og er nøyaktig nok.
 
neslekkim skrev:
Jeg ser for meg at det kan bli et problem med 0-kalibrering. Da tenker jeg på at fatet står på vekta, i kjøleskapet, og så vil du slå på vekta i ny og ne for å sjekke status. Når du da skrur på vekta, med fatet på, setter den dette som 0-verdi. Dvs. du må løfte opp fatet, slå på vekta og så sette fatet nedpå igjen. Da tror jeg fort at det blir mye bevegelse på sedimentene i bunn av fatet. Jeg presiserer at dette kun er noe jeg tror.

En mindre jålete versjon er jo blyant og papir da :)
 
Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
Jeg ser for meg at det kan bli et problem med 0-kalibrering. Da tenker jeg på at fatet står på vekta, i kjøleskapet, og så vil du slå på vekta i ny og ne for å sjekke status. Når du da skrur på vekta, med fatet på, setter den dette som 0-verdi. Dvs. du må løfte opp fatet, slå på vekta og så sette fatet nedpå igjen. Da tror jeg fort at det blir mye bevegelse på sedimentene i bunn av fatet. Jeg presiserer at dette kun er noe jeg tror.

Ja, må finne noen som man slipper det problemet, evt finne vekt-celler som man kan styre selv.

Bjarte H skrev:
En mindre jålete versjon er jo blyant og papir da :)

Jo, men det er samme problem da, du må ut med fatet, på ei vekt, ogsåvidere.. planen var å slippe å dra fat ut og inn..
 
Ser nå at man kan unngå at vekta slår seg av. Det er jo et alternativ.

Med penn og papir tenker jeg at du noterer glassene du drikker.
 
Kan ikke denne være et alternativ ved å se på volum drukket øl?
"Brewing water and wort flow meter" Se inne på candirect under "Measuring instruments"
 
Et flow meter kunne kanskje være noe, men ikke akkruat det der, montere på gardenakoblinger på 3/16" ID slanger blir nok litt drøyt, men må sjekke videre på det der.

Det morsomme med en digitalvekt, eller vekt-celle er jo at man kan koble noe annet på det.. :) er man datageek så er man.. :)
 
Bjarte H skrev:
Ser nå at man kan unngå at vekta slår seg av. Det er jo et alternativ.

Med penn og papir tenker jeg at du noterer glassene du drikker.

Ripe hakk i kjøleskapet for hvert glass :)
 
Tilbake
Topp