Vil dette fungere? Tegning

Til vinteren så planlegger jeg å oppgradere litt.

Det jeg lurer på er hvis det er noe i mot å bruke 11 kraner på et så lite oppsett? Og er det noe i veien mot å bruke silikonslanger mellom alt her?

Jeg tenkte å lage en liten skulptur, hvor det er gravitasjonsmatet fra hlt til mesk, og fra kok til gjæring. Det andre tenkte jeg å la en march 315 ta seg av.
je8y5utu.jpg

Alle de rare tegnene skal da være kulekraner..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Virker vel dette, men av egen erfaring så blir det jævlig mye å vaske. Har ganske mange ventiler på mitt oppsett, og jeg tror det blir litt forenklinger når jeg skal bygge om.

Den sirkulasjonen du har tegnet inn øverst, er den for å kun sirkulere i HLT? Da drar du jo rester av mesk og vørter inn i hlt når sirkulerer = du må vaske HLT hver gang. Skal du har sirk i HLT så ville jeg kjøpt en enkel pumpe til det (bruger solar project selv)

Silikonslanger fungerer bra, men anbefaler å kjøpe tykkvegga slange så de ikke kinker seg.

Hvis du skal bruke slanger, så ville jeg investert i hurtigkoblinger eller camlock

Er det ikke mylig å kjøre litt pbw gjennom systemet og så litt vann til å skylle etter endt bryggedag?

Det tenkte jeg faktisk ikke på. Får kjøre en egen liten pumpe der ja.

Ja,  det går ann. I begynnelsen så demonterte jeg alt,  og vasket det nøye.,  men nå  kjører jeg igjennom nesten kokende vann med MIM micro (rens for melkeanlegg) etter hvert brygg,  og peller alt ifra hverandre en gang i blant.  Men det er ikke lett å gjøre rent kuleventiler og diverse kanter og gjenger bare ved å skylle igjennom så det er bra at vørteren kokes.  Du blir sikkert fornøyd med oppsettet,  men ville bare informere at det er greit å tenke enkel rengjøring hvis du ikke liker denslags.

Har hatt rengjøring i bakhodet ja. Tenkte å gjøre samme som du gjør, kjøre noe rens, skylle og en gang i blant pelle det fra hverandre.

Thorvald skrev:
Virker vel dette, men av egen erfaring så blir det jævlig mye å vaske. Har ganske mange ventiler på mitt oppsett, og jeg tror det blir litt forenklinger når jeg skal bygge om.

Den sirkulasjonen du har tegnet inn øverst, er den for å kun sirkulere i HLT? Da drar du jo rester av mesk og vørter inn i hlt når sirkulerer = du må vaske HLT hver gang. Skal du har sirk i HLT så ville jeg kjøpt en enkel pumpe til det (bruger solar project selv)

Silikonslanger fungerer bra, men anbefaler å kjøpe tykkvegga slange så de ikke kinker seg.

Hvis du skal bruke slanger, så ville jeg investert i hurtigkoblinger eller camlock

Hva slags forenklinger er det du tenkte å innføre når du skal bygge om? Er det noe i tegningen min du ser jeg burde gjøre annerledes, bortsett fra egen pumpe til HLT?

Og, hvordan gjør du det med priming av pumpa? Kobler du fra slangen i pumpe-enden og åpner ventilen slik at du får ut lufta, for å så koble til slangen i pumpe-enden igjen? Og hva gjør du med alt vannet/vørteren som blir stående i slangene? Blir vel litt søl uansett dette? Eller bare skyller du det ut til slutt? Blir vel ikke så veldig mye vørter som går til spille hvis man holder slangene korte.

Jeg ser for meg at for å prime pumpa skikkelig så må man jo enten gjøre som jeg beskrev over, å koble fra og så åpne ventilen. Eller å ha en egen ventil som sitter etter 4veis-"krysset" som går inn i pumpa, som man kan åpne for å slippe ut lufta når man skal prime.

Jeg tenkte på hurtigkoblinger først. Men etter å ha sett prisen og h or msnge jeg trenger så tror jeg st det blir til en senere oppgradering. Jeg antar at jeg holder ut med å skru litt når jeg først skal koble fra og rense i ny og ne.

Tittet litt på camlocks og, men hann-enden er jo langt fra 1/2". Er ute etter best mulig flow for å regulere med ventilene.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Tilbake
Topp