Vill ha TYKT godt SKUM!!

Kan noen hjelpe til litt? Jeg syns skummet på ølet jeg lager faller sammen så fort.. Har hittil prøvd kølsch, ipa og hveteøl på speidelen. Hvilket maltsorter bidrar mest? Karbonerer på fat i henhold til tabellen:)

I medlemsseksjonen står det en god artikkel om skum og skumfasthet. Anbefaler deg å lese den :)

Erlendso skrev:
Short answer; Nok gjær og riktig gjærbehandling
Mr Malty er sterkt involvert i alle brygg:) og ja jeg gjør hva jeg kan for å holde ting reint nok:)
Pleier å ha halvåpen krane på siste skvetten også:) jeg får vel prøve med litt havre kanskje??

Så visst jeg vasker med Zalo, og skyller med det sykt varme vannet jeg har i kranen så er ikke det godt nok? PBW kanskje? Jeg har ritzenhoff ølglass for Weissbier som jeg behandler etter beste evne, har aldri vært i oppvaskmaskin. Vasker grundig og skyller godt:)

Duvel er et eksempel på en svært skumfast øl. Her er det vel snakk om kun pilsnermalt og store mengder sukker, så alt er mulig.

Flaket korn bidrar gjerne til munnfølelse og tyngde, men tror ikke det trenger å bidra til så mye skum hvis ikke resten av prosessen er tilfreds-stillende for gjæren. For høy gjæringstemperatur kan også være en skumdreper, hvis det blir dannet mye fusel i ølet. For å gjøre forvirringen komplett finnes det belgiske gjærtyper som lager perfekt øl med skumdott på relativt høye temperaturer.  

Zalo og god skylling bør være tilstrekkelig. Mye humle mot slutten av koketiden skal visst ha noe å si. Jeg har fått best skum med rikelige mengder Chinook.

VillWonka skrev:
Så visst jeg vasker med Zalo, og skyller med det sykt varme vannet jeg har i kranen så er ikke det godt nok? PBW kanskje? Jeg har ritzenhoff ølglass for Weissbier som jeg behandler etter beste evne, har aldri vært i oppvaskmaskin. Vasker grundig og skyller godt:)

Regner med at du bruker en oppvaskbørste som kun brukes til ølglassene.

Hehe! Jeg gir meg over!:) Tror jeg bare fortsetter å lage øl jeg:-D og vips så er det der skummet! Nå skal det sies at det er muligens gjæringen min som kanskje ødlegger hele moro, for jeg lar bare forløpet løpe som det vil, styrer ingen temp enda.. Men stc-1000 ligger klar til bruk på kjøleskapet. Litt artig å sa hva som skjer med ølet når det får gjære fritt i ett ca 20grader varmt rom. Skål, det er snart helg!

FrodeNor skrev:
VillWonka skrev:

Regner med at du bruker en oppvaskbørste som kun brukes til ølglassene.
Der ble jeg svar skyldig gitt! :-D  EttGlassølvaskebørste bør kjøpes i dag!

Kunne jeg kanskje driste meg til å spørre om det er noen som har en oppskrift hvor de vet at skummet har vært loddent og fint, og delt den med meg? Da blir den prøvd i helgen!:)

VillWonka skrev:
Kunne jeg kanskje driste meg til å spørre om det er noen som har en oppskrift hvor de vet at skummet har vært loddent og fint, og delt den med meg? Da blir den prøvd i helgen!:)
Gjerne med tørrgjær, da jeg ikke har noen starter på lur:) på forhånd takk!

VillWonka skrev:

Det er mye fokus på selve oppskriften her på forumet om dagen; Man kan i praksis ha verdens beste oppskrift og lage verdens verste øl. I andre enden av skalaen kan man ha en enkel, "kjedelig" oppskrift som blir gudommelig.
Det viktigste for et godt resultat er fremdeles prosess & gjærbehandling, dvs. renhold, god oksygenering ved gjærtilsetning, yeast nutrients, pitching iht. Mr Maltys nazi-kalkulator, og temperaturkontroll.

Jeg synes også det virker som om noen gjærtyper gir bedre eller annerledes skum enn andre. Men vi kan bruke Safale S05 som referanse siden den er anvendlig til mye; Her er en Speidel-oppskrift på en Am. Blonde Ale som ihvertfall ga meg en real skumtopp. Denne ble satt sammen av noen malt-rester jeg måtte bruke opp i all hast. Men god øl.

Speidel American Blonde (Actual)
--------------------------------------------------------------------------

General
                 Category: Light Hybrid Beer
              Subcategory: Blonde Ale
              Recipe Type: Partial Mash
               Batch Size: 25 L
            Volume Boiled: 29.5 L
          Mash Efficiency: 74 %
      Total Grain/Extract: 5.40 kg
               Total Hops: 58.0 g

Ingredients
         1.7 kg Belgian Pils
         2.8 kg English 2-row Pale
         0.3 kg German Light Munich
         0.2 kg Weyermann Carapils®/Carafoam®
         0.4 kg Dry Malt Extract (for adjusting OG due to low efficiency)
           40 g Mt. Hood (Pellets, 4.4 %AA) boiled 60 minutes.
           18 g Mt. Hood (Pellets, 4.4 %AA) boiled 10 minutes.
         Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05

Notes
Mash 60 min @ 68*C

Vital Statistics
Original Gravity: 1.049
Terminal Gravity: 1.011
          Color: 6.95 SRM
     Bitterness: 25.7 IBU
Alcohol (%volume): 5.0 %

Erlendso skrev:
VillWonka skrev:

Det er mye fokus på selve oppskriften her på forumet om dagen; Man kan i praksis ha verdens beste oppskrift og lage verdens verste øl. I andre enden av skalaen kan man ha en enkel, "kjedelig" oppskrift som blir gudommelig.
Det viktigste for et godt resultat er fremdeles prosess & gjærbehandling, dvs. renhold, god oksygenering ved gjærtilsetning, yeast nutrients, pitching iht. Mr Maltys nazi-kalkulator, og temperaturkontroll.

Jeg synes også det virker som om noen gjærtyper gir bedre eller annerledes skum enn andre. Men vi kan bruke Safale S05 som referanse siden den er anvendlig til mye; Her er en Speidel-oppskrift på en Am. Blonde Ale som ihvertfall ga meg en real skumtopp. Denne ble satt sammen av noen malt-rester jeg måtte bruke opp i all hast. Men god øl.

Speidel American Blonde (Actual)

General
                 Category: Light Hybrid Beer
              Subcategory: Blonde Ale
              Recipe Type: Partial Mash
               Batch Size: 25 L
            Volume Boiled: 29.5 L
          Mash Efficiency: 74 %
      Total Grain/Extract: 5.40 kg
               Total Hops: 58.0 g

Ingredients
         1.7 kg Belgian Pils
         2.8 kg English 2-row Pale
         0.3 kg German Light Munich
         0.2 kg Weyermann Carapils®/Carafoam®
         0.4 kg Dry Malt Extract (for adjusting OG due to low efficiency)
           40 g Mt. Hood (Pellets, 4.4 %AA) boiled 60 minutes.
           18 g Mt. Hood (Pellets, 4.4 %AA) boiled 10 minutes.
         Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05

Notes
Mash 60 min @ 68*C

Vital Statistics
Original Gravity: 1.049
Terminal Gravity: 1.011
          Color: 6.95 SRM
     Bitterness: 25.7 IBU
Alcohol (%volume): 5.0 %
Ja jeg har sett at det mye fokus på innholdet i oppskriften. Jeg er vel forsåvidt noe blank på det området, men som du sier så er vel sjansen for at verdens beste oppskrift smaker fælt etter endt forløp, og at en øl brygget på kun en type malt kan være "perfekt"... Jeg hadde faktisk i tankene å brygge en på kun Pale Ale malt fra weyermann i helgen, bruke en humle jeg syns er digg(WGV bl. annet) og rett mengde med tørrgjær. Hadde vært kjekt å se hvordan det ble. 10kg med malt i speidelen and that's it!

Men takk så mye for oppskriften, den blir også prøvd!

VillWonka skrev:
Zalo og annet er bannlyst i mine øllglass.
Jeg skyller godt i glovarmt vann,og tørker godt.
Leste et tips om at edikk tar knekken på fettrester og diverse som ikke hører hjemme i ølglass.
ellers er det et tips at glasset er på samme temperatur som øllet når du skjenker det.

Tilbake
Topp