Vekt

Mange av disse pakkevektene slår seg ikke av og de har batterikapasitet til lang tid, eventuelt er det jo bare å bruke et strømadapter. Den vekta jeg har er på helt til batteriene er flate.
Men typiske badevekter slår seg jo fort av og vil også holde på en vekt når de er stabilisert. Pakkevektene veier kontinuerlig
 
neslekkim skrev:
Et flow meter kunne kanskje være noe, men ikke akkruat det der, montere på gardenakoblinger på 3/16" ID slanger blir nok litt drøyt, men må sjekke videre på det der.

Det morsomme med en digitalvekt, eller vekt-celle er jo at man kan koble noe annet på det.. :) er man datageek så er man.. :)

Er det USB tilkobling eller hvordan tenkte du å koble vekten til pc?
Her ser jeg for meg at en kan lage noen morsomme grafiske fremstillinger av forbruket  ;D
Dessuten kan en da ha stålkontroll over det gjenværende volumet på både fat og CO2 direkte fra pc'n.
Kjempesmart. Den vekten koster kun 45 fra amazon....
 
arve.thue skrev:
neslekkim skrev:
Et flow meter kunne kanskje være noe, men ikke akkruat det der, montere på gardenakoblinger på 3/16" ID slanger blir nok litt drøyt, men må sjekke videre på det der.

Det morsomme med en digitalvekt, eller vekt-celle er jo at man kan koble noe annet på det.. :) er man datageek så er man.. :)

Er det USB tilkobling eller hvordan tenkte du å koble vekten til pc?
Her ser jeg for meg at en kan lage noen morsomme grafiske fremstillinger av forbruket  ;D
Dessuten kan en da ha stålkontroll over det gjenværende volumet på både fat og CO₂ direkte fra pc'n.
Kjempesmart. Den vekten koster kun 45 fra amazon....

Har ikke tenkt så mye, men kjøleskapet står i nærhet til tv'n, og der skal jeg ha en pc etterhvert, mediasenter etc, så usb basert er en mulighet, da får man logget der etterhvert.. Demper musikken etterhvert som fatene når smertegrensen. :)
 
FredT skrev:
Jeg fant ikke den på Amazon....   Link please

mvh

FredT

Her er linken Fred :)

http://www.amazon.com/Pound-Capacity-Digital-Shipping-Scale/dp/B000R4HRGO/ref=pd_sbs_op_33


neslekkim skrev:
Det morsomme med en digitalvekt, eller vekt-celle er jo at man kan koble noe annet på det.. :) er man datageek så er man.. :)

Det jeg tenkte var hvordan du kobler den eksakte vekten til pc. Har sjekket og googlet men finner ingen fullstendige specs som sier noe om RJ-45 kontakt, usb kontakt eller den gode gamle rs232 kontakten på den vekten. Så det jeg ikke skjønner er hvordan du får pc'en til å lese verdiene. Må du til med loddebolt og koblingsskjema eller er det meg som har oversett noe kanskje?
 
arve.thue skrev:
neslekkim skrev:
Det morsomme med en digitalvekt, eller vekt-celle er jo at man kan koble noe annet på det.. :) er man datageek så er man.. :)
Det jeg tenkte var hvordan du kobler den eksakte vekten til pc. Har sjekket og googlet men finner ingen fullstendige specs som sier noe om RJ-45 kontakt, usb kontakt eller den gode gamle rs232 kontakten på den vekten. Så det jeg ikke skjønner er hvordan du får pc'en til å lese verdiene. Må du til med loddebolt og koblingsskjema eller er det meg som har oversett noe kanskje?

Litt feiltolkninger :), om en digitalvekt har usb tilkobling så er jo saken grei, andre alternativet var en vekt celle, med tilhøreden logikk som kan kobles til usb.
USB i slike sammenhenger er vel stort sett com-port emuleringer, men det er et problem når jeg kommer dit :)
Vekta du linket til er vel samme som Rune linket til tidligere, bare at denne er på 330 pund, disse finnes overalt på ebay i 150 og 330 konfigurasjoner, årsaken til at jeg ikke bryr meg om den er at overflaten på den er for stor hvis du ønsker å sette fat på den, altså, uten å fylle kjølskapbunnen med det, derfor en vekt med lite areal, evt en liten vektcelle du plasserer under fatet.
 
neslekkim skrev:
Litt feiltolkninger :), om en digitalvekt har usb tilkobling så er jo saken grei, andre alternativet var en vekt celle, med tilhøreden logikk som kan kobles til usb.
USB i slike sammenhenger er vel stort sett com-port emuleringer, men det er et problem når jeg kommer dit :)
Vekta du linket til er vel samme som Rune linket til tidligere, bare at denne er på 330 pund, disse finnes overalt på ebay i 150 og 330 konfigurasjoner, årsaken til at jeg ikke bryr meg om den er at overflaten på den er for stor hvis du ønsker å sette fat på den, altså, uten å fylle kjølskapbunnen med det, derfor en vekt med lite areal, evt en liten vektcelle du plasserer under fatet.

Hmm hva er da en vekt-celle blir oppfølgingspørsmålet?
Har du noen linker til vekter som kan egne seg til oppgaven om å være koblet til pc, og samtidig har et mindre "fot-avtrykk" slik at en kan plassere en "hel haug"
av vekter i bunnen av fryseboksen? Og om du har funnet gode alternativer så gjør det ingenting om de er lavt priset så en kan handle inn haugevis.
 
arve.thue skrev:
neslekkim skrev:
Litt feiltolkninger :), om en digitalvekt har usb tilkobling så er jo saken grei, andre alternativet var en vekt celle, med tilhøreden logikk som kan kobles til usb.
USB i slike sammenhenger er vel stort sett com-port emuleringer, men det er et problem når jeg kommer dit :)
Vekta du linket til er vel samme som Rune linket til tidligere, bare at denne er på 330 pund, disse finnes overalt på ebay i 150 og 330 konfigurasjoner, årsaken til at jeg ikke bryr meg om den er at overflaten på den er for stor hvis du ønsker å sette fat på den, altså, uten å fylle kjølskapbunnen med det, derfor en vekt med lite areal, evt en liten vektcelle du plasserer under fatet.

Hmm hva er da en vekt-celle blir oppfølgingspørsmålet?
Har du noen linker til vekter som kan egne seg til oppgaven om å være koblet til pc, og samtidig har et mindre "fot-avtrykk" slik at en kan plassere en "hel haug"
av vekter i bunnen av fryseboksen? Og om du har funnet gode alternativer så gjør det ingenting om de er lavt priset så en kan handle inn haugevis.

Vel, den jeg linket til tidligere: http://cgi.ebay.com/ULTRASHIP-75-DI...tDomain_0&hash=item53e479d293#ht_5060wt_1139 Har jo "avtagbart" panel, så så kunne strekkes opp og hektes fast i noe, ialleflal for manuell avlesning, størrelsen på den der ser ut til å passe sånn tålelig under fatet.
Vekta er billig, og gir vel bra mål for en 19l fat, modellen under er maks 25 kg, men jeg vet ikke hvor mye et fat veier maks, 4kg dødvekt+19, burde teoretisk bli 23 kg.

Men, de der sender ikke ut av USA da, men om slike fungerte så burde man jo klare å finne disse andre steder, evt bruke jetcarrier.

Vektceller heter Load Cell: http://en.wikipedia.org/wiki/Load_cell Men av en eller annen grunn så koster de mye mer enn ei lita ferdig vekt, og ser ut som det er vanskelig å finne slike som er i fornuftig størrelsesområde.
Slike gir jo bare en spenningsimpuls som forteller relativ vekt, så er det opp til deg å finne noe som kan avlese, kalkulere dette til noe fornuftig, og nøyaktigheten her er jo ikke så pine nøye :)
 
Om en hadde funnet noen rimelige vekter som kan kobles til pc ville dette vært en kjempefin løsning for oss.
Vi lager bryggeri på familietunet. Det betyr at det blir mange brukere og tunet ligger jo flere timers kjøring fra byen så er jo ikke ønskelig å komme frem til tom CO₂ tank eller tomme fat. Har en vekt tilkoblet pc på fat og CO₂ så har en jo kontroll over både øl og CO₂ også hjemmefra slik at en vet hva en evt. må ta med seg opp om det er noen uker siden forrige tur. Ønsker å ha smarte løsninger på det aller meste for av erfaring vet jeg at ikke alle er like gode ordens-mennesker her på tunet. Noen orker knapt måke inn til egen hytte, langt mindre måke fellesarealer. Andre er bare forbrukere av vedskjulet uten noengang å legge inn ved.

Så for å være sikker på å ha rimelig kontroll skulle jeg gjerne ha fått til en løsning der jeg kan lese av vekt via et web-grensesnitt.
Samtidig er det jo klart at en har jo ikke bunnløse lommer så prisen må jo være innenfor rimelighetens grenser.
Er det noen som vet om det eksisterer noen slike løsninger som kan brukes mer eller mindre out-of-the-box?
Eller kanskje noen vet noe om priser eller produsenter?
 
arve.thue skrev:
Om en hadde funnet noen rimelige vekter som kan kobles til pc ville dette vært en kjempefin løsning for oss.
Vi lager bryggeri på familietunet. Det betyr at det blir mange brukere og tunet ligger jo flere timers kjøring fra byen så er jo ikke ønskelig å komme frem til tom CO₂ tank eller tomme fat. Har en vekt tilkoblet pc på fat og CO₂ så har en jo kontroll over både øl og CO₂ også hjemmefra slik at en vet hva en evt. må ta med seg opp om det er noen uker siden forrige tur. Ønsker å ha smarte løsninger på det aller meste for av erfaring vet jeg at ikke alle er like gode ordens-mennesker her på tunet. Noen orker knapt måke inn til egen hytte, langt mindre måke fellesarealer. Andre er bare forbrukere av vedskjulet uten noengang å legge inn ved.

Så for å være sikker på å ha rimelig kontroll skulle jeg gjerne ha fått til en løsning der jeg kan lese av vekt via et web-grensesnitt.
Samtidig er det jo klart at en har jo ikke bunnløse lommer så prisen må jo være innenfor rimelighetens grenser.
Er det noen som vet om det eksisterer noen slike løsninger som kan brukes mer eller mindre out-of-the-box?
Eller kanskje noen vet noe om priser eller produsenter?
Jeg jobber med vekter, og den jeg har, har rs232 utgang, som forsåvidt er det mest brukte på vekter. (vi bruker kun det)
Enkelt å koble dette til en pc, men du vil trenge software for at pc'n skal kunne lese av dataene.
Den Lars har linket til her er rimelig lik min, så mulig denne også har rs232 tilkobling.
for den som er litt datakyndig, kan man sette opp en kobling i hyperterminal for å kontakte vekta, men du vil sannsynligvis ikke skjønne stort av det du leser ut der, men det finnes sikkert rimelige softwareløsninger på webben et sted.
 
ok så det er rimelig  anta at rs232 er en defacto standard på vekter da? Da er det jo ikke noe poeng å lete er USB tilkobling på vekter.
Men finnes det da noen former for rs232 hub? Slik at man kan koble til flere vekter til en pc?
 
NilsOF skrev:
hm, den eneste sensoren jeg finner i farten er:
http://www.sparkfun.com/products/10245
Sparsomt med datablad også..

Edit: Man trenger en god porsjon elektronikkkunnskaper også..
en vektcelle kan ikke kobles direkte til en pc, den kjører på meget lav spenning, og skal kobles til en vektindikator. rs232-porten på en pc liker dårlig at du kobler spenning på den :)
er en grei sak å koble til flere com-porter til en stasjonær pc, og på bærbare kan man jo bruke en usb-com konverter.
 
magne1972 skrev:
NilsOF skrev:
hm, den eneste sensoren jeg finner i farten er:
http://www.sparkfun.com/products/10245
Sparsomt med datablad også..

Edit: Man trenger en god porsjon elektronikkkunnskaper også..
en vektcelle kan ikke kobles direkte til en pc, den kjører på meget lav spenning, og skal kobles til en vektindikator. rs232-porten på en pc liker dårlig at du kobler spenning på den :)
er en grei sak å koble til flere com-porter til en stasjonær pc, og på bærbare kan man jo bruke en usb-com konverter.

Linkes til litt info her:
http://www.nerdkits.com/videos/weighscale/
 
magne1972 skrev:
en vektcelle kan ikke kobles direkte til en pc, den kjører på meget lav spenning, og skal kobles til en vektindikator. rs232-porten på en pc liker dårlig at du kobler spenning på den :)
er en grei sak å koble til flere com-porter til en stasjonær pc, og på bærbare kan man jo bruke en usb-com konverter.

Ja, det er riktig.
Men, jeg har noen slike liggende:
http://jeelabs.com/products/jeenode (lodde-selv-KIT)
http://jeelabs.com/products/jeelink (selges ferdig montert)

alternativt: http://jeelabs.com/products/rbbb (lodde-selv-KIT)

Da har man ett programmerbart USB-interface å kople sensoren på  ;D
Med første alternativ er den tom trådløs.

Har ikke rukket å teste jeelabs-greiene enda, ser litt rotete ut med dokumentasjon.. NB: Disse er 3.3Volt
RBBB er derimot bare en standard 5Volt 'krympet' Arduino.
 
Flotte greier. Ser ut som både JeeLabs og Ardunio kan brukes.
Sikkert en ganske bratt læringskurve men mtp kulhets faktoren er det helt greit.

Me want.
 
Tilbake
Topp