Viability ,hvilken dato gjelder i mr malty?

Men halveringstiden er isåfall 4 eller 6 måneder, så hvis noen gidder å finne fram formelen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du vil nok ikke bomme veldig, selv om en bruker en lineær formel. Kanskje litt overpitch. Men her er det mange variabler. En helt fersk gjær har vel mellom ca 97% viability. Etter 1 mnd ca 76%. Etter 2 mnd ca 54%. Etter 3 mnd ca 32%. Etter 4 mnd ca 11% ref dagens mr. Malty.

Jeg ville beregnet lineært, inntil det kommer en kalkulator fra WL. Eller mr. Malty eller andre kommer med en oppdatering:)

Edit: Gustav var kjapp. Men har en 100% ved helt fersk?

Sist redigert:
Som @loebrygg sier, så er nok ikke dette riktig. Det er mer sannsynlig at dette er en eksponsiell (eller logaritmisk) formel. Det er ikke slik at alle cellene er døde etter x antall måneder.
Jeg baserte meg på noe jeg leste på brewersfriend sin starterkalkulator, men det er sikkert en forenkling som er gjort for kalkulatorene sin del:
  • Liquid yeast viability drops 21% each month, or 0.7% each day, from the date of manufacture. The assumption is the yeast viability drops in a linear fashion. In 4.75 months or 143 days, this calculator assumes the yeast is 100% dead (100 / 0.7 = ~143).
  • There is plenty of online debate as to how the decay works in real life (exponential vs linear). Additional research is called for.

Antar 4mnd halveringstid så er formelen (100% ved start)

Antall gjærceller etter n-mnd = Antall gjærceller ved start * 0.84^ (n), der n = antall mnd fra start (16% død pr mnd).

Forøvrig så opererer BS med en viability på 37% etter 4mnd...

Sist redigert:
Tilbake
Topp