Vørter koker for voldsomt i kokekar

Goran

 
Jeg har lagt kokekar av en hyttekjele (ca 25 liter) og 2kW varmeelement fra en vannkoker. Når vørteren begynner å koke, så koker det for voldsomt. Det plasker litt og da er jeg redd for at vørteren skal oksidere. Trenger jeg å være bekymret?

Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan redusere effekten under koking. En løsning jeg vurderer er å sette inn enda et element som har lavere effekt. Da kan jeg slå av 2kW elementet når vørteren begynner å koke.

Er det mulig å koble til et termostat til varmeelmentet?
 
Oksideringen trenger du ikke tenke særlig på under meskingen. Det er jo slik at det er oksygen som forårsaker oksidering, når vørteren koker så koker du ut oksygenet fra vørteren. Hard koking kan føre til noe karamellisering rundt elementene og i verste fall knekk/brent smak. Men i praksis skjer akkurat det svært sjeldent. Blir du plaget av det kan du gjøre endringer om ikke fortsetter du bare slik du gjør nå.
 
Etter at ølet har kommet godt i gang med gjæring: - Først da kan man begynne å bekymre seg for oksidering.

Ellers er det jo en god ting å få fosskok, så lenge det ikke koker over.
 
Når vann (vørten) når 100 grader går den over til damp (koker), når den er 99,9999 gjør den ikke det, så det blir enten eller med termostat.
Det du isåfall må ha er en elektronisk effekregulator, det finnes nok uten at jeg kan linke til en, sikkert dyr også, det beste er om du kan leve med den kokingen du har nå, det skal jo også være ett kraftig kok.
 
Jeg mener at jeg har lest at varm vørter er spesielt utsatt for oksidering. Derfor skal vørteret være så lite som mulig i kontakt med luft.
 
mener å ha forstått at når vørteren koker fjerner du oksygenet i den. etter kokingen er opphørt, og nedkjølingen har begynt er faren for oksygenering størst, men det spiller egentlig ingen rolle da, vi vill jo tilsette oksygen likevell etterpå for å gi gjæren gode vilkår.
Oksygenering av vørter som er skadelig er vel det som tilføres vørteren etter at gjæringen er kommet i gang?
 
golo skrev:
Jeg mener at jeg har lest at varm vørter er spesielt utsatt for oksidering. Derfor skal vørteret være så lite som mulig i kontakt med luft.

Faren for oksidering av mesk og varm vørter er sterkt overdrevet. Under koking er det i alle fall ingen fare.
 
Jeg er ny i dette faget, så jeg har egentlig ikke så mye peiling. Men jeg vet at reaksjonskinetikken vil i de fleste tilfeller øke med temperaturen, da spesielt oksidering. Derfor tenkte jeg at det var logisk da jeg leste at vørter ikke skulle være så mye i kontakt med luft når den var varm. Men som sagt så er jeg fersk ølbrygger.

Det var i How to Brew By John Palmer jeg leste det.

"You should not aerate when the wort is hot, or even warm. Aeration of hot wort will cause the oxygen to chemically bind to various wort compounds. Over time, these compounds will break down, freeing atomic oxygen back into the beer where it can oxidize the alcohols and hop compounds producing off-flavors and aromas like wet cardboard or sherry-like flavors. The generally accepted temperature cutoff for preventing hot wort oxidation is 80°F."
 
golo skrev:
Jeg er ny i dette faget, så jeg har egentlig ikke så mye peiling. Men jeg vet at reaksjonskinetikken vil i de fleste tilfeller øke med temperaturen, da spesielt oksidering. Derfor tenkte jeg at det var logisk da jeg leste at vørter ikke skulle være så mye i kontakt med luft når den var varm. Men som sagt så er jeg fersk ølbrygger.

Det var i How to Brew By John Palmer jeg leste det.

"You should not aerate when the wort is hot, or even warm. Aeration of hot wort will cause the oxygen to chemically bind to various wort compounds. Over time, these compounds will break down, freeing atomic oxygen back into the beer where it can oxidize the alcohols and hop compounds producing off-flavors and aromas like wet cardboard or sherry-like flavors. The generally accepted temperature cutoff for preventing hot wort oxidation is 80°F."

Slik jeg tolker JP her så er det han mener at vørteren skal være godt nedkjølt før en tapper over i gjæringsspannet, og i og med at en trenger å tilføre oksygen til vørteren fordi mesteparten av oksygenet er kokt vekk under meskingen. Det vanligste er jo å splashe vørteren ned i gjæringskaret. Andre rister vørteren, mens noen bruker akvariepumpe eller tar den helt ut med å tilsette rent oksygen fra tank på den nedkjølte vørteren. Men som sagt så skjer jo all denne økningen av oksygen i vørteren etter at vørteren er ferdigkokt og ferdig avkjølt. De aller fleste kjøler jo vørteren ennå kaldere enn 80F eller 26 °C før de metter vørteren med oksygen.

Altså trenger du ikke bekymre deg for oksydering under kokingen. Dessuten så SKAL jo vørteren koke for å koke vekk det som er uønsket i selve brygget.
 
Ikke om oksidasjon, men relatert til tråden: Jeg hørte nylig på en gammel podcast om Köslch fra Jamil Show, der det ble sagt at for hardt kok kan føre til for mye melanoidiner, og at mange forvekslet rolling boil med fosskoking. Det skulle holde med en rullerende bevegelse som kanskje ikke engang var spesielt synlig med det blotte øyet. For denne podcasten var det vel spesielt relatert til Münich- og Viennamalt med tanke på melanoidene. Mulig jeg misforstod, dette er fritt etter hukommelsen.

Nå er vel overflaten fra et vannkokerelement uansett lav, så kanskje det ikke har så mye å si i dette tilfellet.
 
arve.thue skrev:
Slik jeg tolker JP her så er det han mener at vørteren skal være godt nedkjølt før en tapper over i gjæringsspannet, og i og med at en trenger å tilføre oksygen til vørteren fordi mesteparten av oksygenet er kokt vekk under meskingen.

Hvilken temperatur er det du mesker på ;) ?
 
Du kan jo, som du nevner selv vurdere en tilleggselement. Jeg kjører selv et Labb-oppsett med to element på hhv 2kw og 1,3kw, det gir 3 ulike effektkonfigurasjoner. Er godt fornøyd med det.

Som bonus vilmdu jo kunne varme vann raskere med et element i tillegg ;)
 
Tilbake
Topp