Vørterkjøler fra Biltema

Viktste skrev:
Husker ikke helt hvor lang kjøleren er men synes 10 minutter er kjapt nok. Er det noen grunn til å ville kjøle fortere?

Jeg har ingen argumenter men noen klager på aromasvinn, tror ikke 5 minutter mot 15 betyr noe, dette får de som vet bedre enn meg uttale seg om, jeg er ikke så god på smaking.

Viktste skrev:
Uansett  - jeg er enig i at å splitte vannet i flere rør nok er bedre. Men istedet for designet med mange tynne rette rør i en sirkel i kanten av kjelen tror jeg det ville være bedre med noe få som dekker både siden og midten av kjelen... Vørteren rett ved siden av kobberet kjøles fort mens vørteren litt lenger unna fortsatt er varm.

Det er her omrøring/sirkulasjon kommer inn, det er et must.
Vi som er oppe i 100 liter er mer avhengig av store og effektive kjølere pga. det du nevner her.
 
Jeg har en Speidel 20 l og lagde kjøler med 3/16 (5 mm) bremserør som fåes i 10 meter på Biltema for kr 300. Trikset er også at jeg holder separasjon mellom rørene ved å bruke kobbertråd (også fra Biltema) som holder rørene  fra hverandre. Denne kjøler ned omtrent på samme tid som Speidels egen spiralkjøler etter hva jeg har lest her på forumet.

Jeg hadde tidligere 5 m med 10 mm  som jeg brukte til i kjele. Kjøletiden da og nå er den samme. 
 

Vedlegg

  • Image_00002.jpg
    Image_00002.jpg
    44,1 KB · Sett: 999
Bryggersven skrev:
Trikset er også at jeg holder separasjon mellom rørene ved å bruke kobbertråd (også fra Biltema) som holder rørene  fra hverandre.

Har du knyttet eller loddet kobbertråden mellom rørene?

Du må vel også fore ut litt for å få klemt slangene på plass?
 
Jeg har bare tvinnet kobbertråden for å skape avstand. De øverste kveilene har mindre avstand enn de nederste da vørteren er varmest oppe. Jeg la tape rundt rørene før jeg tredde på slangen, etter tips fra nettet. Det har holdt bra foreløpig. Man kan også lime med et lim som tåler varme.
 
Diskuterte med en vedr. kobber og koking. Han mente at kobber utskiller noen stoffer ved koking som ikke er bra. Derfor er bl. a. kaffekjeler i kobber behandlet på innsiden. Nå skal ikke en kobberkjøler koke mer enn i ca. 10 minutter for desinfisering før den blir kald ved kjøling - så jeg vet ikke om det er noe problem ved ølbrygging.
Noen som har noe kunnskaper om dette?
 
ser ut som kobberforgiftning er et problem ved koking av sure væsker, som feks gløgg.
http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/julegl_gg_8438
sitat: "Når kokeutstyr som enten består av kobber eller som har et kobberbelegg på innsiden brukes til å varme opp gløgg, vil kobber kunne frigjøres og komme over i gløggen. Gløgg er surt (lav pH-verdi), og det er denne egenskapen som er årsak til at kobberet løser seg opp/frigjøres. Den samme problematikken gjelder derfor også ved oppvarming av andre sure næringsmidler. "

her er det ikke definert hva "lav ph", men kanskje noen som vet om vørter har lav ph slik som gløgg?
 
pH'en i vørter bør være på rundt 5,5. ettersom pH skalaen er logaritmisk er dette bare en tidel så surt som 4,5 som kanskje er "worst case scenario". Coca Cola ligger på 2,6, altså nesten 1000 ganger så surt som vørter. Tviler på at dette kan løse så mye kobber, dessuten er kobber et viktig sporstoff for gjær, og noe vil bli brukt opp her også.
 
Kjetil S skrev:
Kobber er det tradisjonelle materialet for vørterkjelen, derav navnet «copper» på engelsk.

Jeg var på Urquell-Bryggeriet i Pilsen (Tsjekkia) i sommer, og når det ordner seg med kobber for dem, så gjør det nok det for oss også :)
 
skal bygge meg kjøler nå, og har denne tråden har satt ideer i hodet mitt.

jeg tenker nå å lage en kjøler som ikke ligner på noe prinsipp jeg har sett før.
den skal bestå av to korte (2m) grove (15mm) kobberrør som skal ligge i toppen/overflaten på vørter i kokekjele. patentet blir da at jeg får stor kontaktoverflate og "automatisk røring" ettersom varm væske stiger (og kald synker)

noen som vil dømme dette nord og ned før jeg setter igang?
 

Vedlegg

  • kjøler.jpg
    29,4 KB · Sett: 634
Jeg kan ikke dømme det nord og ned, du får ganske mye kjøling på et moderat volum.
Men å bygge det, det er trangt i en slik kjele ?
 
Du får ganske lite kjøleeffekt av et to meter langt rør. Min kjøler er fem meter lang, og likevel blir ikke kjølevannet varmet noe særlig opp etter at jeg har passert 60 grader eller så, noe som tilsier at varmeutvekslingen er forholdsvis liten.
 
den kjøler sikkert bra den (2x5m) som ligger i toppen, min kjøler er litt over 5m, men er forholdsvis langt nede i vørteren, og det er stor forskjell på temperaturen i toppen og bunnen av kjelen. en annen ting er hvor mye plass du får i en 26 liters kjele?
 
Vet ikke om teorien om å la varm vørt stige opp mens den kalde synker er så enkel, lager du et "lokk" med kjøleren er det ingen steder for varm vørt å stige opp i motsetning til å dekke bare den ene halvdelen. Uansett, raskest kjøling blir det ved å bevege vørten eller vørterkjøleren, kun få minutter på en 20 liter.
 
magne1972 skrev:
den kjøler sikkert bra den (2x5m) som ligger i toppen, min kjøler er litt over 5m, men er forholdsvis langt nede i vørteren, og det er stor forskjell på temperaturen i toppen og bunnen av kjelen. en annen ting er hvor mye plass du får i en 26 liters kjele?
26 liter
 
tomv skrev:
skal bygge meg kjøler nå, og har denne tråden har satt ideer i hodet mitt.

jeg tenker nå å lage en kjøler som ikke ligner på noe prinsipp jeg har sett før.
den skal bestå av to korte (2m) grove (15mm) kobberrør som skal ligge i toppen/overflaten på vørter i kokekjele. patentet blir da at jeg får stor kontaktoverflate og "automatisk røring" ettersom varm væske stiger (og kald synker)

noen som vil dømme dette nord og ned før jeg setter igang?

Brukte denne tidlegare når eg brygga med 25l kjele. 2stk 5mx8mm drivstoffrør fra Biltema. Lot den ligge rett under overflata til vørteren og med det samme vatnet vart satt på kunne ein sjå at varm veske steig opp frå bunn, nesten som det kokte litt.

Trur ikkje nødvendigvis at større diameter på røyret alltid er bedre, men areal er bra ( feks. platekjølar). Eit flatbanka 15mm røyr trur eg er bedre enn eit rundt 15mm røyr forutsatt at vanntrykket er stort nok til å få tilstrekkeleg flow. Arealet kan aukast med lengre røyr, krever då gjerne meir trykk (som gir meir flow) for å utnytte varmevekslingen i heile røyrets lengde.
 

Vedlegg

  • IMG_1291.JPG
    IMG_1291.JPG
    1,3 MB · Sett: 598
protto skrev:
[...]Eit flatbanka 15mm røyr trur eg er bedre enn eit rundt 15mm røyr forutsatt at vanntrykket er stort nok til å få tilstrekkeleg flow. Arealet kan aukast med lengre røyr, krever då gjerne meir trykk (som gir meir flow) for å utnytte varmevekslingen i heile røyrets lengde.

Hvorfor tror du at det er bedre å banke røret flatt?
 
Tilbake
Topp