Vil temperatur ved priming påvirke cO2 nivået?

Temperaturen i ølet påvirker nivået på CO2. Om ølet holder 19 eller 20 grader vil ikke utgjøre noen betydelig forskjell i forhold til hvor mye sukker du skal tilsette for å oppnå et bestemt antall volumenheter CO2, men det utgjør en større forskjell mellom lager og ale f.eks. Det finnes gode kalkulatorer på nett som tar høyde for temperaturen i ølet når de beregner mengde sukker du skal tilsette.

Temperaturen i ølet påvirker nivået på CO2. Om ølet holder 19 eller 20 grader vil ikke utgjøre noen betydelig forskjell i forhold til hvor mye sukker du skal tilsette for å oppnå et bestemt antall volumenheter CO2, men det utgjør en større forskjell mellom lager og ale f.eks. Det finnes gode kalkulatorer på nett som tar høyde for temperaturen i ølet når de beregner mengde sukker du skal tilsette.

Oi,, Hm, må kanskje være forsiktig med å ha ølene mine til priming i 24 grader på kjøkkenet for lenge da? De er ferdig karbonert nå ift hva man forventer en pils skal være, men siden dette er weiss har jeg forstått de skal ha litt ekstra futt i seg?

Skal de stå kaldt rett etter de ferdig karbonert eller kun ved lavere romtemperatur ut de to ukene? Hvor kaldt må de settes etter ferdig karbonering? Er garasje kaldt nok (mellom 6-12 grader per nu) eller må de i kjøleskap alle mann?

Da misforsto jeg. Trodde du snakket om beregning av sukkermengde du skulle tilsette ved omstikking.

Du kan fint la ølet ditt stå i 24 grader på kjøkkenet. Det går helt bra. Står de varmere går det fortere, står de kaldere vil det ta lenger tid. 14 dager i romtemperatur bør gjøre susen for de fleste øl, men noen typer gjær trenger lenger tid enn andre, som f.eks. WLP007. Den erfarte jeg trengte i hvert fall en uke til i romtemperatur for å oppnå full karbonering.

Etter karbonering bør du lagre ølet så kaldt som mulig. Kjøleskap er knall, om du har plass. Jeg har ikke plass, så jeg setter mitt øl i kjellerboden. Den varierer fra 7-8 grader på vinteren til 15-16 på sommeren. Ikke optimalt, men ølet for uansett sjelden anledning til å stå der veldig lenge før det blir drukket opp...

Det Marius er inne på er at temperaturen på ølet under lagring påvirker hvor mye CO2 som fortsatt er løst i ølet. Hvis ølet aldri har vært varmere enn 10C trenger du å tilsette mindre sukker enn øl som har gjæret i romtemperatur.

Etter flasking vil temperatur kun påvirke hvor fort ølet karbonerer. Når gjæren har fordøyd tilgjengelig sukker så flokkulerer den, uavhengig av temperatur. Når ølet er ferdig karbonert kan du oppbevare det som du vil, men jo kaldere jo bedre holder det seg over tid. Av plasshensyn har jeg mitt stående i romtemperatur, og det skaper ingen merkbare problemer for meg på tiden jeg bruker på å drikke opp en batch.

Da misforsto jeg. Trodde du snakket om beregning av sukkermengde du skulle tilsette ved omstikking.

Du kan fint la ølet ditt stå i 24 grader på kjøkkenet. Det går helt bra. Står de varmere går det fortere, står de kaldere vil det ta lenger tid. 14 dager i romtemperatur bør gjøre susen for de fleste øl, men noen typer gjær trenger lenger tid enn andre, som f.eks. WLP007. Den erfarte jeg trengte i hvert fall en uke til i romtemperatur for å oppnå full karbonering.

Etter karbonering bør du lagre ølet så kaldt som mulig. Kjøleskap er knall, om du har plass. Jeg har ikke plass, så jeg setter mitt øl i kjellerboden. Den varierer fra 7-8 grader på vinteren til 15-16 på sommeren. Ikke optimalt, men ølet for uansett sjelden anledning til å stå der veldig lenge før det blir drukket opp...

veldig informativt, takk :)

betyr det at hvis ølet er ferdig karbonert etter 10 dager og ikke 14 så skal de settes kaldt da? Men tar kanskje ikke skade av noen dager til?

Mengde sukker ved omstikking? trodde det var de klassiske 6 gram per liter uansett jeg men litt mer/mindre ved spesielle øltyper :p ?

veldig informativt, takk :)

betyr det at hvis ølet er ferdig karbonert etter 10 dager og ikke 14 så skal de settes kaldt da? Men tar kanskje ikke skade av noen dager til?

Mengde sukker ved omstikking? trodde det var de klassiske 6 gram per liter uansett jeg men litt mer/mindre ved spesielle øltyper :p ?

Jeg bruker å åpne en flaske etter en uke, og så etter 14 dager for å følge utviklingen. Er jeg fornøyd etter 14 dager, noe jeg stort sett alltid er, så setter jeg flaskene kaldt. Du finner nok ut av hva som funker for deg.

6 gram per liter er "klassikeren" mange bruker. Jeg bruker denne: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ og tilpasser mengden til type øl.

Tilbake
Topp