Mr Malty er sterkt involvert i alle brygg og ja jeg gjør hva jeg kan for å holde ting reint nokErlendso skrev:Short answer; Nok gjær og riktig gjærbehandling
VillWonka skrev:Så visst jeg vasker med Zalo, og skyller med det sykt varme vannet jeg har i kranen så er ikke det godt nok? PBW kanskje? Jeg har ritzenhoff ølglass for Weissbier som jeg behandler etter beste evne, har aldri vært i oppvaskmaskin. Vasker grundig og skyller godt
Der ble jeg svar skyldig gitt! :-D EttGlassølvaskebørste bør kjøpes i dag!FrodeNor skrev:VillWonka skrev:Så visst jeg vasker med Zalo, og skyller med det sykt varme vannet jeg har i kranen så er ikke det godt nok? PBW kanskje? Jeg har ritzenhoff ølglass for Weissbier som jeg behandler etter beste evne, har aldri vært i oppvaskmaskin. Vasker grundig og skyller godt
Regner med at du bruker en oppvaskbørste som kun brukes til ølglassene.
Odland skrev:Hehehe. Viktig å ha en egen børste ja
Gjerne med tørrgjær, da jeg ikke har noen starter på lur på forhånd takk!VillWonka skrev:Kunne jeg kanskje driste meg til å spørre om det er noen som har en oppskrift hvor de vet at skummet har vært loddent og fint, og delt den med meg? Da blir den prøvd i helgen!
VillWonka skrev:Kunne jeg kanskje driste meg til å spørre om det er noen som har en oppskrift hvor de vet at skummet har vært loddent og fint, og delt den med meg? Da blir den prøvd i helgen!
Ja jeg har sett at det mye fokus på innholdet i oppskriften. Jeg er vel forsåvidt noe blank på det området, men som du sier så er vel sjansen for at verdens beste oppskrift smaker fælt etter endt forløp, og at en øl brygget på kun en type malt kan være "perfekt"... Jeg hadde faktisk i tankene å brygge en på kun Pale Ale malt fra weyermann i helgen, bruke en humle jeg syns er digg(WGV bl. annet) og rett mengde med tørrgjær. Hadde vært kjekt å se hvordan det ble. 10kg med malt i speidelen and that's it!Erlendso skrev:VillWonka skrev:Kunne jeg kanskje driste meg til å spørre om det er noen som har en oppskrift hvor de vet at skummet har vært loddent og fint, og delt den med meg? Da blir den prøvd i helgen!
Det er mye fokus på selve oppskriften her på forumet om dagen; Man kan i praksis ha verdens beste oppskrift og lage verdens verste øl. I andre enden av skalaen kan man ha en enkel, "kjedelig" oppskrift som blir gudommelig.
Det viktigste for et godt resultat er fremdeles prosess & gjærbehandling, dvs. renhold, god oksygenering ved gjærtilsetning, yeast nutrients, pitching iht. Mr Maltys nazi-kalkulator, og temperaturkontroll.
Jeg synes også det virker som om noen gjærtyper gir bedre eller annerledes skum enn andre. Men vi kan bruke Safale S05 som referanse siden den er anvendlig til mye; Her er en Speidel-oppskrift på en Am. Blonde Ale som ihvertfall ga meg en real skumtopp. Denne ble satt sammen av noen malt-rester jeg måtte bruke opp i all hast. Men god øl.
Speidel American Blonde (Actual)
--------------------------------------------------------------------------
General
Category: Light Hybrid Beer
Subcategory: Blonde Ale
Recipe Type: Partial Mash
Batch Size: 25 L
Volume Boiled: 29.5 L
Mash Efficiency: 74 %
Total Grain/Extract: 5.40 kg
Total Hops: 58.0 g
Ingredients
1.7 kg Belgian Pils
2.8 kg English 2-row Pale
0.3 kg German Light Munich
0.2 kg Weyermann Carapils®/Carafoam®
0.4 kg Dry Malt Extract (for adjusting OG due to low efficiency)
40 g Mt. Hood (Pellets, 4.4 %AA) boiled 60 minutes.
18 g Mt. Hood (Pellets, 4.4 %AA) boiled 10 minutes.
Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05
Notes
Mash 60 min @ 68*C
Vital Statistics
Original Gravity: 1.049
Terminal Gravity: 1.011
Color: 6.95 SRM
Bitterness: 25.7 IBU
Alcohol (%volume): 5.0 %
Takk for den, allerede lestNydal skrev:I medlemsseksjonen står det en god artikkel om skum og skumfasthet. Anbefaler deg å lese den
Zalo og annet er bannlyst i mine øllglass.VillWonka skrev:Så visst jeg vasker med Zalo, og skyller med det sykt varme vannet jeg har i kranen så er ikke det godt nok? PBW kanskje? Jeg har ritzenhoff ølglass for Weissbier som jeg behandler etter beste evne, har aldri vært i oppvaskmaskin. Vasker grundig og skyller godt