Volum og gjær

Heisann. Brygget mitt første BIAB på flett ny 36l kjele på lørdag. Jeg tok sikte på en porter hvor target volumet var 19 liter med en OG på 1.063, FG 1.015. Oppskriften sa pre-boil volume på 22.3l med SG 1.053.

På pre-boil volume, etter skylling med vann på temp 77C, målte jeg en SG på 1.070.Jeg mistenker at jeg ikke klarte holde mesketemperaturen på 68C slik oppskriften sa (målte 65C midt i meskeposen og 69-70C i ved kjeleveggen), selv om jeg rørte godt i mesken tilnærmet kontinuerlig over 60 minutter.
I frykt for å få altfor høy ABV brukte jeg ekstra skyllevann og endte opp etter kok med 25 liter med OG på 1.065.

I etterkant ser jeg at ved dette volumet burde jeg hatt tilnærmet 300mrd gjærceller (bruker WLP001). Satte en starter på 2.5 lite/1 rør som da skulle gi 219mrd celler.

Mine spørsmål er:
1) Er det fornuftig å kjøpe et ekstra rør med WLP001 og tilsette dette nå? Kan det tilsettes direkte i gjæringskaret?
2) Burde jeg istedet for å ta sikte på riktig OG, fokusert på riktig volum?
3) Er for høy mesketemperatur den mest sannsynlige årsaken til for høy SG?

På forhånd takk for svar.

For science så er det en Regan Dillon porter som ble satt, her er oppskriften:

Ingredients
9.4 lb. (4.25 kg) North American pale malt 2 °L
1.4 lb. (630 g) Munich malt 8 °L
1.4 lb. (630 g) crystal malt 40 °L
11.3 oz. (320 g) chocolate malt 350 °L
7.4 oz. (210 g) black patent malt 525 °L
7.4 oz. (210 g) CaraPils® malt 2 °L
5.5 AAU Kent Goldings pellet hops, (1.23 oz./35 g at 4.5% alpha acids) (60 min.)
3 AAU Fuggle, pellet hops, (0.67 oz./19 g at 4.5% alpha acids) (30 min.)
2.7 AAU Fuggle, pellet hops, (0.60 oz./17 g at 4.5% alpha acids) (15 min.)
2.7 AAU Kent Goldings, pellet hops, (0.31 oz./9 g at 4.5% alpha acids) (0 min.)
1.4 AAU Fuggle, pellet hops, (0.31 oz./9 g at 4.5% alpha acids) (0 min.)
White Labs WLP001 (California Ale) or Wyeast 1056 (American Ale) yeast

Step by Step
Mill the grains and dough-in targeting a mash thickness that will enable your system to achieve the necessary pre-boil volume and gravity. Hold the mash at 154 °F (68 °C) until enzymatic conversion is complete. Infuse the mash with near boiling water while stirring or with a recirculating mash system raise the temperature to mash out at 168°F (76°C). Sparge slowly with 170 °F (77 °C) water, collecting wort until the pre-boil kettle volume is around 5.9 gallons (22.3 L) and the gravity is 1.053 (13.2 °P).

The total wort boil time is 60 minutes. Add the first hop addition once the wort starts boiling. Add Irish moss or other kettle finings and the second hop addition with 15 minutes left in the boil. Add the last hop addition at flame out. Chill the wort to 67 °F (19 °C) and aerate thoroughly. The proper pitch rate is 2 packages of liquid yeast or 1 package of liquid yeast in a 2.4-liter starter.

Ferment at 67 °F (19 °C) until the yeast drops clear. At this temperature and with healthy yeast, fermentation should be complete in about one week. Allow the lees to settle and the brew to mature without pressure for another two days after fermentation appears finished. Rack to a keg and force carbonate or rack to a bottling bucket, add priming sugar, and bottle. Target a carbonation level of 2.5 volumes.
 
Heisann. Brygget mitt første BIAB på flett ny 36l kjele på lørdag. Jeg tok sikte på en porter hvor target volumet var 19 liter med en OG på 1.063, FG 1.015. Oppskriften sa pre-boil volume på 22.3l med SG 1.053.

På pre-boil volume, etter skylling med vann på temp 77C, målte jeg en SG på 1.070.Jeg mistenker at jeg ikke klarte holde mesketemperaturen på 68C slik oppskriften sa (målte 65C midt i meskeposen og 69-70C i ved kjeleveggen), selv om jeg rørte godt i mesken tilnærmet kontinuerlig over 60 minutter.
I frykt for å få altfor høy ABV brukte jeg ekstra skyllevann og endte opp etter kok med 25 liter med OG på 1.065.

I etterkant ser jeg at ved dette volumet burde jeg hatt tilnærmet 300mrd gjærceller (bruker WLP001). Satte en starter på 2.5 lite/1 rør som da skulle gi 219mrd celler.

Mine spørsmål er:
1) Er det fornuftig å kjøpe et ekstra rør med WLP001 og tilsette dette nå? Kan det tilsettes direkte i gjæringskaret?
2) Burde jeg istedet for å ta sikte på riktig OG, fokusert på riktig volum?
3) Er for høy mesketemperatur den mest sannsynlige årsaken til for høy SG?

På forhånd takk for svar.

For science så er det en Regan Dillon porter som ble satt, her er oppskriften:

Ingredients
9.4 lb. (4.25 kg) North American pale malt 2 °L
1.4 lb. (630 g) Munich malt 8 °L
1.4 lb. (630 g) crystal malt 40 °L
11.3 oz. (320 g) chocolate malt 350 °L
7.4 oz. (210 g) black patent malt 525 °L
7.4 oz. (210 g) CaraPils® malt 2 °L
5.5 AAU Kent Goldings pellet hops, (1.23 oz./35 g at 4.5% alpha acids) (60 min.)
3 AAU Fuggle, pellet hops, (0.67 oz./19 g at 4.5% alpha acids) (30 min.)
2.7 AAU Fuggle, pellet hops, (0.60 oz./17 g at 4.5% alpha acids) (15 min.)
2.7 AAU Kent Goldings, pellet hops, (0.31 oz./9 g at 4.5% alpha acids) (0 min.)
1.4 AAU Fuggle, pellet hops, (0.31 oz./9 g at 4.5% alpha acids) (0 min.)
White Labs WLP001 (California Ale) or Wyeast 1056 (American Ale) yeast

Step by Step
Mill the grains and dough-in targeting a mash thickness that will enable your system to achieve the necessary pre-boil volume and gravity. Hold the mash at 154 °F (68 °C) until enzymatic conversion is complete. Infuse the mash with near boiling water while stirring or with a recirculating mash system raise the temperature to mash out at 168°F (76°C). Sparge slowly with 170 °F (77 °C) water, collecting wort until the pre-boil kettle volume is around 5.9 gallons (22.3 L) and the gravity is 1.053 (13.2 °P).

The total wort boil time is 60 minutes. Add the first hop addition once the wort starts boiling. Add Irish moss or other kettle finings and the second hop addition with 15 minutes left in the boil. Add the last hop addition at flame out. Chill the wort to 67 °F (19 °C) and aerate thoroughly. The proper pitch rate is 2 packages of liquid yeast or 1 package of liquid yeast in a 2.4-liter starter.

Ferment at 67 °F (19 °C) until the yeast drops clear. At this temperature and with healthy yeast, fermentation should be complete in about one week. Allow the lees to settle and the brew to mature without pressure for another two days after fermentation appears finished. Rack to a keg and force carbonate or rack to a bottling bucket, add priming sugar, and bottle. Target a carbonation level of 2.5 volumes.

Hei Stig Ove
For å prøve å få samme ølet fra gang til gang bør du ta sikte på å treffe samme OG ellers må du begynne å justere humlen for å få samme balansen.

En for høy mesketemperatur vil ikke gi høyere OG, går du for høyt (70+) vil det motsatte skje pga at ensymene i mesken blir ødelagt. Det ser bare ut som du hadde bedre utnyttelse av kornet en oppskriften brukte. Men en for høy temperatur vi gi en høyere FG. Dette skyldes at mere av malten blir konvertert til dekstriner som gjæren ikke klarer å fordøye. Dette gir et søtere og fyldigere øl. Det er kanskje litt sent men jeg ville hatt i en ekstra vial med gjær. Hva mener andre?
 
Sist redigert:
1. Vet ikke svaret men du kan jo tenke litt over følgende,
-Vet du at du har 219mrd celler. Teller du? (Tipper svaret er nei)
-Skifter du til en annen kalkulator får du nok celler da?
(Det at Mr Malty fungerer godt, betyr det at andre som gir andre tall fungerer dårlig?)
Men mer gjær kan du tilsette, om det er nødvendig er en annen sak.
2. Forsøk alltid å treffe OG, volum er underordnet. Sjekk SG etter noen minutter koking og evt juster humlemengde.
3. Du har bedre effektivitet enn oppskriftmakeren beregnet inn i oppskriften. Ikke feil det men du kunne evt brukt litt mer humle siden både volum og sukkerinnhold var høyere.
-Hvis du isolerer kjelen og bruker litt varme på kokeplata under meskingen så synker ikke temperaturen. Jeg rører kanskje hvær 15min. Men når temperaturen skal opp må jeg røre kontinuerlig. Og som det ofte sies, måler du feil temperatur i mesken så flytt termometeret til du finner et sted med korrekt temperatur:)
 
Hei og takk for svar.

1. Vet ikke svaret men du kan jo tenke litt over følgende,
-Vet du at du har 219mrd celler. Teller du? (Tipper svaret er nei)
-Skifter du til en annen kalkulator får du nok celler da?
(Det at Mr Malty fungerer godt, betyr det at andre som gir andre tall fungerer dårlig?)
Men mer gjær kan du tilsette, om det er nødvendig er en annen sak.
2. Forsøk alltid å treffe OG, volum er underordnet. Sjekk SG etter noen minutter koking og evt juster humlemengde.
3. Du har bedre effektivitet enn oppskriftmakeren beregnet inn i oppskriften. Ikke feil det men du kunne evt brukt litt mer humle siden både volum og sukkerinnhold var høyere.
-Hvis du isolerer kjelen og bruker litt varme på kokeplata under meskingen så synker ikke temperaturen. Jeg rører kanskje hvær 15min. Men når temperaturen skal opp må jeg røre kontinuerlig. Og som det ofte sies, måler du feil temperatur i mesken så flytt termometeret til du finner et sted med korrekt temperatur:)


Gode poenger her fra begge to. Greit å få bekreftet at å satse på riktig OG var beste framgangsmåte. Vet ikke hvor mange gjærceller jeg har nødvendigvis, men har forsøkt ulike kalkulatorer og de lander på rundt 300mrd alle sammen. Det er vel slik at mangel på gjær vil føre til høyere FG eller har jeg misforstått? Vil det kunne få andre konsekvenser (tenker da på uønskede bismaker osv).

Relativt enkelt å ta en tur ned vestbrygg her i bergen men må bli ila morgendagen ("!¤@£$ datokjøring), så tenker å pitche et rør ekstra med WLP001 om dette er problemfritt. Det plopper godt i bøtten allerede.

Jeg tror nok det skal bli øl av dette uansett, og siden det var første brygg med dette utstyret så er det erfaringer til neste session jeg er på jakt etter :)
 
Litt underpitch har du muligens fått, men det skal ikke mye til mh til "viabilityen" på røret så har du 300mrd. Antar av tallene at du har brukt magnetrører også?? Har du i tillegg brukt oksygen til å lufte vørteren så ville jeg definitivt latt den være som den er....
 
Litt underpitch har du muligens fått, men det skal ikke mye til mh til "viabilityen" på røret så har du 300mrd. Antar av tallene at du har brukt magnetrører også?? Har du i tillegg brukt oksygen til å lufte vørteren så ville jeg definitivt latt den være som den er....

Nei ingen magnetrører brukt.. jeg kalkulerte ut ifra "Simple starter" på mr malty. Er det riktig?
 
Simple starter er greit om du ikke magnetrører, anar at du har ristet starteren så ofte du har hatt sjansen underveis....
En rask sjekk i BS viser at du trenger 260mrd og er gjæren helf fersk (96%vial) så får du 228mrd gjærcellerer uten magnetrører, så da er du innafor skuddhold :)..
 
Tilbake
Topp