Vil FG synke ned til et "akseptabelt" nivå?

TomS

Heisan!

Nedennevnte øl har nå stått på gjæringsdunke i 9 dager. OG'n var på 1062. Ølet smaker faktisk ikke så halvgalt (faktisk ganske godt), men lurer på om jeg burde hive på noe mer T-58 i dunken for å få fart på gjæringen igjen? Er dette lurt, eller rett og slett bortkastet? Jeg brukte 16 gr gjær  :)

Lurer også på om jeg burde la juleølen min stå på dunke i mer enn 14 dager?

Edit: Målte til 1034 etter 9 dager gjæring.

Oppskrift:

Juleøl:
Arnadal Tom-te-brygg Style: Bock  Brewer: Arnadalbryggeriet

Statistics
Volume: 25 liters
Boil Volume: 28 liters
OG: 1059
BG: 1052
FG:  
Alcohol: 5.9 % by vol.
Colour: 63 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.44

Fermentables
Munich Malt 20 EBC   20 EBC   6000 g
Cara Munich 100 EBC   100 EBC   500 g
Chocolate Wheat   1100 EBC   300 g
Cara Munich 100 EBC   100 EBC   200 g

Mash schedule: 67 degrees for 90 minutes

Hops
East Kent Goldings 7.2% alpha   40 g   60 minutes

Fermentation
Yeast: Safbrew T-58
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Lagered at 3 degrees C for 60 days.

Comments:

Der det står Cara Munich 200 gram, erstattes med Carafa 1 Spesial. Carafa 1 Spesial stod ikke på listen over mulige valg.

...meg igjen. Finnes det noen tommelfinger-regel for hvor lenge ølen burde stå til gjæring? Har lest meg til at overgjæret øl burde stå i minst 2 uker og undergjæret minst 3 (kanskje enda lenger). Er det noen forskjeller på mørkt og lyst overgjæret øl med hensyn til gjæring?

TomS skrev:
...meg igjen. Finnes det noen tommelfinger-regel for hvor lenge ølen burde stå til gjæring? Har lest meg til at overgjæret øl burde stå i minst 2 uker og undergjæret minst 3 (kanskje enda lenger). Er det noen forskjeller på mørkt og lyst overgjæret øl med hensyn til gjæring?
To og tre uker fin tommelfingerregel. Har du veldig høy OG (1090 +), må du kanskje regne med en uke til, spesielt for lager.

Fargen på ølet har ingen betydning.

Takk for svar. Hva med gjæringen? Skal jeg bare slå meg til ro og la den gjære 2-3 uker, eller strø litt mer gjær på dunken?

Det er visst ikke anbefalt å tilsette mer tørrgjær etter hvert i prosessen. Det har visst lite for seg. Det jeg har fått foreslått, er å tilsette en aktiv starter (av fersk gjær). Jeg har riktignok aldri prøvd det, men dersom ølet ditt ikke kommer lenger ned, ville jeg kanskje vurdert det.

Ja, skal du ha et håp om å få i gang gjæringen, må du tilsette en stor, aktiv starter, gjerne med en gjør som har god utgjæringsgrad.

OyvindEG skrev:
Ja, skal du ha et håp om å få i gang gjæringen, må du tilsette en stor, aktiv starter, gjerne med en gjør som har god utgjæringsgrad.

Har kun T-58 for hånden. Vil det være noe som helst vits i å strø litt gjær i dunken? Den står fortsatt på 1034 etter 10 dager...

Morn igjen... Når jeg målte OG til 1060 brukte jeg refraktometer. Når jeg nå bruker refraktometeret så viser det 1034. Men hydrometeret viser 1015.

Nå trenger jeg eksperthjelp - skjønner ingenting :jaha:

Ja, alkoholen vil endre måten lyse brytes, og derfor gi feil måling. Hydrometeret er nok korrekt. For å få kunne bruke refraktometernunder gjæring, må du ha OG og regne om. Det finnes regneark som gjør dette for deg, og Beersmith kan det.

(Hvis du skulle ha tilsatt tørrgjær for å få i gang gjæringen, måtte du likevel ha lagd en starter med denne.

Å strø tørrgjær rett på vørter/øl er ikke bra, den må revurderes før bruk. Fra Fermentis sine hjemmesider:

Is rehydration necessary?
To achieve maximum viability of the yeast we recommend that the directions are followed, either by re-hydrating in a separate vessel or in the fermenting vessel at elevated temperatures.

)

he he he... utrolig hva man lærer her på forumet. Bruker app'n RefractometerCalc:

- Brixmåling: 8.2
- OG: 1.060
= ABV 5.81

Dette betyr at SG ligger på 1.016; og det burde vel stemme bedre?

Kjente at jeg begynte å bli "småhysterisk"....

Som andre har sagt:

- ikke mer gjær
- ikke stress

9 dager er altfor tidlig å stresse med om ølet er ferdig, selv om primærgjæringen antakelig er ferdig for lengst.

14 dager er et fornuftig minimum for de fleste øl, og det er som regel bare fint om det får stå litt til.

1015 høres ut som fin-fin utgjæring etter 9 dager det. Litt avhengig av mesketemp, gjær og gjæringstemp burde du kunne se ned mot 1010 eller rett under om du gir det ei uke til.

T-58 har jeg heller ikke opplevd som spesielt rask. Fikk sjokk første gang jeg brukte den, og målte SG etter en uke. Måling viste at det manglet 20 knepp før 'est. FG var nådd. Litt tempøkning gjorde dog susen.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

OyvindEG skrev:
Ja, spesielt når hydrometeret sier 1015.

:) Bra svart...

Takk for tilbakemeldingene. Slår meg til ro og er i den trua at dette blir schnadder...

(...lover å sjekke litt mer neste gang, før hysteriet tar overhånd)

Tilbake
Topp