Vil mange ulike humler slå hverandre i hjel?

Hei!

Jeg brygget denne og er snart ferdig å konsumere batchen:

http://brewgr.com/recipe/19023/akkaipa-third-try-american-ipa-recipe?public=true

Holder på å utvikle min egenkomponerte IPA og tenkte at 180 gram (til 25 liters batch) skulle gi voldsomt med aroma og smak i mitt 3. forsøk. IPA-en ble veldig bra, men er overrasket over at humlene ikke lagde mer smak og aroma enn de gav. Er det slikt at mange ulike humler kan slå de ulike smakene og aromaene i hjel? Har noe spesialmalt i mesken; bør jeg fjerne disse for å få mer plass til humlesmakene?

Skal straks utforme mitt fjerde forsøk. Alle forsøkene til nå har vært bra, dog ønsker jeg enda mer humlesærpreg. Trenger tips for å få dette frem...

Mvh
akkamannen

Hva du får av smak og aroma fra humlen er avhengig av mange faktorer. hvilke typer humle du har brukt, i hvilke mengder og når i bryggeprosessen du har lagt til humlen. Kvaliteten på humlen har også betydning, denne kan påvirkes av forhold ved lagring m.m. For å bli kjent med humlene kan du forsøke noen brygg der du kun bruker en type humle, og dropper spesialmalt. Når du har blitt kjent med de humlene du bruker, kan du eksperimentere med sammensetning. Det finnes mye informasjon om dette her på forumet, og på nettet generelt.

Jo den øllen din burde absolutt smakt en del humle. Ble denne lagret på noen måte? Hvor lang tid bruker du på å kjøle?

Når du eks ser på Brewdog Punk IPA bruker de på 25l ca 130g humle i bryggingen og 180g tørrhumling. Kanskje forsøke å tørrhumle mer å se om det er den smaken du er ute etter?

Mangel på tørrhumle er en opplagt kandidat, ja.

Dårlig gjæring kan også være medvirkende, for diacetyl og acetaldehyd slår effektivt ihjelp humlearoma.

God utgjæring. Veldig fersk (ferdig gjæret for tre uker siden og corneliusfatet er snart drukket opp... :). Kjøre på med mer tørrhumlig, ja. Fulgte oppsettet som står i lenken til oppskriften, men bruker nok minst 40 min på nedkjøling. Lurt å tilsette humle under nedkjølingen også? Ønsker mye smak og mye aroma... Ser dog at IPA fort kan bli veldig dyrt ale...

Eventuelt vannjustering. Kalsiumsulfat reduserer ph og fremhever humlepreg ifølge Gahr i en artikkel om vann på medlemsseksjonen. Har selv erfart at humlearoma og smak har forsvunnet merkelig kjapt på apa'er.

Kalsiumsulfat vil nok ikke hjelpe så mye på dette. Det mangler tørrhumle..

Forøvrig så fremhever Kalsiumsulfat mer bitterhet og tørrhet i ølet og har egentlig liten innvirkning på selve smaken eller aromaen på humla.

Det at aroma og smak forsvinner fort har nok mer med prosess etter at ølet har gått i gjæringsdunken å gjøre, og selvsagt oppskriften mtp humletilsetninger.

Hmmm... Ok.... da planlegger jeg noe slikt:

http://brewgr.com/recipe/23428/akkaipa-fourth-try-imperial-ipa-recipe?public=true

400 gram humle med 200 gram på tørrhumlinga bør vel da holde. Ser IBU bikker 100 også pga mye på 90 min, en del på 15, 3 og 1 minutt, samt 200 gram til tørrhumlig, så da bør vel humlepreget være markant? Maltsammensettingen gir et utrolig godt ale, så vil ikke forandre på den så lenge det ikke går ut over humlen i stor grad...

Jeg er definitivt ikke IPA-kongen på forumet her, men de ganger jeg brygger IPA'er så bruker jeg ofte bare bitterhumle og tørrhumle.

Enten kun en 60 minutts tilsetning og tørrhumle, eller 45 og 30 minutts bitterhumle tilsetning og resten tørrhumle som i Bell's Two-hearted ale...

Føler ikke jeg får god nok aroma av 15 min eller flameout eller whirlpool... ikke hopstand heller. Selv ikke om jeg kjøler ned til under 70 før jeg pælmer oppi hopstand humla. Da resirkulerer jeg heller 65 graders vørter igjennom hopback i 20-30 min. Men ofte så dropper jeg til og med det. Kun bitterhumle og tørrhumle for meg. Sparer MASSE i humleutgifter uten å miste merkbart med aroma... (Dette er min subjektive oppfatning selvfølgelig... YMMV)

Jeg er definitivt ikke IPA-kongen på forumet her, men de ganger jeg brygger IPA'er så bruker jeg ofte bare bitterhumle og tørrhumle.

Enten kun en 60 minutts tilsetning og tørrhumle, eller 45 og 30 minutts bitterhumle tilsetning og resten tørrhumle som i Bell's Two-hearted ale...

Føler ikke jeg får god nok aroma av 15 min eller flameout eller whirlpool... ikke hopstand heller. Selv ikke om jeg kjøler ned til under 70 før jeg pælmer oppi hopstand humla. Da resirkulerer jeg heller 65 graders vørter igjennom hopback i 20-30 min. Men ofte så dropper jeg til og med det. Kun bitterhumle og tørrhumle for meg. Sparer MASSE i humleutgifter uten å miste merkbart med aroma... (Dette er min subjektive oppfatning selvfølgelig... YMMV)

I teorien tar du jo feil her. Ulike humletilsetninger skal gi flere lag (layers) med aromaer med litt ulik karakter som utvikles gjennom ulik grad av koketid. I praksis derimot er jeg langt på vei enig. Jeg brygger apa med Amarillo og citra i kokefasen og Mosaic som tørrhumle. Det er ikke mye Amarillo og citra som slår igjennom i det ferdige ølet.

Hovedgrunnen til at humlearomaene forsvinner er, bortsett fra det åpenbare med avdamping av flyktige aromaer, at mye forsvinner under gjæringa. Lukt på en IPA under stormgjæringen så skjønner man hvor det blir av humlearomaene. Det er derfor viktig å vente til gjæringen stort sett har gitt seg før man tørrhumler.

Personlig humler jeg bitterhumlene kun på 15 minutter. Det gir noe mer aroma. Ikke så farlig uansett, dette ølet brygger jeg mest for å få andre til ligge unna mine lagerøl.

mvh
Bårdd

I teorien tar du jo feil her. Ulike humletilsetninger skal gi flere lag (layers) med aromaer med litt ulik karakter som utvikles gjennom ulik grad av koketid...

Korrekt. Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig... Jeg mente at til tross for at man tilsetter humle i starten av kok for bitterhet, ved siste 15 min. for smak/aroma og ved siste par minutter før flameout eller flameout/whirlpool/hopstand for aroma - så merker mine smaksløkerså liten effekt fra disse siste tilsetningene i en IPA til at jeg like gjerne kan droppe de. Jeg merker rett og slett ingen forskjell på om en IPA jeg brygger har bare bitterhumle + tørrhumle... Eller bitterhumle + smak + aroma humle + whirlpool/hopstand tilsetning og tørrhumle.

Det var det jeg mente med "subjektiv oppfatning" :)... min oppfatning av hva jeg får ut av de forskjellige metodene i det ferdige produktet.

...Hovedgrunnen til at humlearomaene forsvinner er, bortsett fra det åpenbare med avdamping av flyktige aromaer, at mye forsvinner under gjæringa. Lukt på en IPA under stormgjæringen så skjønner man hvor det blir av humlearomaene. Det er derfor viktig å vente til gjæringen stort sett har gitt seg før man tørrhumler....

Jepp. Det er en annen grunn til at jeg ikke ser noe poeng i å kaste bort masse aroma humle i sene tilsetninger i en IPA. Jeg har tidligere prøvd alle mulige forskjellige tilnærmelser og tappet ut 1 eller 2 flasker etter gjæring - før tørrhumling - og kjølt ned og karbonert disse med en carbonator cap og har alltid blitt like skuffet over hvor lite aroma/smak man (eller i allefall jeg) får ut av de sene humletilsetningene i en IPA.

Jeg coldcrasher og racker alltid også IPA'ene mine etter endt gjæring for å droppe ut mest mulig gjær, og lar så tempen stige igjen til c.a. 15-16 C før jeg tørrhumler i c.a. 5 dager. Så cold crasher jeg igjen og racker til fat og setter fatet på 0 C i 1 uke (med co2) før den er klar til servering...

Sist redigert:
Korrekt. Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig... Jeg mente at til tross for at man tilsetter humle i starten av kok for bitterhet, ved siste 15 min. for smak/aroma og ved siste par minutter før flameout eller flameout/whirlpool/hopstand for aroma - så merker mine smaksløkerså liten effekt fra disse siste tilsetningene i en IPA til at jeg like gjerne kan droppe de. Jeg merker rett og slett ingen forskjell på om en IPA jeg brygger har bare bitterhumle + tørrhumle... Eller bitterhumle + smak + aroma humle + whirlpool/hopstand tilsetning og tørrhumle.

Det var det jeg mente med "subjektiv oppfatning" :)... min oppfatning av hva jeg får ut av de forskjellige metodene i det ferdige produktet.

...

Mitt poeng var ikke at du formulerte deg dårlig, jeg hadde ingen problemer med å forstå det du skrev (kanskje det var jeg som formulerte meg dårlig), mitt poeng var at jeg deler din subjektive oppfatning. Aromaen fra tørrhumling er så dominerende at selv med all late hopping eller andre hop burst teknikker er det ytterst lite av den "varme humlearomaen" som slår igjennom aromaen fra tørrhumling. Men dette er også min subjektive oppfatning.

Jeg brygger APA relativt ofte. Det er det ølet som familie og venner liker å drikke, heldigvis for meg som da får ha mine yndlingsøl mer i fred.

mvh
Bårdd

Tilbake
Topp