Vurdere utgjæring basert på elektronisk hydrometer

espie

Norbrygg-medlem
Hei, har som mange andre skaffet et elektronisk hydrometer (iSpindle) som jeg syns er veldig nyttig og gir en ny dimensjon i forhold til logging til Brewfather.

Et generelt spørsmål er hvordan man vurderer når utgjæringen er ferdig her. Den vil naturlig nok stå og fluktuere litt mellom to forskjellige punkt til slutt.

Gjærer som regel i en All-Rounder og denne gangen kjører jeg IPA med vanlig gjærlås og Verdant IPA-gjær. Derfor vil jeg helst ikke åpne for å ta ut noe å måle med vanlig oechlevekt (manuell målesikkerhet er uansett minst +/- 0.001 for min del så det gir ikke så mye mening annet enn å evt. smake på det).

Spørsmål til dere som gjør tilsvarende er hvilke erfaringer / rutiner dere har for å anse dere som ferdig basert på digitale målinger. Skal det være dønn stabil logget SG i 2 dager eller tar dere det før? Et eksempel under (utjevnede verdier) er at det har stabilisert seg og forventet så skal det være tørrhumlig i morgen og i at den skal ligge i 3 dager og da skal gjæringen være ferdig (i teorien). Jeg har tidligere ventet litt ekstra for å være helt sikker - slik at målingene har vært stabilt på 1 nivå i 1-2 dager, men vet ikke om det er nødvendig eller ikke.

1609937626090.png
 
Liten oppdatering - skulle i teorien vært ferdig i går, men det har tikket sakte men sikkert nedover siden jeg poste første gang. Tror at den går så langt under FG er et resultat av feilkalibrering da jeg eksperimenterte med å legge inn små vekter for å få optimal utgangsvinkel på 25 grader, men den har jeg nå fjernet. Men selv om verdien er feil så må jo dette bety at vinkelen forandrer seg er det vel et tegn på at det er noe form for aktivitet og at gjæren gjør ett eller annet her? Har lest og hørt om denne gjæren at den er kjapt ferdig - og har hatt rimelig stabil temp (blå graf) mener jeg selv iaf.

1610354072320.png
 
Det er vel ikke helt unaturlig at det skjer litt når tempen øker såpass mye, i tillegg har du kanskje litt hop-creep? Regner med du har tørrhumlet siden det er en IPA.
 
Det er vel ikke helt unaturlig at det skjer litt når tempen øker såpass mye, i tillegg har du kanskje litt hop-creep? Regner med du har tørrhumlet siden det er en IPA.

Hei - ja tørrhumlet for 3.5 dager siden, i en te-ball. Samtidig som jeg økte temp for siste del av gjæringen. Hop-creep har jeg ikke vært kjent med som begrep, takk for tipset!
 
7 dager gjæringstid er vel heller ikke overraskende mye, så jeg synes dette virker ganske fornuftig.
 
Tilbake
Topp