Vurderer bere brew automatic

Hei. Jeg vurdere BB automatisk som mitt neste bryggeri. Til nå har jeg brygget med min BB60 gryte i 2,5 år og har egentlig vært veldig fornøyd med denne gryten. Det har vært en billig måte å teste hobbyen på, samt at den har gitt mye øl per batch. Uansett, det tar litt lang tid (7-8t), samt at det kan bli litt mye styr og manuelt arbeid. Jeg vurderer også å gå ned i størrelse til 25 liters batcher, da jeg ønsker å brygge mindre og oftere. Programmering og lagring av programmer hadde vært supert å hatt. Setter også pris på enkel rengjøring og færrest mulig utsty/komponenter.

Jeg vurderer også speidel 20 liter og grainfather.

Hva er fordelene og ulempene med denne vs grainfather og speidel?
 
Har BB60Auto, foreløpig brygget 2 brygg. Fungerer greit, men ved sist brygging oppstod det en feil med varmelementet/automatikken; Displayet viste 100% effekt, men varmet med ca. 66% (har kWh måler på kursen) Rettet seg ved å skru av/på. Andre har nevnt klokke som ikke går riktig, termostat med 2 grader avvik, pumpe som tetter seg...

Har vært med på å brygge på Speidel én gang, og må si at den har en klart høyere byggekvalitet. Så hvis det ikke står på penger, hadde jeg helt klart valgt Speidel. Tror Bryggselv har kampanje på dem nå....

Grainfather har jeg kun sett i aksjon hos Bryggselv da den var forholdsvis ny. Har vel kommet i ny utgave nå. Mulig denne er å foretrekke framfor BB auto, men har ikke grunnlag for å påstå det.
 
Jeg har ingen erfaring med BB, GF eller Speidel, men (jeg vet dette kommer til å skape rabalder, but here goes...) jeg synes det har vært vel mye lesing om kvaliteten på BB. Folk har skrudd opp og sjekket el-arbeidet, og det var lite imponerende. Når BBA vel koster opp mot hva en GF gjør, så vil jeg nok gått for en GF eller Speidel når jeg først skulle ha noe "ordentlig" (i form av "koster-like-mye-som-tre-netthandel-bryggere").
 
Så lenge en BB60 funker, er det en grei blikkboks. Jeg har en ikke-automatisk BB60, og det er den tredje jeg har. De to første slutta å jobbe etter en stund.

Hvis økonomien tillater det, hadde jeg gått for noe litt mindre gambling-betont. Folk som har BB'er som de ikke har hatt noe tull med, kan sikkert fortelle deg at det er en utmerket maskin, og det er det mest sannsynlige at det blir din erfaring, også, hvis du kjøper en. Men du tar en liten sjanse hvis du gjør det.

Når det er sagt, er firmaet veldig greit å ha med å gjøre - og det hjelper jo noe.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp