veldig mye diacetyl etter lagring i flaske, sur bismak

hei,

jeg har to spørsmål. det ene gjelder en kalifornsk lager som jeg har brygget i løp av sommeren. etter flaskegjæringen var ferdig, så gikk det an å drikke øllet, men etter noen måneder lagringstid i kjelleren var det helt udrikkelig pga sinsykt mye diacetyl. hva kan være orsaken til det? brukte pilsener malt og wyeast 2112.

det andere er en annen øltype, som er på sekundærgjæringen for tiden. den hadde utviklet en litt sur bismak under gjæringen, som har blitt mindre etter hvert, men ikke har forsvant fullstendig. infeksjion er veldig lite sannsynlig, siden jeg har lagd to batcher av samme typen (mørk bokøl), og begge to har samme problemen, mens alle andere ikke hadde det. hva kan være orsaken, finnes det noe jeg kan gjøre med det hvis det ikke forsvinner?
 
Hein Nymoen skrev:
jeg har to spørsmål. det ene gjelder en kalifornsk lager som jeg har brygget i løp av sommeren. etter flaskegjæringen var ferdig, så gikk det an å drikke øllet, men etter noen måneder lagringstid i kjelleren var det helt udrikkelig pga sinsykt mye diacetyl. hva kan være orsaken til det? brukte pilsener malt og Wyeast 2112.

Jeg vil gjette på en infeksjon. Diacetyl kan produseres av enkelte bakterier, slik som pediococcus.
 
Jeg har hatt 2 ting som kan ha gitt meg uønsket Diacetyl. Høy gjæringstemp. samt maltstøv som har kommet i gjæringsdunken.
 
takk.

høy gjæringstemperatur kan utelukkes, og det var sikkert ikke mer maltstøv enn vanlig i gjæringsdunken.

men infeksjon høres plausibelt ut, spesiellt siden diacetylen har utviklet seg etter flaskegjæringen, dvs etter allt gjærbar sukker allerede var borte.
 
Drar opp denne tråden igjen etter å ha opplevd det samme 2 ganger nå med henholdsvis 1 lys undergjæret pilsner og 1 dunkel hvete. Etter at dunkel hveten har stått 2 uker i primærgjæring og 1 uke i flasker i ropmtemp. smakte det fortreffelig. Satt derfor flaskene ned i kjelleren som holder ca. 12 grader. 2 uker etterpå har plutselig ølet utviklet en rar sur bismak som ikker er god i det hele tatt. Det lukter og ser bra ut ellers. Hva kan ha skjedd?  :jaha:
 
Tilbake
Topp